• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68656
+
-

پاسکاری مسئولان برای نظارت بر ایمنی شهربازی زنجان

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری: با توجه به تعطیلی چند ماهه شهربازی در فصل سرما از اداره استاندارد خواسته‌ایم در خصوص مجاز بودن فعالیت این مجموعه اعلام نظر کند

استاندارد
پاسکاری مسئولان برای نظارت بر ایمنی شهربازی زنجان

استاندارد‌سازی تجهیزات بازی در مراکز بازی و تفریحی می‌تواند از بروز خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند، اما چنان‌که باید و شاید به آن توجه نشده است. 

به گزارش ایرنا، راه‌اندازی مجموعه شهربازی سرپوشیده یا روباز در داخل شهر باعث جذب خانواده‌ها می‌شود و علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم، هیجان و نشاط شهروندان را نیز تخلیه می‌کند. این مکان مفرح با هیجان بالا برای گروه‌های مختلفی سنی به‌ویژه در فصل تابستان با توجه به تعطیلی مدارس جذابیت بیشتری دارد و شمار زیادی از علاقه‌مندان را به خود جذب می‌کند. 

شهربازی شهر زنجان در سال‌های گذشته به دلیل نبود تجهیزات به‌روز چندان جذابیتی برای علاقه‌مندان نداشت تا این‌که مدیریت شهری با مشارکت بخش خصوصی در اقدامی به نیازهای مخاطبان خود پاسخ داد. در سال ۹۴ نصب تجهیزات بازی در شهربازی شماره یک شهر زنجان با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد، اما به دلیل بروز مشکلاتی در اجرای این طرح تأخیر به وجود آمد. با رایزنی‌ها و رفع مشکلات این موضوع در فروردین سال گذشته تحقق یافت. 

معاون خدمات شهری شهردار زنجان پیش از این و هم‌زمان با آغاز به کار فعالیت‌های شهربازی گفت: طبق قرارداد با بخش خصوصی مقرر شده است ۱۸ دستگاه بازی برای شهربازی شماره یک زنجان نصب شود که طی رایزنی‌های انجام‌گرفته این تعداد به ۲۳ دستگاه افزایش پیدا کرده است. 

غلامحسین احمدی بیان کرد: در مجموع ۱۹ دستگاه بازی جدید در شهربازی جدید زنجان نصب می‌شود که ۹ مورد از آنها برای بزرگسالان و ۱۰ مورد برای کودکان است. وی به این نکته مهم نیز اشاره کرد که دستگاه‌های نصب‌شده در این شهربازی گواهینامه‌های استاندارد مربوطه را دریافت کرده‌اند و سالانه ضابطان استاندارد هم سلامت و امنیت این دستگاه‌های بازی را چک و تأیید خواهند کرد. 


درخواست شهرداری از اداره استاندارد 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان گفت: این سازمان برای اطمینان از ایمنی تجهیزات بازی شهربازی در نامه‌ای خواستار اعزام کارشناس از سوی اداره کل استاندارد شد، اما تا به امروز کارشناسی فرستاده نشده است. 

سجاد خانمرادی افزود: در این نامه تأکید شد با توجه به این‌که سرمایه‌گذار شهربازی شماره یک پارک ملت در ایام تعطیلات نوروزی بدون ارائه گواهی بازرسی استاندارد فعالیت خود را آغاز کرده است و از آنجا که دستگاه‌های بازی به مدت 5 ماه تعطیلی در معرض برف و باران و سرمای شدید قرار داشته است، درخواست می‌شود که نظریه کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی در خصوص مجاز بودن فعالیت این مجموعه به این سازمان ارسال شود. 

وی ادامه داد: پاسخی که این اداره کل به این سازمان اعلام کرده این است که بررسی صلاحیت بهره‌برداران تجهیزات تفریحی از وظایف این اداره کل نیست. در ادامه آمده است که پیرو مکاتبات و جلسات متعدد برگزارشده از بهره‌برداری تجهیزات بدون مجوز با گواهی استاندارد خودداری شود و در غیر این صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی نیز برعهده متولیان و بهره‌برداران مربوطه است. 


ثبت در سامانه نظارت بر وسایل تفریحی

مدیرکل استاندارد استان زنجان نیز در این خصوص گفت: تجهیزات بازی بدون مجوز استاندارد خطرآفرین است و چه‌بسا می‌تواند به بروز حوادث و عواقب ناخوشایندی برای استفاده‌کنندگان به ‌ویژه کودکان منجر شود. 

داود کارگرزاده خاطرنشان کرد: اداره کل استاندارد استان با توجه به شرح وظایف تعیین‌شده در بخش‌های مختلف به نصب و استقرار تجهیزات بازی استاندارد در پارک‌ها و شهربازی حساسیت ویژه‌ای دارد و موارد را با دقت بررسی می‌کند. تمامی مسئولیت حوادث و عواقب حقوقی ناشی از استفاده، راه‌اندازی و بهره‌برداری از تجهیزات بدون مجوز استاندارد متوجه بهره‌برداران و متولیان خواهد بود.  

وی توضیح داد: نصب تجهیزات بازی در شهربازی و پارک‌ها منوط به ثبت آن در سامانه نظارت بر وسایل تفریحی است و این تجهیزات از سوی شرکت بازرسی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است، بررسی و مجوز نصب و بهره‌برداری برای آنها صادر می‌شود. شهرداری مکلف است از بهره‌برداری تجهیزاتی که موفق به طی مراحل استاندارد‌سازی و اخذ گواهینامه استاندارد نشده‌اند، ممانعت کند. 

مدیرکل استاندارد استان زنجان افزود: مدیر فنی معرفی‌شده از سوی بهره‌بردار باید تجهیزات بازی شهربازی‌ها را به صورت روزانه، هفتگی، فصلی و ۶ ماه یک بار بازدید کند. بهره‌بردار نیز مکلف است در مدت‌زمان بهره‌برداری هر 3 ماه یک بار از شرکت‌های بازرسی درخواست بازدید دوره‌ای کند و با توجه به این‌که اعتبار گواهینامه‌ها یک ساله است، قبل از اتمام اعتبار از طریق سامانه درخواست بازرسی دهد. 


ورود دادستان

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: دادستان استان نیز با جدیت به موضوع استانداردسازی این تجهیزات در مراکز تفریحی ورود پیدا کرده است. در این زمینه شهرداری‌ها و متولیان تجهیزات ملزم به دریافت گواهی استاندارد هستند. 

کارگرزاده تصریح کرد: تجهیزات بازی شهربازی شماره یک استاندارد است و مشکلی ندارد، اما موضوع مهم این است که شهرداری مکلف است بر نحوه فعالیت پیمانکاران خود به طور جدی نظارت‌ کند و در صورت غیراستاندارد بودن تجهیزات از ادامه کار آنها جلوگیری کند.

متاسفانه به این موضوع آن‌طور که باید و شاید توجه نشده است و گاهی تجهیزات بازی مستقر در پارک‌های شهر بدون هیچ‌گونه نظارتی از طرف شهرداری و بدون اخذ گواهی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. وی یادآور شد: مردم در صورت مشاهده استفاده یا بهره‌برداری از تجهیزات ناایمن و غیراستاندارد می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۱۷ تماس بگیرند و شکایات خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم انجام گیرد. 


پلمب تجهیزات بازی شهربازی شماره ۲

مدیرکل استاندارد استان زنجان در مورد تعدادی از تجهیزات بازی شهربازی شماره ۲ که در اختیار شهرداری است، گفت: به‌رغم پلمب چند دستگاه از تجهیزات تفریحی بدون مجوز استاندارد در این مجموعه هنوز متولیان مربوطه برای استانداردسازی این وسایل اقدام نکرده‌اند. این تجهیزات به علت نداشتن گواهینامه استاندارد پلمب شده‌اند و پس از درخواست بهره‌برداران برای استانداردسازی، فک پلمب شده‌اند ولی متولیان اجازه بهره‌برداری از آنها را ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید