• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68780
+
-

پاک کردن بیکاری با احیای کشت پنبه گلستان

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان: احیای کشت پنبه به رونق تولید و اشتغال‌زایی برای جوانان کمک می‌کند

کشاورزی
پاک کردن بیکاری با احیای کشت پنبه گلستان

کشت پنبه در گلستان در چند دهه پیش بخش قابل توجهی از اراضی این استان تا ۱۸۸ هزار هکتار را به خود اختصاص می‌داد و نقش بسیار مهمی در تولید و اشتغال منطقه داشت. از دیگر استان‌های کشور نیز کارگران برای کار در ده‌ها کارخانه پنبه پاک‌کنی به این گلستان می‌آمدند.

به گزارش ایرنا، رونق کشت پنبه و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی در گلستان بعدها به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه‌های تولید و طولانی بودن دوره رشد و برداشت محصول (حدود 8 ماه)، پایین بودن قیمت خرید، حمایت ضعیف از این محصول استراتژیک و واردات آن سبب کاهش سطح کشت شد. البته در سال‌های اخیر مجدد کشت پنبه مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.


افزایش سطح زیر کشت پنبه

روند صعودی کشت پنبه در گلستان در چند سال اخیر که به گفته رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری با ۷۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۱۷ هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده، روزنه امیدی برای بازگشت به دوران طلایی این محصول استراتژیک در استان ایجاد کرده است.

به گفته «علی موسی‌خانی» افزایش بهای وش پنبه در بازار آزاد به دلیل نوسان ارز که حدود 2 برابر قیمت ۳۶ هزار ریالی تعیین شده توسط شورای اقتصاد برای هر کیلوگرم وش در سال جاری است و نیز تخریب زراعت‌های دیگر ناشی از سیل اخیر که منجر به روی آوردن کشاورزان به کشت جایگزین پنبه شده، از دلایل استقبال کشاورزان برای کشت آن است.

وی گفت: امسال کشاورزان استان برای زراعت پنبه در ۱۹ هزار هکتار، با جهاد کشاورزی قرارداد بسته بودند که از این سطح تاکنون ۱۷ هزار و ۳۰۰ هکتار سبز شده و پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت حدود ۳۵ هزار تن وش برداشت شود.

موسی‌خانی، پایین بودن قیمت تضمینی خرید وش پنبه را از مشکلات در کشت این محصول دانست و افزود: درصورتی که دولت و شورای اقتصاد قیمت این محصول را متناسب با قیمت بازار آزاد افزایش دهد، بدون تردید در سال‌های آینده روند رو به رشد کشت این محصول در گلستان و کشور ادامه خواهد یافت.


ایجاد اشتغال

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: احیای مجدد کشت پنبه می‌تواند به رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان و مهم‌تر از آن به اشتغال جوانان استان کمک زیادی کند.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از پنبه کشت شده امسال در گلستان در قالب محصول دوم، پس از برداشت گندم انجام شد و کشاورز می‌تواند تا قبل از زمان کشت محصولات پاییزه، پنبه را برداشت کند.


ضرورت حمایت دولت

یک کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی گنبد کاووس نیز گفت: احیای کشت پنبه در گلستان به خصوص در مناطق شرقی را باید به فال نیک گرفت، زیرا کشت این محصول علاوه بر تناوب خوبی که برای کشت گندم دارد به پایداری تولید سایر محصولات زراعی منطقه نیز کمک می‌کند.

«قربان خرمالی» افزود: امسال در گنبد کاووس افزون بر 4 هزار هکتار از زمین‌های زراعی به کشت پنبه اختصاص یافت. ۵۰ درصد آن بهاره و بقیه در قالب کشت تابستانه بود و نسبت به سال قبل 2 برابر افزایش دارد. وی با اشاره به تاثیر کشت پنبه در رونق تولید و ایجاد اشتغال گفت: به طور میانگین کشت هر هکتار پنبه برای 4 نفر شغل ایجاد می‌کند که این میزان اشتغال با در نظر گرفتن حمل‌و‌نقل و صنایع تبدیلی (پنبه پاک‌کنی و نساجی) در سطح کلان به ۱۰۰ نفر نیز می‌رسد. خرمالی اضافه کرد: درصورت حمایت بیشتر دولت از این محصول استراتژیک در زمینه افزایش قیمت خرید تضمیمی و تامین نهاده‌های مورد نیاز از جمله کود و سموم شیمیایی همچنین حمایت از کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و صنایع تبدیلی وابسته، بدون تردید روند رو به رشد کشت پنبه در گلستان و شرق آن همچنان ادامه خواهد داشت.

این کارشناس با یادآوری فعالیت ۱۱ کارخانه پنبه پاک‌کنی در شهرستان گنبدکاووس طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: از این تعداد، فقط یک کارخانه فعال است که درصورت احیای مجدد کشت پنبه در گلستان، این کارخانه‌ها می‌توانند به چرخه تولید بازگردند.


افزایش قیمت تضمینی پشتوانه قوی برای پنبه‌کاران

یک کشاورز گنبدی که هرساله ۱۰۰ هکتار از مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص می‌دهد، گفت: احیای این محصول استراتژیک نیازمند حمایت جدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی از کشت پنبه به خصوص در زمینه قیمت خرید تضمینی و تامین سموم شیمیایی با کیفیت است.«ناصر سارانی» اظهارکرد: قیمت‌های فعلی که شورای اقتصاد برای پنبه تعیین کرده به هیچ‌وجه جوابگوی هزینه‌های کشت، داشت و برداشت نیست. 

اگرچه قیمت‌های بازار آزاد تا حدودی کشاورزان را به کشت پنبه ترغیب می‌کند، اما افزایش قیمت تضمینی از سوی دولت بدون تردید پشتوانه قوی برای پنبه‌کاران خواهد بود.وی معتقد است؛ رونق کشت پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک در گلستان می‌تواند به صنعت نساجی کشور و منطقه کمک زیادی کند.


توسعه صنعت نساجی در گرو تولید پنبه 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان چندی پیش در یک نشست خبری در گنبد کاووس از آمادگی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای سرمایه‌گذاری ۲۰ درصدی بابت احداث یک واحد نساجی در این استان خبر داده و گفته بود: در صورت مشارکت بخش خصوصی، این واحد تولیدی در گلستان راه‌اندازی می‌شود.

«حسینقلی قوانلو» بیان کرده بود: احداث واحد نساجی در گلستان با توجه به احیای کشت پنبه یک نیاز ضروری است و با راه‌اندازی آن حداقل برای هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید