• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68744
+
-

آسیب سیل به 5562 نفر در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تعداد آسیب‌دیدگان سیل را 5562 نفر اعلام کرد که از این تعداد 225 نفر در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند.

به گزارش فارس «رسول راشکی» اظهار کرد: بر اثر وقوع سیل و آب‌گرفتگی از 20 تیر تاکنون 66 روستا در شهرستان‌های نیکشهر، ایرانشهر، سراوان، مهرستان و سیب و سوران در جنوب استان دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند. بیشترین آمار مربوط به روستاهای شهرستان نیکشهر بوده است.  وی گفت: خدمات امدادرسانی توسط 327 نفر نجاتگر و پرسنل جمعیت هلال احمر در قالب 67 تیم عملیاتی، 60 خودرو امدادی و 10 سورتی پرواز برای آسیب‌دیدگان انجام شده است. 

راشکی اقلام توزیع‌شده بین آسیب‌دیدگان را 55 دستگاه چادر امدادی، 138 تخته موکت، 251 تخته پتو، 1396 بسته غذایی، نایلون، برنج، فانوس، انواع کنسرو، قند و شکر، پودر رختشویی و حبوبات اعلام کرد. 


قطع ارتباط ۴۰ روستای اطراف رودخانه کاجوی قصرقند

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گفت: ارتباط ۴۰ روستای اطراف رودخانه کاجوی شهرستان قصرقند برای دومین بار براثر بارندگی‌های مونسون شب شنبه، قطع شد.

«عبدالرحمن شهنوازی» گفت: بارش ۸۱ میلی متری باران در قصرقند سبب طغیان رودخانه کاجو در این شهرستان و قطع ارتباط ۴۰ روستای حاشیه این رودخانه شد.

وی ادامه داد: امدادرسانی به روستاهای درگیر سیلاب به‌وسیله چرخبال نیروهای امدادی مورد توجه قرار گرفته است. مدیر کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: تا فروکش کردن آب امکان دسترسی زمینی به روستاهای یادشده وجود ندارد.

باران های موسمی مونسون هفته گذشته نیز موجب قطع ارتباط ۴۰ روستای حاشیه رودخانه کاجو شده بود.


خسارت به کشاورزان

رئیس نظام صنفی سیستان و بلوچستان نیز درباره خسارت سیل اخیر گفت: بارندگی‌های شدید به نخلستان‌های استان به‌ویژه در ایرانشهر خسارت وارد کرده و خرما‌ها در حال ریختن هستند. 

رئیس نظام صنفی کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در روز‌های اخیر شاهد بارش‌های سیل‌آسایی بودیم که به‌ویژه در ایرانشهر شدت بیشتری داشت و به سیلابی شدن رودخانه‌ها منجر شد.   «نورشاه ملازهی» با تأکید بر این‌که این بارندگی‌ها برخی نخلستان‌های ایرانشهر را تخریب کرده است، افزود: خرما یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی استان است و شرایط قیمتی به گونه‌ای بود که کشاورزان سیستان و بلوچستان امیدوار بودند بعد از مدت‌ها سود مناسبی از کار خود ببرند. 

ملازهی ادامه داد: به دلیل نوسانات قیمتی، قیمت هر کیلو خرما تا ۳۵ هزار تومان هم رسید. بعد از آن صادرات خرما به صورت موقت ممنوع شد که این اتفاق باعث کاهش قیمت این محصول شد و قیمت فروش تا ۱۸ هزار تومان کاهش یافت. 

وی بیان کرد: ما همچنان نگرانیم که بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر که به محصولات کشاورزان خسارت وارد کرده، امید آن‌ها را ناامید کند. 

ملازهی با بیان این‌که کشاورزی شغل اصلی مردم سیستان و بلوچستان است و بسیاری از ساکنان مناطق مختلف این استان از این طریق امرار معاش می‌کنند، اضافه کرد: حوادث طبیعی در سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی به ما وارد کرده است. تا قبل از سیل به دلیل خشکسالی دچار مشکلات فراوان بودیم و حالا در شرایطی که مشکلات آبی همچنان وجود دارد، با مواردی مثل سیل و طوفان مواجهیم که به بخش کشاورزی ضرر می‌زند. 

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تاکید کرد: بخشی از خسارت‌های طبیعی اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توان از بخشی خسارت‌ها جلوگیری کرد؛ برای مثال با ایجاد سیل‌بند و ساخت سد می‌شود جلو سیل را گرفت و ذخایر آبی استان را تقویت کرد. 

او با بیان این‌که برآوردی از خسارت‌های سیل اخیر صورت نگرفته، ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت ارزیابی‌های لازم انجام گیرد و خسارت‌های کشاورزان جبران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :