• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68818
+
-

بازی ترامپ در زمین کره

کره شمالی در 2 سال گذشته همزمان با مذاکره با آمریکا ، احتمالا 12 بمب هسته‌ای تولید کرده‌است

گزارش
بازی ترامپ در زمین کره


  در یک سال گذشته، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور، هانوی و منطقه حائل نظامی در شبه‌جزیره کره با هم ملاقات کرده‌اند، دست‌داده‌اند و رو به دوربین لبخند زده‌اند.
 ترامپ که ریاست‌جمهوری‌اش را با حملات بی‌سابقه به رهبر کره‌شمالی شروع کرده و او را مرد موشکی خوانده بود، این دیدارها را ثمره «هنر معامله‌» خود می‌خواند و این موفقیت را با افتخار به دنیا و پایگاه رأی‌اش در داخل آمریکا می‌فروشد.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، «دیپلماسی ملاقات» ترامپ این امیدواری را ایجاد کرده ‌که کره‌شمالی، به سمت خلع سلاح هسته‌ای گام بردارد. اما این تنها رویه ماجراست و یافته‌های جدید نشان می‌دهد در همان زمانی که کیم جونگ اون دست در دست ترامپ رو به دوربین‌ها لبخند می‌زد، دانشمندان هسته‌ای این کشور به‌شدت مشغول فعالیت بوده‌اند و حتی گمان می‌رود که پیونگ‌یانگ در این مدت، 12بمب هسته‌ای جدید هم تولید کرده باشد.
تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای که در دوره‌های بلندمدت از نقاط مشخصی در کره‌شمالی گرفته شده، نشان می‌دهد که دانشمندان این کشور تولید موشک‌های بلندبرد و مواد شکافتی مورد استفاده در بمب‌های هسته‌ای را افزایش داده‌اند.
در این تصاویر کانتینرها، کامیون‌ها و افرادی دیده می‌شوند که مواد و تجهیزات را در تاسیساتی مانند مرکز تحقیقات علمی هسته‌ای یونگ‌بیون و سایت تولید موشک سانوم‌دونگ حمل می‌کنند. به گفته کارشناسان، این تصاویر این مسئله را پیش می‌کشد که کره‌شمالی با وجود مذاکره با آمریکا، تولید مواد شکافتی و موشک‌های بین‌قاره‌ای خود را متوقف نکرده است.
تحلیلگران در آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا هم معتقدند که دانشمندان کره‌شمالی از زمان نخستین ملاقات ترامپ و کیم در سنگاپور، احتمالا 12بمب هسته‌ای جدید تولید کرده‌اند. در مجموع، براساس تحلیل‌های اطلاعاتی مختلف، پیونگ‌یانگ حالا بین 20تا 60کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.  دونالد ترامپ شواهدی را که توسط تحلیلگران برای اثبات تداوم فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی ارائه می‌شود کم‌اهمیت خوانده و اخیرا دوباره در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است که کیم قول داده تا چنین کاری نکند. پیونگ‌یانگ هم درباره وضعیت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود سکوت کرده است. البته برای اثبات تداوم فعالیت‌های موشکی کره‌شمالی، نیازی به موضع‌گیری پیونگ‌یانگ نیست چون این کشور در ماه‌های اخیر نه‌تنها بارها موشک‌های جدیدش را آزمایش کرده که در آخرین مورد، صراحتا آن را پیامی واضح به کره‌جنوبی خوانده است.

بی‌عملی آمریکا
کره‌شمالی چهارم‌ ماه می ‌امسال، بعد از 522روز که هیچ موشک بالستیکی آزمایش نکرده بود، آزمایش‌هایش را از سر گرفت. به گزارش فارین پالیسی، این اتفاق، 2‌ماه بعد از نشست بی‌نتیجه هانوی بین کیم و ترامپ، نشانه‌ای از تغییر رویکرد کره‌شمالی پنداشته می‌شد.
 با وجود این، بسیاری در آمریکا، سعی داشتند آن را‌ بی‌اهمیت نشان بدهند اما 4روز بعد، ‌شلیک دوباره چند موشک بالستیک بردکوتاه که برد یکی از آنها 420کیلومتر بود، موجی از نگرانی را در کره‌جنوبی و ژاپن ایجاد کرد. از آن زمان کره‌شمالی چند آزمایش موشکی دیگر هم انجام داده که آخرین مورد آنها، پنجشنبه پیش بود. واکنش عمومی آمریکا در همه این موارد، کم‌اهمیت جلوه‌دادن آنها بوده است؛ ترامپ بارها در واکنش به این آزمایش‌ها گفته است کیم، قولش را نشکسته است. رهبر کره‌شمالی در جریان ملاقات به ترامپ وعده داده بود که در جریان مذاکرات، آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های میان‌قاره‌ای را متوقف کند.
با وجود این رویکرد آمریکا، نگرانی در ژاپن و کره‌جنوبی، جایی که حتی در تیررس توپخانه کره‌شمالی قرار دارد، بالاست و دولت‌های این دو کشور، با احتیاط فعالیت‌های کره‌شمالی را رصد می‌کنند.
گزارش‌های اطلاعاتی درباره تداوم فعالیت هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی، قطعا آنها را بیشتر از آمریکا نگران کرده است؛ البته اگر ترامپ اصلا نگران شده باشد.


یک عاشقانه غیرمنتظره

دونالد ترامپ، ریاست‌جمهوری‌اش را با حملات شدید و بی‌سابقه به کره‌شمالی و رهبر آن در فضای واقعی و مجازی شروع کرد. درحالی‌که ترامپ، ‌کیم‌جونگ‌اون را «مرد موشکی» می‌خواند، پیونگ‌یانگ بمب‌ هسته‌ای و موشک‌های بین‌قاره‌ای آزمایش می‌کرد. واکنش آمریکا، ‌تحریم‌ها و تهدیدهای بیشتر بود. ترامپ در سخنرانی معروفش در سازمان ملل، تهدید کرد که کره‌شمالی را از بین خواهد برد. شرایط، به سمت وخامت پیش می‌رفت تا اینکه کیم جونگ‌اون، در سخنرانی‌اش به مناسبت آغاز سال 2018، لحن‌ متفاوتی پیش گرفت و تأیید کرد که تیم ورزشی این کشور در المپیک زمستانی در کره‌جنوبی شرکت خواهد کرد. انتخاب مون‌جائه‌ در کره‌جنوبی که لحنی آشتی‌جویانه با همسایه شمالی داشت، کمک زیادی به پیشبرد رؤیای ملاقات ‌‌آمریکا و کره‌شمالی کرد‌. در پی تغییر لحن ترامپ در قبال کیم که حالا دیگر «مرد‌ دوست‌داشتنی» شده بود، هیأت کره‌شمالی در سفر به جنوب، پیامی برای آمریکا فرستاد که توسط سئول به واشنگتن منتقل شد. پیشنهاد ملاقات با ترامپ، با استقبال کاخ سفید مواجه شد و رهبران 2کشور برای نخستین‌بار در ژوئن 2018(انتهای بهار سال گذشته) در سنگاپور با هم ملاقات کردند و یک سند همکاری بسیار کم‌حجم و مبهم امضا کردند. دیدار بعدی 2رهبر در فوریه 2019(میانه زمستان گذشته) ‌در هانوی ویتنام، به‌خاطر پافشاری کره بر حذف یکباره تحریم‌ها در مقابل خلع‌سلاح هسته‌ای ناکام بود. روابط 2کشور سرد بود تا اینکه ترامپ در سفر به ژاپن برای شرکت در اجلاس گروه 20، پیشنهاد ملاقات با کیم‌جونگ‌اون در منطقه حائل نظامی در مرز 2کره را مطرح کرد؛ رهبر کره‌شمالی، در کمال شگفتی این پیشنهاد را پذیرفت و 2نفر، برای سومین‌بار حدود یک ‌ماه پیش با هم ملاقات کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید