• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68471
+
-

بخیه بر جاده‌های زخمی

راه‌های آسیب‌دیده از سیل امسال در خراسان رضوی با باکس‌های بتنی ترمیم می‌شود

راه
بخیه بر جاده‌های زخمی

 راه‌های روستایی و بین‌شهری در خراسان رضوی که بر اثر سیل بهار امسال آسیب دیدند با تامین و اجرای پل‌های بتنی پیش‌ساخته موسوم به «باکسی»، در حال ترمیم هستند. به گزارش ایرنا، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فیروزه در این استان از احداث ۲ دهنه پل باکسی در جاده‌های فیروزه - خوشاب و فیروزه - عبدالله گیو با هزینه ۴۵۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: جاده فیروزه - خوشاب در محدوده روستای بز قوچان به دلیل سیلاب‌های بهاری و حجم زیاد آب هنگام بارندگی با توجه به کم‌عرض بودن پل قبلی دچار آب‌گرفتگی شده بود که بارها انسداد جاده را به همراه داشت.

«جواد قدمگاهی» افزود: با پیگیری‌های انجام شده، تعمیرات و اصلاح این پل در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی پل باکسی در این محل طی یک روز انجام شد و به بهره‌برداری رسید. وی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مستمر به منظور تسریع در اجرای این عملیات، پروژه بعدی در جاده فیروزه - عبداالله گیو نیز آغاز شد و همانند پروژه قبلی در حداقل زمان پل ناکارآمد قبلی تخریب و پل بتنی و باکسی جدید احداث شد. هفته گذشته، جاده کلات - درگز در محدوده دوراهی قره‌سو نیز به دلیل اصلاح مسیر و ساخت یک دستگاه پل باکسی در این محدوده برای مدت کوتاهی بسته شد. 


آب‌نماها و پل‌های آسیب‌دیده 

رئیس اداره ابنیه فنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی درباره طرح‌های متعدد پل باکسی در این استان گفت: یکی از مشکلات ایجاد شده طی سال جاری برای راه‌های استان عبور حجم بسیار آب از «آب‌نماها» یا جاده‌هایی است که از بستر و کف مسیل‌ها و رودخانه‌ها عبور می‌کنند. این امر تردد روان را در مقاطعی تحت تاثیر قرار داده یا جاده را مسدود می‌کند. «حمیدرضا ملک جعفریان» با اشاره به حجم زیاد بارش‌های بهاری سال جاری افزود: عبور آب از معابر یاد شده موجب تخریب جاده‌ها و برخی ابنیه فنی راه‌ها شد و حتی در برخی مناطق موجب شد آب از روی پل‌ها و ابنیه فنی عبور کند و تردد در مسیرهای استان را با مشکل مواجه کند. 

وی با تاکید بر ارتقای برخی آب‌نماهای ساده به پل اظهار کرد: عرض برخی پل‌ها نیز با توجه به حجم رواناب‌ها باید افزایش یابد و از طرفی برخی جاده‌ها در سیل‌های بهار امسال آسیب دیدند که این عوامل بر ضرورت احداث پل‌های باکسی در راه‌های استان افزوده است. این مسئول گفت: سال گذشته قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال برای ساخت ۸۷۰ قطعه باکس بتنی برای پل‌های متعدد در استان منعقد شد که تاکنون ۵۰۰ قطعه باکس بتنی با دهانه‌های یک، دو و سه متری تحویل این اداره کل شده و در ۳۰ نقطه نیز این پل‌ها احداث شده است. 


اصلاح ۳۰ نقطه از جاده‌های خراسان رضوی

ملک جعفریان هزینه تامین و احداث پل باکسی با دهانه‌های مختلف در ۳۰ نقطه استان را در مجموع حدود ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: هزینه ساخت پل و ارتقای ابنیه فنی در این ۳۰ نقطه با روش‌های قدیمی و متداول با هزینه ساخت پل‌های باکسی برابری می‌کند اما آنچه به عنوان مزیت استفاده از پل‌های باکسی مطرح است تسریع در احداث پروژه و به تبع آن جلوگیری از بروز تبعات اجتماعی انسداد جاده است. وی اظهار کرد: ساخت این قطعات بتنی و پیش‌ساخته در کارگاه‌های مجهز و مطابق با استانداردهای خاص فقط در 3 واحد تولیدی و صنعتی استان خراسان رضوی انجام می‌شود، این موضوع ساخت و احداث پل‌های بتنی با استاندارد ضعیف و کم‌کیفیت توسط عوامل محلی را به حداقل می‌رساند. 


پل پسکمر در انتظار باکس بتنی

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی طی سیل فروردین ماه سال جاری که بیشتر در شهرستان‌های شمالی استان روی داد، بیش از ۸۰ راه روستایی مسدود شد که تا اردیبهشت ماه همه این راه‌ها به جز راه روستایی پسکمر واقع در بخش مرزداران شهرستان سرخس بازگشایی شد. بخشدار مرزداران سرخس گفت: پیش از بارش‌های بهاری امسال آب‌نمایی در محل روستای پسکمر بر روی کشف رود ساخته شده بود که با بارندگی‌های بهاری و جریان شدید آب در این رود آب‌نما تخریب و ترافیک در این مسیر مختل شد. 

«مهدی اردنی دوستی» افزود: در فروردین ماه قرار شد با تامین ۴۰ قطعه پل بتنی پیش‌ساخته باکسی با دهانه‌های 4 متری، بر روی این رود پلی ساخته شود که تاکنون ۱۹ باکس بتنی برای آن تامین شده است. وی اظهار کرد: هزینه تامین این ۱۹ قطعه بر اساس اعلام راهداری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که پس از تامین دیگر قطعات پل و تعیین پیمانکار و بودجه از محل اعتبارات ملی یا استانی کار ساخت پل یاد شده آغاز خواهد شد. وی گفت: مسیر روستایی پسکمر علاوه بر فراهم کردن دسترسی جاده‌ای به سد دوستی، ارتباط ۹ روستای دهستان پل خاتون این بخش را به مشهد ممکن می‌کند. 

دوستی با اشاره به ایجاد یک مسیر دسترسی موقت در کنار بخش آسیب‌دیده جاده افزود: روستاهای شمال شهرستان صالح‌آباد در مجاورت شهرستان سرخس برای سفر به مشهد از این مسیر استفاده می‌کنند که نشان دهنده میزان و اهمیت تردد در این مسیر روستایی است. 
دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی مجموع خسارت‌های وارد شده به استان طی سیل و بارندگی بهار امسال را ۱۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد که بر این اساس آسیب وارد شده به راه‌های استان هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است. خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید