• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68822
+
-

عربستان و اسرائیل، رکورددار کودک‌کشی

دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود نام عربستان سعودی را بار دیگر در فهرست سیاه این سازمان قرار داد

خاورمیانه
عربستان و اسرائیل، رکورددار کودک‌کشی


دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل، ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان در حمله به یمن و همچنین رژیم صهیونیستی را به‌عنوان 2 رژیمی که در کشتار کودکان دست دارند، معرفی کرده است.
طبق گزارش آنتونیو گوترش، حملات عربستان و متحدانش در یمن طی سال گذشته میلادی کشته شدن 729کودک را به‌دنبال داشته است. گوترش بر این اساس برای سومین سال پیاپی، نام عربستان سعودی را در لیست سیاه کشورهای کودک‌کش جهان قرار داده است. او هدف قرار گرفتن مناطق تجمع غیرنظامیان، مدارس و بیمارستان‌ها را دلیل عمده تلفات بالای کودکان در درگیری‌های جهان دانسته است.
گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل در مورد کشته شدن کودکان در درگیری‌های مسلحانه جهان و توصیه‌های آن الزام‌آور نیست و تنها از طریق زیر سؤال بردن اعتبار دولت‌ها به‌دنبال تغییر رفتار آنهاست. طی 3سال گذشته، هم عربستان و هم اسرائیل تلاش بسیاری کرده‌اند که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار نگیرند. در سال 2016، زمانی که نام عربستان از سوی بان کی‌مون، دبیرکل وقت سازمان ملل در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت، بحرانی بی‌سابقه در روابط میان این سازمان و ریاض در گرفت. سعودی‌ها بان کی مون را تهدید کردند که کمک‌های مالی خود به سازمان ملل را متوقف می‌کنند. همین موضوع باعث شد تا نام عربستان از فهرست سیاه سازمان ملل خارج شود. بان کی مون بعدا از فشار «غیرقابل پذیرش» عربستان علیه سازمان ملل به‌خاطر این فهرست خبر داد. نام این کشور اما طی سال‌های 2018و2017، در فهرست سیاه بوده است. امسال نیز فشارهای عربستان باعث شد تا دبیرکل سازمان ملل فهرست سیاه را برای نخستین بار به 2 گروه الف و ب تقسیم کند و نام عربستان را در گروه الف قرار دهد. گروه الف، گروه کشورهایی است که باعث کشتار کودکان شده‌اند اما با هدف کاستن از تلفات، به‌دنبال اجرای اقدامات پیشگیرانه هستند. گروه ب شامل کشورهایی است که تلاشی برای جلوگیری از کشتار کودکان انجام نمی‌دهند.
براساس گزارش دبیر کل سازمان ملل، سال گذشته میلادی یکی از خونین‌ترین سال‌ها برای کودکان فلسطین طی سال‌های اخیر بوده است. خبرگزاری رویترز که متن گزارش گوترش را در اختیار دارد اعلام کرد، 59کودک فلسطینی طی سال 2018توسط نیروهای نظامی اسرائیل هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند. در همین مدت 2هزار و756کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند. این آمار بیشترین تعداد کودکان کشته‌شده طی 4سال گذشته در فلسطین را نشان می‌دهد اما با این حال، نامی از اسرائیل در فهرست سیاه سازمان ملل دیده نمی‌شود. به نوشته رویترز، نمایندگی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، لابی با مقام‌های این سازمان برای حذف نام اسرائیل از فهرست سیاه را رد کرده است. از سوی دیگر، المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل، گزارش آنتونیو گوترش را «اغراق‌آمیز» خوانده و آمار منتشر شده را رد کرده است. ادعای المعلمی در حالی مطرح می‌شود که طی بیش از 4سال جنگ یمن، بیش از 80هزار کودک یمنی زیر 5سال به‌دلیل سوءتغذیه قربانی شده‌اند. این آمار از سوی منابع سازمان ملل منتشر شده است. وزارت بهداشت یمن نیز در گزارشی اعلام کرده که بیش از 2میلیون کودک یمنی به‌دلیل سوءتغذیه در آستانه مرگ قرار دارند. گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل به تلفات کودکان در افغانستان نیز پرداخته است. طبق آمار سازمان ملل، طی سال 2018میلادی، بیش از 11هزار غیرنظامی در افغانستان جان باخته‌اند که حدود یک سوم از این تعداد کودک بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که سال گذشته مرگ‌بارترین سال برای غیرنظامیان در جنگ 18ساله افغانستان بوده است.


100هزار کشته در جنگ یمن

52‌ماه از آغاز جنگ یمن می‌گذرد و حملات عربستان، امارات و کشورهای عرب متحد آنها همچنان پیش چشم جهان به این کشور ادامه دارد. تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد تعداد تلفات جنگ یمن در حال نزدیک‌شدن به مرز 100هزار نفر است. تعداد کل کشته‌های ثبت شده حدود 92هزار نفر است اما سازمان ملل تأکید دارد با ادامه روند کنونی به‌زودی شاهد عبور آمار کشته‌شده‌ها از مرز 100هزار نفر خواهیم بود. با وجود تلفات سنگین در یمن، کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان در حال فروش سلاح به عربستان و امارات هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید