• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68523
+
-

پارک ملی گلستان ردیف بودجه‌ای گرفت

استاندار: جنگل‌های هیرکانی به عنوان سومین پرونده ثبت جهانی شده از استان گلستان بعد از کمانچه ترکمان و برج گنبد قابوس فرصتی برای جذب هر چه بیشتر گردشگر و رونق اقتصادی منطقه است

پارک ملی گلستان از مهم‌ترین ذخیره‌گاهای جنگلی کشور به شمار می‌آید که اخیرا با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، اهمیت این عرصه طبیعی بیشتر شده است.به گزارش ایرنا، رئیس پارک ملی گلستان در خصوص توجه بیشتر به این عرصه طبیعی اظهارکرد: این پارک حفاظت شده برای نخستین بار از امسال دارای ردیف بودجه‌ای مستقل شد و ۸۰ میلیارد ریال نیز برای آن پیش‌بینی شده است.

«مهدی تیموری» اختصاص این ردیف بودجه مستقل را موجب حفاظت بهتر از گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه و اجرای طرح‌های حفاظتی و ساماندهی تفرجگاه‌های آن دانست.وی گفت: براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در مجموع ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پارک ملی گلستان پیش‌بینی شود و تخصیص یابد.

تیموری افزود: پارسال مبلغ ۱۲ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات بابت حفاظت از پارک ملی گلستان پیش‌بینی شد که با تخصیص آن برخی اقلام توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست خریداری شده و در حال انتقال به این منطقه است.


تشکیل پرونده برای متخلفان

رئیس پارک ملی گلستان با یادآوری سفر استانی رئیس‌جمهوری و هیات همراه به گلستان در دی ماه پارسال، اضافه کرد: در این سفر مبلغ ۴۵ میلیارد ریال برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی در پارک ملی گلستان تصویب شد که اکنون تخصیص یافته و با برگزاری مناقصه، پیمانکار آن نیز مشخص شده است.

وی از تشکیل ۸۲ پرونده برای افراد سودجو در پارک ملی گلستان از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: در این راستا ۱۱۷ متخلف دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. ۱۸ قبضه سلاح شکاری و جنگی هم از متخلفان کشف و ضبط شد.


توسعه گردشگری در پارک

رئیس پارک ملی گلستان با اشاره به اهمیت این منطقه حفاظت شده به عنوان ذخیره‌گاه ‌زیست‌کره و تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن بیان کرد: از این پارک طبیعی می‌توان با رعایت اصول زیست‌محیطی و ساماندهی تفرجگاه‌های آن برای توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال استفاده کرد.
تیموری افزود: در 5/1 سال گذشته ۱۲ حلقه چشمه در پارک ملی گلستان برای شرب با هزینه تقریبی ۶ میلیارد ریال بازسازی و مرمت شده است.


برگزاری جشن ثبت جنگل‌های هیرکانی 

 استاندار گلستان پیشنهاد داد تا جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در این استان برگزار شود.«هادی حق شناس» اظهارکرد: جنگل‌های هیرکانی به عنوان سومین پرونده ثبت جهانی شده از استان گلستان بعد از کمانچه ترکمان و برج گنبد قابوس فرصتی برای جذب هر چه بیشتر توریست و گردشگر و رونق اقتصادی منطقه است.وی یادآور شد: به دنبال این هستیم که دیوار گرگان هم ثبت جهانی شود؛ چراکه پس از دیوار چین بزرگ‌ترین دیوار دست‌ساز جهان است.

استاندار با بیان این‌که ۲۰ درصد جنگل‌های هیرکانی در این استان قرار دارد، گفت: این مزیت بهترین فرصت برای توسعه گردشگری و معرفی سایر توانمندی‌های منطقه است.حق‌شناس از تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران و کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی و اصحاب رسانه در فرایند موفق ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تشکر کرد.


۲۸ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گلستان    

از ابتدای امسال تاکنون در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان 28 مورد آتش‌سوزی رخ داد و به حدود 20 هکتار از آنها خسارت وارد شد. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان مطلب بالا اظهار کرد: 2 دستگاه خودرو اطفای حریق مجهز در اختیار استان قرار گرفته است. یک دستگاه به شهرستان کلاله اختصاص داده شد تا هنگام وقوع حادثه مشکل نداشته باشیم.

«ابوطالب قزلسفلو» بیان ‌کرد: به‌ زودی 6 دستگاه دوربین پایش حریق در 6 نقطه مرتفع از عرصه‌های حساس و بحرانی استان نصب و راه‌اندازی می‌شود که یکی از آنها در کلاله نصب خواهد شد.وی گفت: تمامی تصاویر دریافتی که در شعاع 360 درجه به دست می‌آید به ‌صورت شبانه‌روزی در مرکز مانیتورینگ استان رصد می‌شود تا درصورت وقوع آتش‌سوزی اقدامات لازم برای مقابله با آن در کمترین زمان انجام شود.
 

تلاش ایران برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

 

سال ۲۰۰۷ میلادی از اجلاس جهانی یونسکو در لیتوانی خبر نگران‌کننده‌ای به ایران رسید مبنی بر این‌که جمهوری آذربایجان پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را به ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) آورده تا این میراث طبیعی را به نام خود ثبت کند.

۹۸ درصد از جنگل‌های هیرکانی در ایران است و جمهوری آذربایجان فقط ۲ درصد از این جنگل‌ها را در جغرافیای خود دارد. طبیعی بود که این اقدام آذربایجان منجر به اعتراض ایران شود. یونسکو هم حق را به ایران داد و اقدام برای ثبت جهانی آن از سوی مسئولان کشور آغاز شد. تلاش برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و بالاخره ۱۴ تیرماه امسال به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو در فهرست جهانی قرار گرفت.

ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) می‌شود. با ثبت این جنگل‌ها، تعداد آثار جهانی ایران به عدد ۲۴ رسید.

به گفته «محمد حسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور مناطقی با وسعت ۳۰۰ هزار هکتار با توجه به تنوع حیات وحش، حفاظت و پوشش گیاهی، تنوع زیستی و ارتفاع مناسب انتخاب شده بود که این مناطق شامل پارک ملی گلستان، جنگل افراتخته، جهان‌نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز با درختان سرخدار، حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک‌داران، گچ رودخان، سیاه رودبار و منطقه حفاظت شده لیسار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید