• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68521
+
-

سنگینی آپارتمان‌‌سازی بر شانه دالخانی رامسر

دهیاران بخش دالخانی رامسر در نشستی با مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران از برهم خوردن موازنه زیرساخت‌های روستایی به علت ساخت برج و آپارتمان در این مناطق گله کردند و خواستار چاره‌اندیشی در این‌باره شده اند.

به گزارش ایرنا، دهیاران بخش دالخانی در این نشست پایین بودن میزان جریمه ساخت و سازهای غیر مجاز را یکی از دلایل بر هم خوردن موازنه زیرساخت‌های روستایی در این بخش عنوان و بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم تاکید کردند.

به گفته آنها، علاوه بر ساخت آپارتمان‌های بلندمرتبه، اجرای طرح‌ هادی در روستاها بدون توجه به نظرات دهیاران برای روستاهای این بخش مشکل‌ساز شده است.دالخانی که اوایل سال جاری به بخش تبدیل شده، ترکیبی از 2 دهستان چهل شهید و جنت رودبار است که 100 روستا و دست‌کم 13 هزار نفر جمعیت دارد.


کمبود آب؛ چالش دالخانی 

بخشدار دالخانی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری در محور جنگلی دالخانی، مناطق ییلاقی، سد میجران و چادرشب‌بافی در این منطقه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این بخش و دهستان‌های اطراف آب‌رسانی در ییلاقات بالادست است که با طرح در کمسیون برنامه‌‌ریزی استان انتظار می‌رود اعتبارات لازم برای آب‌رسانی به این مناطق تخصیص داده شود.

«احمد علیزاده» افزود: اعضای شورا‌های اسلامی به خصوص دهیاران باید برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی منطقه طرح و برنامه ارائه کنند تا بتوان از این طریق به رونق اقتصادی روستاها کمک کرد.

رئیس شورای بخش دالخانی هم به مشکلات پیش روی روستاها از جمله ساخت و سازهای بی‌رویه اشاره کرد و گفت: روستاها از بافت روستایی و طبیعی خارج شده و به سمت آپارتمان‌سازی‌ در حال حرکت هستند، ضمن این‌که با ساخت آپارتمان در روستاها زیرساخت‌های لازم نیز فراهم نشده است.

«انوشیروان خلعتبری» با بیان این‌که ساخت‌و‌ساز غیر مجاز در خارج از بافت روستایی هم انجام می‌شود و بخشداران هم نمی‌توانند با متخلفان برخورد کنند، افزود: ساخت یک سازه ۶۰۰ واحدی در روستای اربه کله و ظهور یکباره چنین سازه‌هایی ساکنان این روستا را در بهره‌مندی از آب شرب با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به استقبال روستاییان از اجرای پروژه‌های بوم‌گردی، روند اعطای مجوز در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان را زمان‌بر دانست و گفت: نیاز است با پیگیری‌های سازمان امور روستایی و مکاتبات، این پروژه‌ها با سرعت اجرا شوند.


دهیاران مجری طرح‌های توسعه‌ای نیستند

مدیر کل امور روستایی مازندران هم با بیان این‌که دهیاران باید برای توسعه روستاها برنامه‌‌ریزی کنند، اظهار کرد: دهیاران متولی توسعه روستا هستند.«خسرو طالبی» افزود: برای توسعه روستاها نیاز به برنامه‌‌ریزی و ارائه طرح است که با همفکری اعضای شورای اسلامی روستا و دهیار می‌توان در این زمینه گام برداشت.

وی به نارضایتی برخی افراد از اجرای طرح هادی اشاره کرد و گفت: تدوین طرح‌ هادی در روستاها باید به صورت کارشناسی باشد و حضور کارشناسان استانداری برای بررسی و ارائه نظرات ضروری است.

مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران افزود: موانع و چالش‌های پیش روی دهیاران پس از ارائه گزارش با تعامل و همفکری مسئولان شهرستان و استانی حل می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید