• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68770
+
-

روزهای داغ مرمت بناهای تاریخی

میراث
روزهای داغ مرمت بناهای تاریخی

گذر روزگار، اتفاقات و حوادث به برخی آثار و بناهای ارزشمند تاریخی و باستانی استان کرمان لطمه وارد کرده است، اما کار مرمت بناها و بافت‌های تاریخی این دیار، این روزها، به کوشش اداره کل میراث فرهنگی با رونق و گرمی به پیش می‌رود. 

به گزارش ایرنا، استان کرمان با قدمت کهن و غنای فرهنگی، هزاران بنا و محوطه تاریخی در خود جای داده که تعداد زیادی از آن‌ها شهرت جهانی و ملی دارند و پذیرای گردشگران از نقاط مختلف دنیا و کشور هستند. 

در سال‌های اخیر به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان کرمان از طرف دولت توجه ویژه شده است؛ به طوری که اماکنی مانند باغ فتح‌آباد و کاروانسرای وکیل کرمان و خانه حاج‌آقا‌علی رفسنجان پس از مرمت به چرخه گردشگری استان وارد شده است. 

به رغم محدودیت‌های مالی و اعتبارات تخصیص‌یافته، عملیات مرمت و بازسازی بناها و بافت تاریخی در نقاط مختلف استان کرمان با قدرت ادامه دارد و در حال اجراست. 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی زمانی موفق خواهیم بود که در جذب مشارکت ساکنان و برانگیختن حس تعلق آن‌ها توفیق داشته باشیم. این موضوع جز در سایه همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در این حوزه و مردم محقق نخواهد شد. 

 «فریدون فعالی» با اشاره به آغاز عملیات بافت تاریخی شهر گلزار بردسیر افزود: مهم‌ترین مشکل بافت‌های تاریخی خالی شدن این محدوده‌ها از سکنه اصلی و حضور افرادی است که حس تعلقی به ابنیه و بافت تاریخی ندارند. 

وی با بیان این‌که اهتمام لازم برای حفاظت از بافت‌های تاریخی استان به کار بسته‌ شده است، گفت: با تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، می‌توانیم شاهد مشارکت بیشتر مردم در حفظ بافت‌های تاریخی باشیم و تا حدودی از تخریب بناها و بافت‌های تاریخی جلوگیری کنیم. 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مرمت بافت تاریخی بخش طغرل الجرد در شهرستان کوهبنان نیز به زودی آغاز می‌شود. این بافت زیبا که از سنگ، چوب و گل ساخته شده، بناهایی از دوره سلجوقی را در خود جای داده است. 

وی با بیان این‌که برخی اماکن تاریخی شهرستان کوهبنان در زلزله سال ۹۶ آسیب دیدند، گفت: عملیات مرمتی ۲ بنای تاریخی خانه سیف‌الدینی و مدرسه کاشانی این شهرستان آغاز شده است و در فاز اول اقداماتی در خصوص استحکام‌بخشی و مرمت بخش‌های آسیب‌دیده انجام می‌گیرد. 

فعالی افزود: همچنین فاز دوم عملیات مرمتی یخدان لنگر ماهان شروع شده است که در این عملیات مرمتی، مرمت مخروط پاچال یخدان تکمیل خواهد شد. 

وی تاکید کرد: بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌توانند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی شوند و حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد. 

استان کرمان با 7 اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و حدود 7 هزار جاذبه تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگری کشور محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید