• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68697
+
-

تکمیل پروژه جنگل‌کاری غرب کرج

عملیات کاشت در ۸۳۰ هکتار از این اراضی اجرا شده است و ۱۷۰ هکتار دیگر نیز جنگل‌کاری می‌شود

خبر
تکمیل پروژه جنگل‌کاری غرب کرج

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت: پروژه جنگل‌کاری غرب کرج (باغستان) تا پایان امسال تکمیل خواهد شد. «پیمان بضاعتی‌پور» در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به آخرین وضعیت پروژه جنگل‌کاری مجموعه هزارهکتاری شمال غرب کرج، اظهار کرد: عملیات کاشت در ۸۳۰ هکتار از این اراضی اجرا شده است و ۱۷۰ هکتار دیگر نیز جنگل‌کاری می‌شود. وی با اشاره به این‌که ظرف یک ماه آینده عملیات چاله‌کنی در ۱۷۰ هکتار باقیمانده آغاز می‌شود، گفت: عملیات چاله‌کنی در فصل گرما انجام و همزمان با خنک شدن هوا عملیات کاشت اجرا می‌شود. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با تاکید بر این‌که پروژه جنگل‌کاری غرب کرج (باغستان) تا پایان امسال تکمیل خواهد شد، افزود: گونه‌های گیاهی که در کمربندهای سبز استفاده می‌شوند، محدودند و تنوع خاصی ندارند. بضاعتی‌پور تاکید کرد: گونه‌های گیاهی مورد استفاده باید در برابر کم‌آبی و بی‌آبی و یا نسبت به آفات و بیماری مقاوم باشند که این شرایط را فقط 7 گونه دارد.


عملیات کاشت در بیش از ۹۰ هکتار از اراضی رادیو بعثت

وی در بخش دیگری به مشکلی که با اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص اراضی باغستان وجود داشت اشاره کرد و گفت: طبق توافقات انجام‌شده مقرر بود هزار هکتار زمین به شهرداری تحویل داده شود تا در قالب قطعات ۱۰۰ هکتاری جنگل‌کاری انجام شود. متأسفانه با وجود برخی ناهماهنگی‌ها تنها برای ۱۰۷ هکتار از ۸۳۰ زمینی که به شهرداری تحویل داده شده صورت‌جلسه امضا شده بود که با تعاملی که میان شهرداری و راه و شهرسازی ایجاد شد این مشکل حل شده و صورت‌جلسات فوق در شرف تکمیل شدن است. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای دیگر پروژه‌های کمربند سبز شهر کرج، گفت: مقرر است عملیات جنگل‌کاری در ۲۵۰ هکتار از اراضی جنوب غربی کرج یعنی اراضی جاده حلقه‌دره، اراضی ضلع شمالی فرودگاه پیام، اراضی چایخانه و اراضی رادیو بعثت، انجام شود. بضاعتی‌پور با اشاره به این‌که عملیات کاشت در بیش از ۹۰ هکتار از اراضی رادیو بعثت به اتمام رسیده است، افزود: حدود ۲۰ تا ۳۰ هکتار از اراضی چایخانه نیز تحت پوشش قرار گرفته است.

در حال حاضر عملیات چاله‌کنی، تسطیح و آماده‌سازی اراضی ضلع شمال فرودگاه و حاشیه جاده قزلحصار نیز انجام شده و در کل تا پایان سال جاری ۲۵۰ هکتار پروژه کمربند سبز به اتمام می‌رسد. پروژه بهسازی و مناسب‌سازی حاشیه رودخانه کرج حدفاصل اتوبان تا پل حامی آغاز شده است. وی با تاکید بر این‌که در ادامه باید اراضی اطراف فرودگاه پیام تکمیل شود، افزود: با اجرای این پروژه اراضی حلقه‌دره و چایخانه نیز به کمربند سبز ملحق می‌شوند. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج توضیح داد: در حاشیه جاده قزلحصار و در دوسوی این مسیر با اداره کل راه و شهرسازی توافق کرده‌ایم تا به عرض 4 متر در 2 طرف جنگل‌کاری داشته باشیم که این پروژه به صورت خطی است و حدود ۴ تا ۵ هکتار می‌شود. بضاعتی‌پور با اشاره به این‌که در اجرای پروژه‌های جنگل‌کاری و کمربند سبز در کنار کار کاشت، توسعه شبکه انتقال آب برای آبیاری این مجموعه‌های سبز اهمیت بالایی دارد، عنوان کرد: به همین دلیل ممکن است سرعت پیشرفت کار کمی پایین باشد، اما می‌دانیم که کاری اساسی و ماندگار برای شهر می‌شود. وی گفت: در حاشیه رودخانه کرج و حدفاصل اتوبان تا پل حامی، پروژه بهسازی و مناسب‌سازی این مسیر در قالب یک طرح گردشگری آغاز شده است. این پروژه تاکنون پیشرفت ۲۰ درصدی داشته است که امیدواریم فاز نخست آن به طول ۸۰۰ متر و عرض ۲۰ متر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.


نیاز پروژه گردشگری حاشیه رودخانه کرج به اعتبار

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در خصوص هزینه‌کردی که تاکنون برای اجرای این طرح گردشگری حاشیه رودخانه کرج انجام شده است، افزود: سال گذشته بالغ بر 5/2 میلیارد تومان اعتبار بدین منظور صرف شد که برای اقداماتی از جمله تجهیز کار و خریداری ادوات و مصالح صرف شد. امسال نیز ۵ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافت. بضاعتی‌پور در پایان توضیح داد: برای اتمام و تکمیل این پروژه گردشگری حاشیه رودخانه کرج حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و این پروژه در سال آینده به اتمام می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید