• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68651
+
-

ویلاها؛ تهدیدی برای طبیعت بکر تویسرکان

وحید الوندی|
روزنامه‌نگار:

همواره یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است تویسرکان در کانون توجهات گردشگران قرار بگیرد و مسرت، آرامش و شور و شعف را به مردم و مهمانان خود هدیه دهد، طبیعت بکر، دلنشین و مسحور‌کننده آن است که چشمان هر نظاره‌گری را به خود خیره می‌کند و تحسین آنها را برمی‌انگیزد. 

تویسرکان یک کلان‌شهر برخوردار از زیرساخت‌های متعدد و پرشمار خدماتی، مراکز متنوع اقتصادی و قطب ویژه صنعتی نیست اما بی‌شک یک کلان باغ‌شهر روح‌افزا و چشم‌نواز با برخورداری از اقلیم و آب‌وهوایی دلپذیر است که می‌تواند به لطف طبیعت سحرآمیز خود میزبان گردشگران پرشمار داخلی و خارجی باشد. 

بخش اندوه‌بار ماجرا از زمانی آغاز شد که رفته‌رفته خانه‌باغ‌های ساده که با حد و اندازه‌هایی در حد برآوردن نیازهای ضروری در دل طبیعت بکر تویسرکان ساخته می‌شدند، در سال‌های اخیر به باغ‌ویلاهای پرشمار و بزرگی تبدیل شده‌اند که گویی بکری را از طبیعت چشم‌نواز تویسرکان می‌گیرند و باغ‌شهر بزرگ تویسرکان را به باغ‌ویلاهای تخریبگر ‌زیست‌بوم شهرستان تبدیل می‌کنند. 

تویسرکان ــ بهشت غرب ایران ــ بدون طبیعت بکر و دلنشینش دیگر بهشت نیست و هویت اقلیمی، جغرافیایی و گردشگری خود را از دست می‌دهد. رشد فزاینده و سرسام‌آور ساخت‌وسازهای خارج از ضابطه در باغ‌های این شهرستان آنچنان با سرعت به مسیر ویرانگر خود ادامه می‌دهد که با نگاهی گذرا و به سادگی می‌توان حدس زد که در سال‌های نه چندان دور آینده چه فاجعه هولناکی در انتظار ‌زیست‌بوم کم‌نظیر تویسرکان است. 

خانه‌باغ‌ها و ویلاهای بسیار بزرگ و آنچنانی در قلب طبیعت پرجاذبه تویسرکان می‌سازیم که از آرامش و دلنشینی طبیعت نهایت استفاده را ببریم غافل از این‌که اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا کند دیگر طبیعتی باقی نمی‌ماند که بخواهیم در دل آن آرام بگیریم و مشغله‌های فراوان زندگی امروز را به فراموشی بسپاریم. 

به‌رغم اعلام برخی دستگاه‌های اجرایی برای حفظ طبیعت بکر شهرستان تویسرکان به نظر می‌رسد آن‌طور که باید با رشد فزاینده باغ‌های تویسرکان برخوردهای قاطع و بازدارنده صورت نمی‌گیرد. هر روزی که می‌گذرد شاهد قد علم کردن سازه‌ای ناهمخوان با ضرباهنگ زیبای طبیعت در قلب باغ‌های سرشار از آرامش و حس خوب زندگی در تویسرکان هستیم که آینده‌ای نامعلوم و مبهم را برای این بخش ترسیم می‌کند. در این میان حیرت‌انگیز است که بخش قابل توجهی از این گونه ساخت‌وسازها حتی در حریم رودخانه‌ها انجام می‌گیرد. 

کمبود تفرجگاه‌های عمومی و فضاهای مفرح و شاد را شاید بتوان یکی از دلایل روی آوردن مردم به ساخت خانه‌های باغی مجلل یا همان ویلاباغ‌های بزرگ دانست، زیرا مردم در ملک و باغ شخصی خود احساس آرامش و راحتی بیشتری می‌کنند و ساعت‌های بیشتری را بدون تکلف‌های مخصوص جمع‌های عمومی در طبیعت سپری می‌کنند. با این همه، تداوم این روند در درازمدت موجب بروز مشکلات زیست‌محیطی و آسیب‌رسانی کلان به طبیعت بکر تویسرکان می‌شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را از خود به جا می‌گذارد. 

اکنون شهرستان تویسرکان حتی از یک شهربازی برای سپری کردن اوقاتی مفرح و شاد حداقل برای کودکان محروم است و به نظر می‌رسد برخی مکان‌های تفریحی و تفرجگاه‌های عمومی مانند فضای باز بارگاه حیقوق نبی (ع)، آرامگاه میررضی و پارک کمربسته با همه جذابیت‌های خود حداقل برای بخشی از مردم تویسرکان تکراری و کسالت‌بار شده‌اند، البته گاهی اوقات نیز شاهد چرخه نامناسب خدمات‌رسانی رفاهی مانند تامین نور کافی در شب در این تفرجگاه‌ها هستیم. 

مهم‌ترین یا حداقل یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گردشگری شهرستان تویسرکان گردشگری طبیعت با توجه به ویژگی‌های طبیعی، آب‌وهوایی و اقلیم این شهرستان است. اگر مردم تویسرکان به دست خود این مزیت ویژه و جذاب را دستخوش تغییرات خسارت‌بار و آسیب‌رسان کنند شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد از بین رفتن جذابیت‌های طبیعی و طبیعت شورآفرین تویسرکان باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید