• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68478
+
-

جاده‌هایی که ایمن نیست

90 درصد راه‌های روستایی آذربایجان شرقی، روشنایی دید مناسب در شب و علائم هشداردهنده و ایمنی ندارند

راهداری
جاده‌هایی که ایمن نیست

سیدمرتضی احمدپور | تبریز - خبرنگار:


بنا به اعلام مسئولان، سهم جاده‌های نامناسب در مرگ و میر شهروندان در محورهای اصلی حدود 20 درصد و در راه‌های فرعی حدود 30 درصد است. آذربایجان شرقی هم یکی از استان‌های دارای راه‌های فرعی طولانی است که بیش از 3 هزار روستای آن را به هم متصل می‌کنند. 

طول این راه‌ها در مجموع به 10 هزار کیلومتر می‌رسد اما نواقص مشهود و غیرقابل چشم‌پوشی در آن‌ها که برخی کوهستانی و برفگیر هستند، وجود دارد و به راحتی می‌تواند مرگ‌آفرین باشد. 

نگاهی به اطلاعات منتشر شده در مورد راه‌های فرعی و روستایی استان نشان می‌دهد که در حدود 90 درصد این راه‌ها روشنایی، دید مناسب در شب و علائم هشداردهنده نسبت به راه‌های اصلی بسیار کمتر است. البته نواقص دیگری هم وجود دارد که خطرناک بودن این مسیرها را افزایش می‌دهند. 


جاده‌های فرعی نامناسب برای خودروهای سواری 

یکی از رانندگان کامیون که در سیلوی مرکزی استان مشغول تخلیه بار گندم است، با بیان این‌که نه‌تنها وضعیت راه‌های روستایی بلکه راه‌های مواصلاتی فرعی و متصل‌کننده برخی شهرهای کوچک بسیار نامناسب است، می‌گوید: این راه‌های نامناسب، علاوه بر آسیب‌های جانی و افزایش تصادفات، موجب زیان‌های اقتصادی هم می‌شود. به عنوان مثال، نامناسب بودن راه دسترسی هشترود به میانه و روستاهای مسیر موجب می‌شود - با وجود گندم فراوان در این روستاها - کمتر راننده‌ای برای بار زدن گندم به آنجا برود. 

 «هاشم جدیری» می‌افزاید: حداقل در 6 کیلومتر از مسیر میانه به هشترود که 20 روستای بزرگ و پرجمعیت را به هم متصل می‌کند، جاده به حدی خراب است که فقط می‌توان با سرعت زیر 5 کیلومتر در آن رانندگی کرد و خودروهای سواری هم عملاً امکان رانندگی در آن را ندارند. 

وی بیان می‌کند: اغلب راه‌های فرعی و روستایی مسیر شرق و جنوب استان هم دارای جاده‌های فاقد شانه خاکی هستند و حتی در پل‌ها هم این شانه وجود ندارد. عدم نصب گاردریل موجب می‌شود رانندگان غیرمحلی هنگام شب بارها از جاده خارج شوند و حتی چپ کنند. 


بهسازی راه‌های فرعی و اصلی تا 15 شهریور 

مدیر‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که رسیدگی به راه‌های استان از اواسط تیرماه در 5 محور اصلی شروع شده است، اظهار می‌کند: آمار تصادفات و تعداد تلفات جاده‌ای استان در ماه‌های مرداد و شهریور نسبت به سایر زمان‌ها بیشتر و نیاز است برای کاهش این آمار همه دستگاه‌های متولی در این ماه‌ها و در صورت امکان، در سایر ماه‌های سال بسیج شوند. اجرای طرح‌های ضربتی بهسازی و اصلاح راه‌های اصلی و 5 محور مهم استان و همچنین راه‌های روستایی و فرعی در حال انجام است. 

 «اروجعلی علیزاده» ادامه می‌دهد: در حال حاضر 3500 کیلومتر راه خاکی و 6500 کیلومتر راه آسفالت روستایی در استان وجود دارد که رسیدگی به وضعیت این راه‌ها در مدت 2 ماه انجام می‌شود. انتظار داریم با همکاری شهرستان‌ها و مجریان طرح‌ها بهسازی راه‌های فرعی و اصلی تا 15 شهریورماه به اتمام برسد. 

وی با بیان این‌که راه‌های روستایی و فرعی ماشین‌آلات خاصی را برای بهسازی با توجه به مسیرها می‌طلبد، می‌گوید: 250 دستگاه و 300 نفر نیروی فنی در این راه‌های فرعی و روستایی مشغول به کار هستند. فقط در محور میانه 22 اکیپ در قطعه‌ای 50 کیلومتری مشغول فعالیت هستند و عملیات‌های مختلف بهسازی تردد خودروها را انجام می‌دهند. 


بی‌میلی ‌پیمانکاران 

رئیس اداره راه و شهرسازی میانه هم با بیان این‌که در مسیر 36 کیلومتر از مجموع مسیر محدوده شهرستان میانه به هشترود راه‌سازی مناسبی صورت گرفته است، می‌گوید: در مورد 8 کیلومتر باقی‌مانده هم 400 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده اما کافی نیست و به منابع مالی بیشتر و مشارکت پیمانکاران نیاز است. 

 «علی موسوی» می‌افزاید: تاکنون 5 بار مناقصه بهسازی و ساخت مسیر مناسب در این مسیر صورت گرفته اما با توجه به شرایط مالی و مطالبات پیمانکاران تاکنون پیمانکاری مایل به حضور در این منطقه و راه‌سازی در این مسیر نیست. 

وی می‌گوید: با مکاتباتی که با مسئولان استانی، همچنین مسئولان شهرستانی صورت گرفته انتظار داریم برای برآورده شدن به‌حق مطالبات روستاییان و ساکنان این محدوده اقدام عملی شود. ضمن این‌که در حال حاضر فصل کاری است و تردد زیادی هم در این مسیرها و هم در دیگر مسیرهای فرعی و روستایی از سوی کشاورزان صورت می‌گیرد. 


عمل نکردن مسئولان کشوری به وعده‌ها

نماینده مردم هشترود و چاریماق در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که راه‌های روستایی در مناطقی مانند چاریماق و هشترود وضعیت خوبی ندارند، اظهار می‌کند: در بخش‌هایی از این منطقه احداث راه‌های فرعی بیش از 25 سال است که آغاز شده اما تمام نشده است. 

«سیدحمزه امینی» ادامه می‌دهد: در سفری که همراه با معاون وزیر راه و شهرسازی به این منطقه داشتیم با وجود وعده‌های مسئولان و امضا با پیمانکاران جدید تاکنون اقدامی نشده و این وعده‌ها زمانی ارزشمند هستند که محقق و عملیاتی شوند. 

وی مشکل راه‌های روستایی استان را پراکندگی و دور بودن روستاها از هم و در نتیجه مشکل راه‌سازی و رسیدگی و بهسازی جاده عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی روستاهای استان به علت پراکندگی حتی راه خاکی هم ندارند. 

در مسیرهای متعدد روستایی هم که از گذشته آسفالت شده‌اند به علت عدم رسیدگی از سوی راهداری به شدت تخریب صورت گرفته است و وضعیت خوبی ندارند. امیدواریم تا پاییز این راه‌ها اصلاح شوند و در غیر این صورت حوادث رانندگی همچنان در جاده‌های استان ادامه خواهد داشت.


افزایش آمار تصادف‌های فوتی در آذربایجان شرقی 

به گفته کارشناسان حوزه راهداری و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای، آمار تلفات جاده‌ای در آذربایجان شرقی تا سال ۹۵ روند کاهشی داشت، ولی از سال ۹۶ این آمار روند افزایشی به خود گرفته است. در سال 97 آذربایجان شرقی به علت فوت 917  نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای رتبه ششم کشور را از نظر تعداد فوتی‌های جاده به خود اختصاص داد که از این تعداد 173 نفر زن و 744 نفر مرد بودند. 

آمار فوت‌شدگان بر اثر تصادفات جاده‌ای در سال 96 هم ۴۹۹ نفر شامل ۴۷ نفر در جاده‌های روستایی و ۴۵۲ نفر در جاده‌های برون‌شهری بوده است. در سال ۹۵ تعداد این افراد ۴۷۰ نفر بود که ۴۳ نفر در جاده‌های روستایی و ۴۲۷ نفر در جاده‌های درون‌شهری جان باخته‌اند. 

آمار نگران‌کننده‌ای که نشان می‌دهد تلفات در جاده‌های روستایی و برون‌شهری استان طی 2 سال اخیر با سیر صعودی همراه بوده و نیازمند تصمیمات و اقدامات جدی برای افزایش ایمنی و کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای است.  اما اتفاق تاسف‌بار در سه ماه اول امسال رخ داده است. ۲۳۰ نفر در تصادفات جاده‌ای امسال جان خود را از دست داده‌اند. 

این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته (204 کشته در سه ماه 97) 13 درصد افزایش داشته است. بیشترین تلفات حوادث رانندگی در طی این مدت هم به ترتیب با 162 فوتی در جاده‌های برون شهری و روستایی، 48 نفر در مسیرهای درون شهری، 4 نفر در جاده های خارج از استان یا نامعلوم گزارش شده است. در این مدت 4 نفر نیز خارج از حریم جاده (موارد غیرترافیکی) و 8 نفر با فاصله بیش از 30 روز از زمان تصادف فوت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید