• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68551
+
-

صدای محلات تهران

دیدگاه
صدای محلات تهران


علی اعطا‌/ ‌سخنگوی شورای شهر تهران
دیروز جمعه چهارم مردادماه، بالاخره بعد از فراز و نشیب فراوان و تنگناها، انتخابات دوره پنجم انجمن‌های شورایاری شهر تهران برگزار شد و خوب برگزار شد. انجمن‌های شورایاری به تعبیری بر مبنای مفاد مختلف و اصول قانون اساسی که به تشکیل شوراهای محل اشاره دارد و  موضوع حاکمیت مردم بر سرنوشت خود در سطوح مختلف را مطرح می‌کند، مورد توجه قرار گرفته‌است. همچنین طبق بند7 اصل80 قانون شوراها اقدام درخصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی از وظایف شوراهای شهرها برشمرده شده‌است. انتخابات اخیر با وجود برخی پیش‌بینی‌های بدبینانه، با استقبال نسبی مناسبی مواجه شد و نامزدهای محله‌های مختلف شهر تهران، یعنی12هزارو330‌نفری که در 352محله شهر داوطلب شدند، وارد رقابتی جدی در مقیاس محلی شده و اهالی هر محله برای یک دوره چهارساله نمایندگان خود را شناختند.

در رابطه با اهمیت شورایاری و در مقام مقایسه میان پارلمان ملی و پارلمان شهری، این نکته محل توجه است که نمایندگان پارلمان ملی یا مجلس، علاوه بر مسائلی که در سطح ملی دنبال می‌کنند، مسائل حوزه انتخابیه خود را نیز پیگیری می‌کنند. در واقع نمایندگان پارلمان ملی، حوزه انتخابیه دارند. علاوه بر مسائل مقیاس ملی، مسائل مقیاس حوزه انتخابیه نیز توسط نمایندگان به‌طور مؤثری پیگیری می‌شود. در رابطه با پارلمان شهری، اما وضعیت و سازوکار به‌گونه‌ای دیگر است. اینگونه نیست که نمایندگان مردم شهر در پارلمان شهری(شورای شهر)، حوزه انتخابیه داشته باشند و مثلا هر یک، منطقه و محله‌ای را نمایندگی کنند. نمایندگان مردم در شورا، نمایندگان همه مردم شهر هستند و از هیچ منطقه و محله‌ای به‌عنوان حوزه انتخابیه نمی‌آیند. در چنین شرایطی، باید به سازوکاری بیندیشیم که محله‌های شهر تهران که به لحاظ فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و نیز به لحاظ امکانات و میزان برخورداری‌ها و نابرخورداری‌ها شرایط بسیار متفاوت و متنوعی دارند، نمایندگانی داشته باشند که صدای اهل آن محله باشند. شورایاران صدای محله‌های شهر هستند و تقویت نهاد شورایاری، به‌معنای شنیدن صدای گوشه‌گوشه شهر است. شنیدن صدای محله‌های کم‌برخورداری که صدای ضعیف‌تری دارند. اکنون پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری‌ برگزار شده‌است و شورایاران با یاری خداوند متعال، همچنین در قامت نمایندگان محله‌های تهران به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

اگرچه برگزاری این انتخابات از ابتدا با موانع و تنگناهایی مواجه بود اما در نهایت با پیگیری‌های به عمل آمده و حمایت مؤثر دولت از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت کشور، امکان برگزاری انتخابات فراهم شد که از این بابت باید از حسن توجه دولت محترم کمال تشکر را به عمل آورد که این امکان را فراهم کردند تا شورایاری‌ها که زمینه مشارکت محله‌ای را ایجاد کرده و می‌کنند، دچار اشکال و اختلال نگردند و شورای پنجم در مسیر بسط و توسعه مشارکت مردمی تا عمق محله‌های شهر، دچار لکنت در گفتار و کردار نشود.

آنچه در دور پنجم شورایاری مدنظر است، حرکت جدی‌تر انجمن‌های شورایاری به سوی یک تشکل مشارکت‌محور و بر مبنای فعالیت داوطلبانه است، به‌گونه‌ای که با جلب مشارکت افراد مؤثر و متخصص و علاقه‌مند در محله به تقویت حس تعلق محله‌ای و انسجام اجتماعی منجر شود.

به‌عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تبریک به تمامی منتخبان در محله‌های شهر تهران، این نوید را می‌دهم که در 2 سال باقیمانده از عمر شورای پنجم، ان‌شاءالله همکارانمان در شورایاری‌ها به‌عنوان یاوران اصلی شورای شهر و مدیریت شهری در محلات مورد توجه خواهند بود و چنانکه پیش‌تر وعده کرده بودیم، ایده و نظریه مشارکت اجتماعی در سطوح محله‌ای را به قدر توان محقق خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید