• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68456
+
-

کارخانه استحصال طلا در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کارخانه استحصال طلا با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد تومان در حوزه شهرستان‌های نهبندان و خوسف به‌زودی ساخته می‌شود. به گزارش ایرنا، «داود شهرکی» بیان کرد: تاکنون 5 محدوده معدنی طلا در استان شناسایی شده و فراوری این نوع ماده معدنی در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه داد: امیدواریم با این اقدام بخشی از ذخایر معدنی استان را بتوانیم به چرخه فراوری و تولید محصول برسانیم و بخشی از مشکل اشتغال را حل کنیم. در حال حاضر فراوری بخشی از مواد معدنی از جمله فولاد، کنسانتره زغال سنگ، روی، مس، سرب، کک، بنتونیت و... در استان انجام می‌شود که نشان می‌دهد به فراوری مواد بیش از استخراج فکر می‌کنیم. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که ۹۵ درصد مواد معدنی خراسان جنوبی حداقل یک مرحله داخل استان فراوری می‌شود، افزود: همچنین بخش محدودی که آن هم با توجه به ذائقه و مصرف در حوزه‌های سنگ‌های تزئینی است از استان‌های دیگر به استان ما وارد می‌شود. شهرکی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم چرخه فراوری‌های مواد معدنی را در استان گسترش دهیم، به یک مرحله فراوری اکتفا نکنیم و تنوعی از نیازهای کشور را در حد مقدور تهیه کنیم. بخشی از معادن کوچک هستند لذا نمی‌توان برای هر نوع ماده معدنی کارخانه فراروی راه‌اندازی کرد، اما می‌توان ذخیره حداقلی برای تامین خوراک کارخانه را تامین کرد. 

وی گفت: اگر برای فراوری مواد معدنی نتوان کارخانه ساخت می‌توانیم نیازمان را از استان‌های دیگر تامین کنیم یا بالعکس بخشی از مواد معدنی را که در استان موجود است و استان‌های دیگر ظرفیت تولید آن را ندارند در استانمان فراوری کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی توضیح داد: همان‌طور که اکنون بخشی از منیزیت استان‌های دیگر به خراسان جنوبی وارد و فراوری تولید نسوز می‌شود در آینده نیز آجرهای نسوز در استان تولید خواهد شد. شهرکی یادآور شد: پارسال 3800 درخواست ثبت محدوده معدنی در استان داشتیم که بخش خصوصی شناسایی اولیه را انجام داد و بعد از انجام مراحل استعلامات، اکتشاف در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت. در حوزه فعالیت‌های معدنی از بخش خصوصی، دولتی و شرکت‌های تخصصی بزرگ استفاده می‌شود تا ظرفیت توسعه استان در این حوزه به جایگاه خوبی برسد. 

وی تصریح کرد: سازمان‌های دولتی از جمله سازمان زمین‌شناسی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی بیش از ۶۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف مواد معدنی استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این مقام مسئول افزود: ۳۷ محدوده معدنی توسط سازمان زمین‌شناسی، ۷۰ محدوده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و تعدادی توسط شرکت تهیه و تولید شناسایی شده است. عملیات اکتشاف در بخشی از این محدوده‌ها توسط همین سازمان‌‎ها و قسمتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. شهرکی گفت: اکنون از ۶۵ نوع ماده معدنی در کشور ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی شناخته شده است و بیش از 3 میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی استان است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید