• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68679
+
-

آب‌رسانی به دورافتاده‌ترین روستاهای ورزقان

مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی: آب‌رسانی به روستاهای ورزقان، بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی استان، با رویکرد کمک به توسعه روستاهاست

آب‌رسانی به 63 روستای شهرستان ورزقان با 800 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، از جمله طرح‌های ارزشمند دولت تدبیر و امید برای عمران و آبادی روستاهای مناطق مرزی است که با سرعت چشمگیری در حال اجراست. 

به گزارش ایرنا، آب‌رسانی به روستاهای ورزقان، طرحی با رویکرد تأمین، ذخیره و انتقال آب شرب بهداشتی است که کلنگ آغاز آن دهه فجر 97 با حضور وزیر صمت و استاندار آذربایجان شرقی زمین زده شد و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آن، مشکل دسترسی به آب شرب در دورافتاده‌ترین روستاهای این شهرستان که کمتر از 10 درصد جمعیت 50 هزار نفری‌ آن در شهر و بقیه در روستاها ساکن هستند برطرف شود.

البته سرمایه‌گذاری 800 میلیارد ریالی دولت در این طرح تنها برای انتقال آب از محل مخزن آب «چراغلو» مجتمع مس سونگون است و برای لوله‌گذاری انتقال آب از سد «حاجیلارچای» به این مخزن نیز هزینه جداگانه‌ای سرمایه‌گذاری شده است. بر اساس این طرح، قرار است 120 لیتر بر ثانیه آب از سد حاجیلارچای به مخزن آب چراغلوی مجتمع مس منتقل و از این میزان نیز 106 لیتر بر ثانیه آب تصفیه‌شده و بهداشتی از طریق تصفیه‌خانه و شبکه انتقال در روستاهای محدوده طرح توزیع شود. 

مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: این طرح، بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی استان با رویکرد کمک به توسعه و عمران روستایی است که با توجه ویژه دولت اجرا می‌شود. «علیرضا ایمانلو» افزود: اولویت ما در اجرای این طرح، اجرای خطوط انتقال است که تا چند روز آینده پیمانکارها مشخص می‌شود. پس از خطوط انتقال، تصفیه‌خانه در اولویت بعدی ماست که از آن 3 خط، یکی به شهر ورزقان و 2 خط دیگر به روستاهای محدوده طرح منشعب می‌شود.

نماینده ورزقان هم در این باره بیان کرد: در بخش آب شرب شهرستان ورزقان، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت مشکلات زیادی داریم. این طرح که با همکاری شرکت مس و شرکت آبفای روستایی استان در حال انجام است، در وزارت نیرو تصویب شده و دارای ردیف و کد پروژه است. «رضا علیزاده» افزود: با اتمام این پروژه که بخش بزرگی از کارهای اجرایی آن از سوی شرکت مس انجام یافته، برای همیشه مشکل کمبود آب شرب بهداشتی و پایدار در شهرستان ورزقان برطرف خواهد شد و می‌توان گفت در توسعه شهرستان و مهاجرت معکوس نیز تأثیر بالایی خواهد داشت.
فرماندار شهرستان ورزقان هم درباره اجرای این طرح اظهار کرد: 25 تیر امسال ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه اجرای پروژه آب‌رسانی به ۶۳ روستا و شهر ورزقان در شهرستان ورزقان صادر شده است و پیگیر هستیم این طرح در سریع‌ترین زمان عملیاتی شود. «حسن یحیوی» با اشاره به مقدار آب مورد نیاز پروژه گفت: 2 سال قبل با حضور مسئولان استانی در محل فرمانداری ورزقان از سد حاجیلار ۳ میلیون متر مکعب آب برای این طرح تخصیص داده شده است و با مشارکت شرکت صنایع ملی مس این طرح انجام خواهد شد. 

وی تشریح کرد: بخش مهمی از عملیات اجرایی این طرح که بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، از قبل آغاز و از سوی مجتمع مس سونگون لوله‌گذاری شده است و بعد از احداث تصفیه‌خانه، آب بهداشتی به شبکه آب‌رسانی روستاهای شهرستان ورزقان متصل می‌شود. وی به اهمیت بالای آب شرب اشاره کرد و گفت: این پروژه باعث خواهد شد مردم به آب کاملا بهداشتی و پایدار دسترسی داشته باشند و امیدواریم علاوه بر آن‌که از مهاجرت مردم شهرستان ورزقان به شهر‌های دیگر جلوگیری کند، بلکه مهاجرت معکوس نیز رخ دهد و روستاها توسعه 
یابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید