• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68628
+
-

تلاش تازه برای کشف معبد لائودیسه

خبرها
تلاش تازه برای کشف معبد لائودیسه

کاوش باستان‌شناسی با هدف کشف معبد باستانی لائودیسه در اطراف منطقه دوخواهران نهاوند در استان همدان از صبح امروز (شنبه) آغاز شد. محسن جانجان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند با اعلام این خبر به ایرنا، گفت: مجوز تازه‌ای برای کاوش منطقه جدید اطراف دوخواهران صادر شده است.
جانجان گفت: با توجه به ترجمه کتیبه کشف شده از دوخواهران نهاوند که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود، اطمینان داریم که معبد لائودیسه وجود دارد، اما هنوز از مکان دقیق آن اطلاع نداریم. او افزود: چند معبد دیگر نیز در این شهر باستانی وجود داشته است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی نهاوند اعلام کرد: کشف مجسمه خدایان یونانی و سکه‌های یونانی از این منطقه از دیگر مستندات وجود این معبد باستانی است. جانجان تأکید کرد: ساخت‌وسازهای متراکم در منطقه دوخواهران، کار ما را برای کشف معبد باستانی لائودیسه بسیار دشوار کرده است. به گفته او، در فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه نزدیک به 5میلیارد ریال اعتبار به‌منظور تملک و تخریب برخی ساخت‌وسازها و انجام کاوش باستان‌شناسی دریافت شد. وی افزود: در فصل پنجم کاوش نیز 5میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است. 
 مهدی رهبر، باستان‌شناس برجسته کشور از چند سال پیش جست‌وجوها برای یافتن معبد لائودیسه که در دوره سلوکیان از سوی آنتیوخوس، فرمانروای یونانی برای همسرش در نهاوند ساخته شد را آغاز کرد و همچنان در حال کاوش باستان‌شناسی برای یافتن این معبد باستانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید