• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68752
+
-

جزئیات مرگ بچه‌ماهی‌ها در تالاب هامون

طی چند روز گذشته تصاویر تلف شدن حجم زیادی بچه‌ماهی در دریاچه هامون و حاشیه کوه خواجه در فضای مجازی منتشر شده است. 

این تصاویر که مرگ بچه‌‌ماهی‌ را در این دریاچه نشان می‌دهد تاکنون واکنش‌های متعددی را در میان مردم ایجاد کرده که به دنبال آن مسئولان محیط‌زیست و شیلات استان نیز اظهار نظر کرده‌اند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان درباره انتشار تصاویر مرگ میلیون‌ها بچه‌ماهی در دریاچه هامون گفت: بعضی ماهی‌هایی که در تالاب تلف شدند ارزش غذایی و اقتصادی ندارند. 

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: امسال بعد از سال‌ها خشکسالی، آب بسیار خوبی وارد تالاب هامون شد. همراه با آب شاهد ورود تناژ بالایی از صید ماهی‌ها بودیم. 

«وحید پورمردان» ادامه داد: با ورود آب از افغانستان ماهی‌هایی وارد منطقه شدند که موجب اشتغال برای صیادان شد طوری که از ماه‌های گذشته وضعیت صید و صیادی رونق خوبی گرفته است. 

مدیر کل محیط زیست استان افزود: در کنار وردی آب و ماهی‌ها باارزش اقتصادی بالا، گروهی از ماهی‌ها به نام (هرز ماهی) که فاقد هرگونه ارزش غذایی و اقتصادی هستند هم وارد کشور شدند. در ادوار گذشته نیز با ورود آب این ماهی‌ها می‌آمدند و با گذشت زمان که آب هامون تبخیر می‌شده، این ماهی‌ها کف چاله‌ها و گودی‌های تالاب می‌ماندند. 

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای از شهروندان که اطلاعی از ارزش غذایی این ماهی‌ها ندارند و نمی‌دانند این ماهی‌ها هرساله وارد تالاب هامون می‌شوند اقدام به گرفتن ویدئو می‌کنند. از نزدیک با لنز دوربین گوشی‌ها‌ اندازه ماهی درشت به نظر می‌رسد، اما درواقع طول این ماهی‌ها 1-2 سانتی‌متر بیشتر نیست. 

پورمردان بیان کرد: این ماهی‌‌ها فاقد ارزش غذایی و شیلاتی هستند و فقط برای تهیه پودرماهی کاربرد دارند که بعد از خشک شدن تالاب هامون خیلی از حاشیه‌نشینان اقدام به جمع‌آوری این ماهی‌ها می‌کنند تا به کارخانه پودر ماهی بفروشند. 


مرگ میلیون‌ها هرزماهی 

سرپرست شیلات سیستان نیز ضمن اعلام خبر مرگ میلیون‌ها هرزماهی در تالاب هامون گفت: بیش از ۹۹ درصد ماهیانی که در روزهای اخیر دچار مرگ‌ومیر شده‌اند هرزماهی هستند که مورد استفاده در صید صیادان نیستند. 

«عیسی شاهرودی» افزود: با این حال با توجه به کم شدن بخش‌هایی از آب تالاب هامون به صیادان فعال در شمال استان توصیه‌های لازم برای صید ماهی‌های که ارزش خوراکی دارند شده است تا در صورت خشک شدن شاهد از بین رفتن ماهی خوراکی نباشیم. 

وی ادامه داد: هرزماهی‌ها که اندازه آن‌ها به یک سانتی‌متر می‌رسد توسط صیادان جمع‌آوری می‌شود و پس از خشک شدن پودر آن به مصرف طیور می‌رسد که این اقدام نیز ارزش اقتصادی خوبی برای صیادان خواهد داشت. 
شاهرودی خاطرنشان کرد: تصاویر منتشرشده از مرگ هرزماهی‌ها به گونه‌ای ثبت شده است که اندازه آن‌ها را بزرگ نشان می‌دهد در صورتی که اندازه این ماهی‌ها یک سانتی‌متر است و بیش از این رشد نمی‌کنند. 

وی گفت: همچنین بچه‌ماهی‌هایی که توسط صیادان زنده‌گیری می‌شوند در استخرهای پرورش ماهی رها خواهند شد که پس از پرورش مورد استفاده قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید