• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68587
+
-

با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد

نظام ارجاع رسماً کلید خورد


تامین داروهای اساسی، ردیابی ارز اختصاص یافته به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و پیگیری تخلفات به‌خصوص تخلفات و فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بار دیگر در سخنان وزیر بهداشت و درمان سر خط خبرها قرارگرفت.
همچنین استقرار «نظام ارجاع الکترونیک کشور» با رونمایی از نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی گناباد و بجستان کلید خورد. به گزارش همشهری، سعید نمکی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: سیاست ما تامین داروهای اساسی است و ابلاغ کرده‌ایم که قرارگاه غذا و دارو باید در استان‌ها هم ایجاد شود و هفتگی به ما گزارش دهند. داروهای اساسی را داریم ‌و نخستین شعارمان جلوگیری از واردات داروهای مشابه تولید داخل است. وزیر بهداشت در ادامه همچنین از فساد سازمان یافته خبر داد و گفت: یکی از دلایل اصلی فساد سازمان یافته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، عدم‌شفافیت و عدم‌فعالیت درست سامانه‌هایی بود که باید در این راستا کار می‌کردند.
به همین سبب نخستین کاری که بعد از ورود به وزارت بهداشت به‌صورت خاموش و بی‌سروصدا انجام دادیم، این بود که تک تک موارد ارزی که هرکس در این حوزه دریافت کرده بود را با کمک 5تیم، 2نفره ردیابی کردیم و خوشبختانه تا اواخر هفته آینده، به جمع‌بندی خواهیم رسید که کل ارزی که به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته، به چه مواردی اختصاص یافته، چه کالاهایی وارد کشور شده و در حوزه تجهیزات پزشکی آیا این تجهیزات به بیمارستان‌های دولتی اختصاص یافته و یا به بخش خصوصی عرضه شده است. جذب نیروهای پرستاری و درمانی یکی از دغدغه‌های اصلی نظام سلامت در سال‌های اخیر بوده است.
نمکی از اخذ مجوز استخدام ۹هزار نفر کادر درمان خبر داد و افزود: استخدام ۹هزار نفر نیز در نیمه دوم سال نهایی خواهد شد؛ یعنی تا پایان امسال و اوایل سال آینده ۱۸هزار نیرو شامل پرستار، ماما و کادر درمان در مراکز ارائه خدمت استخدام نهایی خواهند شد تا باری از دوش همکاران ما در نظام سلامت برداشته شود. در عین حال سعی می‌کنیم تدوین راهنماهای بالینی را تکمیل کرده و اجرایش را در پرونده الکترونیک سلامت به جریان بیندازیم. همچنین برای نخستین بار قصد داریم تکنیسین فوریت‌های پزشکی زن تربیت کنیم.
بهداشت دهان و دندان به‌عنوان یکی از شاخص‌های جدی همواره مطرح است. نمکی می‌گوید: درحال حاضر، یک میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز کلاس ششم در کشور وجود دارد و مقرر است تمامی آنها تحت پوشش برنامه مدارس عاری از پوسیدگی قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید