• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68715
+
-

بازی دو سر باخت در بازارتعمیرات خودرو

در شرایط کنونی رانندگان از افزایش قیمت لوازم یدکی و تعمیرکاران با دستمزد ثابت از وضع موجود انتقاد می‌کنند

بازار
بازی دو سر باخت در بازارتعمیرات خودرو

اگر از یک سال پیش تاکنون حتی یک بار هم گذرتان به تعمیرگاه‌های خودرو افتاده باشد، قطعاً متوجه شده‌اید که پول بیشتری از جیبتان رفته و شاید حس کرده باشید که کیفیت کار هم مثل قبل نبوده است.
به گزارش ایسنا، تغییراتی که در حوزه تعمیر خودرو رخ داده است نه‌تنها برای مراجعه‌کنندگان، بلکه برای تعمیرکاران هم کاملاً محسوس بوده و همگی را درگیر خود کرده است. رانندگان با افزایش قیمت لوازم یدکی و تعمیرکاران با دستمزد ثابت از وضع موجود انتقاد می‌کنند. 


پایین آمدن کیفیت کار

راننده‌ای که به‌تازگی هزینه‌های سنگینی برای تعمیر خودرو خود پرداخته است می‌گوید: در این شرایط کیفیت کار مکانیک‌ها بسیار پایین آمده است و جوابگوی نیاز جامعه نیست. حتی در برخی تعمیرگاه‌ها، صاحبان تعمیرگاه خودرو مراجعه‌کننده را آزمایشگاه تعمیرکاران بی‌تجربه می‌کنند، به همین دلیل بعضاً پیش آمده نه‌تنها ایراد و مشکل خودرو رفع نشده، بلکه آسیب‌های دیگری هم به خودرو وارد شده است.  فرد دیگری که راننده تاکسی است افزایش قیمت قطعات خودرو را بی‌رحمانه می‌داند و می‌گوید: قیمت اجناس به‌شدت بالا رفته و بعضی خودروهای تاکسی حتی هزینه تعمیر خود را هم در نمی‌آورند.
این راننده تاکسی در ادامه می‌افزاید: در چند وقت اخیر دیگر کسی قطعات خودرو را تعمیر نمی‌کند و همه راننده‌ها ترجیح می‌دهند قطعه نو بخرند و قطعه را تعویض کنند تا زمان برای تعمیر قطعه بگذارند، چون درنهایت با قیمت قطعه نو تفاوت قیمت چندانی ندارد. وی ادامه می‌دهد: در مدت زمان کوتاهی قیمت قطعات یدکی چندبرابر شد و نه‌تنها کیفیت افزایش نیافت، بلکه در بعضی موارد کاهش هم داشته است‌.


تعمیرکاران تعویض‌کار شده‌اند

در مقابل تعمیرکاری در کرج می‌گوید: دستمزدها از سال ۹۶ تغییری نکرده و ثابت مانده است و تعمیرکاران سود چندانی از دستمزد نمی‌برند.
وی در ادامه به تغییر رویه در فضای کاری خود اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر فردی به نام تعمیرکار کم پیدا می‌شود، چون بیشتر افراد تعویض‌کار شده‌اند؛ نه مشتری و نه تعمیرکار تمایل چندانی برای تعمیر قطعه آسیب‌دیده ندارند و ترجیح می‌دهند تا قطعه عوض شود و به‌اصطلاح جنس نو بر روی خودرو باشد. وی عنوان می‌کند: مردم دیگر حوصله صبر کردن برای تعمیر قطعه خود را ندارند. البته این تمایل دوطرفه است و تعمیرکار هم ترجیح می‌دهد به‌جای تعمیر یک خودرو و یا قطعه، قطعه چند خودرو را تعویض کند.
این تعمیرکار خودرو در خصوص کمیاب شدن برخی قطعات خودرو عنوان می‌کند: برخی قطعات بسیار کمیاب شده‌اند. زمان زیادی صرف می‌شود تا لوازم یدکی و قطعه مورد نیاز یافت شود، البته شرایط برای برخی خودروها مانند خودروهای چینی متفاوت است و عملاً قطعات یدکی ندارند و ممکن است حتی تا چندین ماه هم قطعه یدکی مورد نظر پیدا نشود.

مکانیک دیگری که تعمیرکار خودروهای لوکس و گران‌قیمت است می‌گوید: برای خودرو‌های خارجی ‌گران‌قیمت قطعات به‌سختی پیدا می‌شود یعنی به طور عادی و معمول در بازار نیست و مکانیک و تعمیرکاران باید به واسطه‌ها سفارش دهند تا جنس مورد نظر را دریافت کنند.
وی در خصوص خودروهای داخلی می‌گوید: از لحاظ تامین قطعات خودروهای داخلی مشکلی نیست؛ هم جنس‌های اصلی و باکیفیت وجود دارد هم جنس‌های غیراصل که قاعدتاً در قیمت و کیفیت تفاوت‌هایی دارند.
یک مکانیک خودرو‌های لوکس درخصوص دستمزد‎‌های این صنف هم عنوان می‌کند: از سال گذشته دستمزدها تغییر چندانی نکرده است، شاید در بهترین حالت ۱۰ درصد افزایش داشته که در مقابل افزایش 3 برابری قیمت لوازم یدکی بسیار ناچیز است.
وی تعمیر قطعه را به‌صرفه نمی‌داند و می‌گوید: هزینه تعمیر و تعویض در بسیاری از موارد برابر است.


افزایش چشمگیر قیمت‌ها

یکی دیگر از تعمیرکاران بخش‌های برقی خودرو به وضعیت بازار کولر خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌هایی که رخ داده بسیاری از مردم دیگر کولر‌های خود را شارژ نمی‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: هزینه شارژ کولر در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بود، اما امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شده است، البته تنها این بخش افزایش نیافته، مثلاً دینام خودرو هم سال گذشته 200 هزار تومان بود اما امسال به 800 هزار تومان رسیده است.

 تعمیرکار دیگری که در کرج فعالیت دارد می‌گوید: تعویض لنت خودرو که جزو پرمصرف‌ترین و عادی‌ترین لوازم تعویضی خودرو است، از ۵۰ هزار تومان به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است. حتی هزینه تعویض روغن هم از ۵۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسیده تا تعویض 4 لیتر روغن هم برای برخی ایجاد مشکل کند.
این تعمیرکار خودرو از افزایش شدید قیمت دیسک و صفحه می‌گوید و عنوان می‌کند: قیمت این قطعه از ۳۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.وی معتقد است این افزایش هزینه‌ها نه به خاطر افزایش دستمزد تعمیرکاران، بلکه بیشتر به خاطر افزایش قیمت قطعات است.


سخت شدن واردات 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی کرج می‌گوید: عمده‌ترین مشکل در بازار لوازم یدکی خودرو سخت شدن واردات است، چون امکان ثبت سفارش وجود ندارد و اگر هم سفارشی ثبت شود، مشکلات ترخیص و گمرک گریبان آن را می‌گیرد. 
«سیداحمد موسوی» می‌افزاید: زمانی که واردات به صورت عادی انجام می‌شود، هیچکس به فکر تولید داخلی نیست، اما شرایط سخت واردات این فرصت را به وجود آورده است که به فکر تولید داخلی و بهبود آن باشیم.  موسوی در خصوص تغییرات قیمت لوازم یدکی از سال گذشته تاکنون هم عنوان می‌کند: قیمت لوازم یدکی خودرو نسبت به ابتدای سال 97 به طور میانگین 3 برابر شده است.  رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو کرج اجناس خارجی را عملاً بدون ضمانت‌نامه می‌داند و می‌گوید: در شرایط کنونی که واردات مشکل است، قاعدتاً بحث گارانتی و ضمانت‌نامه کالاهای خارجی هم منتفی است. در این شرایط می‌توانیم تولیدات داخلی را عرضه کنیم که از لحاظ ضمانت‌نامه هم بسیار راحت‌تر و مناسب‌تر است و به اشتغال‌زایی هم کمک کرده‌ایم.


درخواست از مسئولان و مردم

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی کرج می‌گوید: از مسئولان درخواست دارم که به تولیدات و صنعت داخلی بها بدهند تا بتوانیم محصولاتی باکیفیت ارائه کنیم. محصولات باکیفیتی که حتی قیمت کمتری نسبت به محصولات خارجی دارند؛ برای مثال اگر قیمت یک محصول خارجی ۹۰۰ هزار تومان است، قیمت مشابه داخلی آن ۶۰۰ هزار تومان است. 
«سیداحمد موسوی» عنوان می‌کند: از مردم هم درخواست داریم به خریدهای خود توجه داشته باشند تا احیاناً اجناس تقلبی را که در کارگاه‌های غیرقانونی زیرزمینی تولید می‌شوند به عنوان جنس خارجی نخرند، البته نظارت‌های کافی در البرز انجام می‌شود ولی از اوضاع دیگر استان‌ها بی‌خبریم.
 

احتکار، عامل اصلی گرانی لاستیک


به‌دنبال التهابات پیاپی و نابسامانی‌هایی که از ابتدای سال تاکنون بازار‌های کشور از جمله بازار طلا، ارز، مسکن و... را دچار نوسان کرده است، بازار خودرو و ملزومات آن از جمله لاستیک نیز دستخوش التهابات به‌وجودآمده، با نوسان قیمت قابل‌توجهی مواجه شد. در این میان احتکار لاستیک خودرو و رانت به‌وجودآمده در این بخش نیز وضعیت بازار را ملتهب‌تر کرده و همین موضوع فعالان این صنف و رانندگان را با مشکلات زیادی در تامین این کالا مواجه کرده است.
به گزارش همشهری، رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان کرج با بیان این‌که این کالا هم امسال با رشد قیمت مواجه بوده است، می‌گوید: امسال ۶ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم، ولی مقرر شده تا ۱۶ تا ۲۰ درصد دیگر افزایش یابد و همین موضوع باعث سوءاستفاده برخی افراد شده است. «تورج خاکی‌فیروز» می‌افزاید: به دلیل تحریم‌ها واردات لاستیک خارجی به کشور قطع شده است و کلا بازار در دست شرکت‌های تولیدی لاستیک‌های داخلی است، اما این شرکت‌ها نیز لاستیک را به توزیع‌کننده‌های خاص خود می‌دهند و حتی به صنوفی که اتحادیه به آنها معرفی می‌کند لاستیک نمی‌دهند. برخی شرکت‌ها لاستیک را به صنوفی می‌دهند که مجوز ندارند و کسانی که پروانه کسب دارند و مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند از آن بی‌نصیب هستند و همین رویه باعث شده مشکلات زیادی در عدم توزیع در استان البرز به وجود بیاید.

وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های تولید‌کننده لاستیک تعامل خوبی با واحدهای صنفی لاستیک‌فروشان ندارند و هنگام توزیع سهمیه لاستیک ودیعه‌های سنگینی از صنوف مطالبه می‌کنند.
خاکی‌فیروز اضافه می‌کند: لاستیک خودرو‌های سنگین به‌وفور یافت می‌شود، ولی در انبارها خاک می‌خورند و خودرو‌های سنگین و کامیون‌داران نیز با مشکلات فراوانی در توزیع روبه‌رو هستند، چراکه به آنها فقط سهمیه ۲ عدد لاستیک تعلق می‌گیرد.
 رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان کرج می‌گوید: مکاتبه و جلساتی در خصوص مشکلات توزیع لاستیک و احتکار با سازمان صمت و تعزیرات استان داشته‌ایم.
به گفته وی، در یک سال اخیر شرایط به گونه‌ای است که برخی واحدهای صنفی کاملا فعال و برخی دیگر غیرفعالند، چراکه به علت توزیع نشدن از سوی تولیدکنندگان برای تهیه لاستیک مجبورند کالای خود را از بازار آزاد تهیه کنند که به ضرر آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :