• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68476
+
-

پرورش ماهی تیلاپیا در دل کویر

خبرخوان
پرورش ماهی تیلاپیا در دل کویر

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پرورش ماهی تیلاپیا در شهرستان‌های فردوس، سرایان، قاینات، زیرکوه، طبس و بشرویه در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، «محمدمهدی سعیدی» اظهار کرد: مجوز پرورش ماهی تیلاپیا امسال در 4 استان کشور از جمله خراسان جنوبی صادر شد که توسعه آن پویایی صنعت آبزی‌پروری استان را در پی خواهد داشت. وی توضیح داد: عملیات اجرایی طرح 4۵۰۰ تنی پرورش تیلاپیا در شهرستان فردوس آغاز و برای تکمیل آن ۱۱ میلیارد تومان برآورد شده است. این طرح در 3 فاز 1500 تنی اجرا و بهره‌برداری می‌شود. 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اکنون بیش از ۷۰۰ استخر پرورش آبزیان با ظرفیت سالانه بیش از ۱۲۰۰ تن در استان فعال است که با اجرایی شدن طرح‌های پرورش تیلاپیا در خراسان جنوبی با استفاده از منابع آبی موجود، تولیدات به 5 هزار تن افزایش خواهد یافت. سعیدی تصریح کرد: به زودی مطالعات ۱۲ حلقه چاه که آب آن قابل استفاده در کشاورزی نیست در شهرستان سرایان آغاز خواهد شد تا برای پرورش ماهی تیلاپیا به صورت باز و سالن مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان این‌که سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی پایین است، گفت: سرانه مصرف ماهی در استان 4 کیلو و ۸۰۰ گرم به ازای هر نفر در سال است در حالی که این میزان در کشور ۱۲ کیلوگرم و در دنیا ۲۸ کیلوگرم است. 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که افزایش سرانه مصرف ماهی در استان به فرهنگ‌سازی و کارهای ترویجی نیاز دارد، افزود: در این زمینه باید فرمانداری‌های شهرستان‌ها با در نظر گرفتن اعتبار برای انجام کارهای ترویجی و آموزشی ما را یاری کنند. سعیدی ادامه داد: خراسان جنوبی دارای تنوع منابع آبی است که برای پرورش آبزیان نیازمند بررسی‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف است. وی با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان شیلات ایران به استان بیان کرد: در این سفر وعده داده شد ۳۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی کپور به صورت رایگان در اختیار استان قرار گیرد و بین بهره‌برداران توزیع شود. شهرستان بشرویه در اولویت توزیع خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید