• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68637
+
-

قیمت مسکن در سراشیبی

یک کارشناس: قیمت مسکن در سنندج ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است

در شهر
قیمت مسکن در سراشیبی

یک کارشناس اتحادیه مشاوران املاک گفت: ۹۰ درصد عامل گرانی مسکن از عوارض درج قیمت بدون کارشناسی بر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن است. به گزارش ایسنا، مساله‌ای که امروزه برای بسیاری از خانواده‌ها حیاتی شده خرید یا اجاره‌ خانه‌ای مناسب با تعداد اعضا و شأن اجتماعی خانواده است. شاید در نگاه اول خرید خانه آسان به نظر برسد، اما قطعا تامین هزینه مالی آن خانواده‌ها را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. 

در چند سال اخیر با توسعه شهرنشینی، قیمت مسکن روند صعودی داشته که در سال گذشته و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این افزایش قیمت به جهش‌های پیاپی تبدیل شده که داد خریداران و مستاجران را درآورده است. اما دلیل اصلی گرانی‌ها چیست؟  


قیمت ملک را مشاوران املاک تعیین نمی‌کنند

یک کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج اظهار کرد: قیمت مسکن تصاعدی افزایش پیدا کرده اما اکنون قیمت‌ها به صورت تدریجی در حال کاهش است. «همایون حیدری» با بیان این‌که قیمت مسکن در چند ماه اخیر ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است، افزود: فروشنده مدت محدودی می‌تواند مسکن خود را نگه‌ دارد و اگر مشتری نباشد قطعا مجبور است مسکن خود را زیر قیمت بفروشد. کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج تصریح کرد: قیمت ملک را مشاوران املاک تعیین نمی‌کند بلکه هرکس هر قیمتی را بخواهد می‌گوید و بدتر از آن مردم با گران شدن قیمت‌ها بیشتر به خرید خانه تمایل پیدا می‌کنند. وی با بیان این‌که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن بازار را برهم زده‌اند، عنوان کرد: در فضای این سایت‌ها افراد هر قیمتی را که بخواهد درج می‌کنند و افزایش یا کاهش قیمت خرید و فروش اجاره مسکن از دست مشاوران املاک خارج است. 

حیدری با بیان این‌که مشاوران املاک کمترین تاثیری در گرانی قیمت مسکن و اجاره‌بها ندارد، ادامه داد: ۹۰ درصد عامل گرانی مسکن از عوارض درج قیمت بدون کارشناسی بر روی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن است. 
وی همچنین افزایش قیمت کنونی مسکن را متاثر از گرانی مصالح ساختمانی، گرانی مجوزهای شهرداری و گرانی امتیازهای آب، برق، گاز و تلفن نیز دانست. 

کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج در ادامه با اشاره به این‌که مشاوران املاک اختیار عقد تفاهم‌نامه فروش واحد مسکونی به اتباع کشورهای خارجی را ندارند و موضوع خرید مسکن شهر سنندج از سوی اتباع عراقی شایعه‌ای بیش نیست، یادآور شد: اجاره مسکن به اتباع خارجی نیز باید با هماهنگی‌ با اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی باشد.  یکی دیگر از دلایل گرانی مسکن را می‌توان به حضور دلال‌ها در بازار مسکن شهر سنندج دانست که با خرید مسکن با قیمت بسیار کم از مشتری و فروش آن با سودی چند ده میلیون تومانی سعی در آشفته کردن بازار و به نوعی حباب‌دار کردن بازار دارند. 


نقش دلال ها در افزایش قیمت ها

«حمید پوراحمدی» بازرس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج، در مورد بازرسی واحدهای صنفی مشاوران املاک در سطح شهر سنندج خاطرنشان کرد: در سال جاری به ۴۵ مشاور املاک متخلف تذکر داده شده که در صورت رفع نکردن مشکل، پرونده‌ آنها برای پیگیری بعدی به مراجع انتظامی تحویل داده خواهد شد. وی با بیان این‌که تنها در تعدادی بسیار محدود از مشاوران املاک سطح شهر دلالان حضور مستمر دارند و با خرید مسکن زیرقیمت و فروش آن با قیمت گزاف التهاباتی در بازار ایجاد می‌کنند، گفت: اتحادیه مشاوران املاک با مدیرانی که اجازه حضور این دلالان را در محل کسبشان را داده‌اند برخورد جدی می‌کند.  کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج اظهار کرد: اگر 3 گزارش مردمی درخصوص تخلف یک مشاور املاکی به ما داده شود به سرعت پروسه اعمال قانون آن را اجرا می‌کنیم.

 هر چند عوامل دیگری همچون افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز در افزایش قیمت مسکن دخیل است اما می‌توان دریافت که اصلی‌ترین دلیل از سوی صاحبان ملک اعمال می‌شود و عملا صاحبخانه‌ها نگاهی به جیب طرف مقابل (مشتری) ندارند. بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ایسنا، سال گذشته یک واحد آپارتمان در جام‌جم سنندج حدود ١۵۰ میلیون خریداری شده که همان واحد در سال جاری با مبلغی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفته ‌است، یعنی بیش از ۳ برابر قیمت افزایش یافته است. قطعا تاثیرات منفی تلاتم بازار را گروه اجاره‌نشین و افرادی که با دریافت چندین وام اقدام به خرید مسکن کرده‌اند می‌برند. شهروندی می‌گوید: ماهی کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دارم و این درحالی است که صاحبخانه روز گذشته کرایه خانه را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده و یک‌سوم مبلغ رهن نیز به آن اضافه شده است. 


تشکیل کمپینی برای مقابله با گرانی اجاره‌بها 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان سنندج با اشاره به تشکیل کمپینی برای مقابله با گرانی اجاره‌بها تصریح کرد: اکنون موضوعی در اتحادیه مشاوران املاک مطرح شده تا از ثبت خانه‌هایی با رهن و اجاره نامتناسب و گران در دفتر اجاره خودداری شود و تعدادی از مشاوران املاک سطح شهر خودجوش از این کار خیر استقبال کرده‌اند. «وریا احسن» افزود: در سال اخیر بیش از ١۰۰ پرونده تخلف مشاوران املاک تشکیل شده که بیشترین موضوع تخلف صنفی تشکیل داده‌است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان سنندج عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم، قیمت کلیه اجناس و وسایل افزایش داشته که مسکن نیز از این قاعده مستثنا نبوده و افزایش چندباره قیمت را شاهد بوده است. 

در شهرستان سنندج بیش از ١۲۰۰ مشاور املاک وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۰۰ مورد غیرفعال هستند که شاید رونق بازار مسکن را به شما یادآور کند اما بعضی از روزها تنها یک مبایعه‌نامه در شهرستان ثبت می‌شود که نشان از رکود بازار مسکن است.  این رکود بازار مسکن موجب شده قیمت‌ها از ابتدای سال حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما باز هم روند صعودی افزایش کرایه‌خانه ادامه دارد که این امر خانواده‌های بسیاری از نقاط متوسط شهر به حاشیه شهر نقل مکان کنند.

نبود قانون و یا دستورالعملی مشخص برای تعیین قیمت مسکن و اجاره‌بها صعودهای پلکانی قیمت مسکن و اجاره‌بها را درپی داشته که معاملات مسکن را از معامله‌ای دوسر سود به معامله‌ای یک سر سود تبدیل کرده است. قیمت مسکن در شهرستان سنندج در یک ماه اخیر روند نزولی داشته و اکنون با توجه به افزایش دوباره قیمت مصالح ساختمانی و کلیه لوازم ساختمانی باید دید که وضعیت مسکن در این بازار آشفته به کجا کشیده می‌شود و چه وقت یک خانواده‌ می‌تواند با قیمتی مناسب خانه خریداری و یا اجاره کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید