• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68647
+
-

کشاورز کردستانی در تولید گندم رکورد زد

«کیومرث شاه‌نظری» کشاورز قروه‌ای توانست از هر هکتار زمین زیر کشت ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گندم برداشت کند

یک کشاورز ساکن شهرستان قروه توانست با بهره‌گیری از کشاورزی صنعتی، از هر هکتار زمین زیر کشت گندم خود، ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گندم برداشت کند. به گزارش مهر «کیومرث شاه‌نظری» که چند سالی است به عنوان گندم‌کار نمونه کشوری شناخته می‌شود، توانست با بهره‌گیری از شیوه‌های کشاورزی صنعتی در تولید محصول استراتژیکی که چند سال است در کشور در تولید آن به خودکفایی رسیده‌ایم، صاحب رکورد کشوری جدیدی شود. پیش از این نیز به نام خود وی ثبت شده بود.

این کشاورز ساکن قروه طی چند سال اخیر و با بهره‌گیری از روش‌های مختلف همواره در زمینه برداشت محصول گندم یکی از افراد برتر استان کردستان بوده و به همین دلیل به عنوان گندم‌کار نمونه کشوری نیز انتخاب شده است. وی در این باره اظهار کرد: در سال ۸۸ توانستم ۱۳ هزار و ۲۳۸ کیلوگرم گندم در هر هکتار برداشت کنم که رکورد جدیدی در کشور بود و توانستم بعد از گذشت حدود یک دهه در سال ۹۷ باز هم این رکورد را خودم جابه‌جا کنم.

این کشاورز نمونه کشوری با بیان این‌که میانگین برداشت گندم از هر هکتار زمین زراعی آبی 5 هزار کیلوگرم است، گفت: رمز موفقیت من در رسیدن به این مهم فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و قدیمی و رو آوردن به کشاورزی صنعتی و روز دنیاست. شاه‌نظری افزود: از کشاورزان و گندم‌کاران درخواست دارم از کشاورزی سنتی بیرون بیایند و به کشاورزی صنعتی و مدرنیزه دنیا رو بیاورند، چراکه هم از نظر تولید برای کشور و هم از نظر اقتصادی برای خود آنان بسیار به صرفه است.

وی با بیان این‌که وقتی که از روش‌های جدید و نو استفاده می‌کنیم نتیجه کار برای خود ما نیز بهتری می‌شود، عنوان کرد: ما با همان میزان کار روی مزرعه می‌توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم و به همین دلیل استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین در این زمینه به نفع خود کشاورز نیز است.


کردستان می‌تواند استان نخست تولید گندم شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این خصوص بیان کرد: گندم‌کارانی مانند آقای شاه‌نظری جزو تولیدکنندگان خوب و نمونه کشورند و ما تلاش می‌کنیم بتوانیم این اصول و دانشی که این کشاورز آن را اجرا کرده به سایر مزارع و کشاورزان انتقال دهیم.

«خالد جعفری» ادامه داد: اگر تنها ۱۰ درصد گندم‌کاران کشور بتوانند مسیر این کشاورز را در پیش بگیرند و کشاورزی صنعتی را در مزارع خود گسترش دهند، سالانه می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز کشور میلیون‌ها تن گندم نیز به خارج از کشور صادر کنیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: انتظار می‌رود که در سایه اقدامات صورت گرفته و همچنین با توجه به تشویق و ترغیب کشاورزان بتوانیم روند مکانیزه کردن کشاورزی در کردستان را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنیم.

وی در ادامه گفت: سال گذشته استان کردستان توانست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم برداشت کند و رتبه دوم کشور را به ‌دست آورد. 
جعفری اظهار کرد: اگر بتوانیم از آبی که در منابع آبی غرب کردستان وجود دارد در شرق استان نیز به‌خوبی بهره بگیریم و تنها ۲۰ درصد از مزارع گندم دیم را به مزارع آبی تبدیل کنیم می‌توانیم با اختلاف تولیدکننده اول ایران در 
زمینه گندم شویم. کردستان سال گذشته برای اولین بار در تاریخ این استان به عنوان دومین استان تولیدکننده در گندم دست پیدا کرد. این در حالی است که تنها بخش اندکی از تولید گندم در استان آبی است و بقیه به صورت دیم کاشت و برداشت می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید