• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68436
+
-

درآمد پایین خانواده‌ها در چهارمحال و بختیاری

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه کشور گفت: سهم تولید ناخالص داخلی استان چهارمحال و بختیاری حدود 7/0 درصد است یعنی درآمد خانواده‌ها بسیار پایین‌تر از بقیه استان‌ها است. به گزارش مهر، «حمید پورمحمدی» در جلسه مشترک شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری دارای یک درصد از مساحت و 2/0 درصد از جمعیت کشور است و سهم تولید ناخالص داخلی این استان حدود 7/0درصد است یعنی درآمد خانواده‌ها بسیار پایین‌تر از بقیه استان‌ها است که طبیعتاً افزایش مهاجرت از روستا به شهر شکل گرفته و زندگی سخت می‌گذرد. معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در این شرایط بیکاری زیاد است زیرا در استان سرمایه‌گذاری نمی‌شود، به دلیل این‌که زیرساخت مناسبی وجود ندارد. وی بیان کرد: حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در چهارمحال و بختیاری ضروری است.


تخصیص اعتبارات عمرانی سال 98

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: لازم است با توجه به محرومیت استان در تخصیص اعتبارات عمرانی سال 98، چهارمحال و بختیاری بیش از سایر استان‎ها دیده شود. «اقبال عباسی» در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حضور مسئولان ملی در این جلسه می‌تواند در برطرف کردن عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌ها تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به این‌که رسیدگی لازم به زیرساخت‌های استان صورت نگرفته است، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی با جنگ و ویرانی‌های بعد از آن مواجه بودیم که تاکنون بخش کوچکی از زیرساخت‌های استان تامین شده، ولی در عین حال عقب‌مانده‌ترین و محروم‌ترین استان در حوزه اشتغال هستیم. استاندار در ادامه با اشاره به این‌که عدم جذب اعتبارات در استان وجود ندارد، گفت: تمامی اعتبارات ابلاغی به استان تخصیص یافته است، به طوری که 14 میلیارد تومان پول در خزانه موجود است. وی گفت: در آینده‌ای نزدیک معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان سفر می‌کنند، بنابراین تصمیمات جلسه فوق می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. عباسی با بیان این‌که محور توسعه استان کشاورزی و دامپروری است، بیان کرد: تامین اعتبار 12 پروژه اقتصاد مقاومتی و تاکیدات رهبر و دولت بر رسیدگی به مناطق محروم ضرورت دارد. وی بیان کرد: لازم است با توجه به محرومیت استان در تخصیص اعتبارات عمرانی سال 98، به چهارمحال و بختیاری بیش از سایر استان‎ها توجه شود. استاندار تامین اعتباراتی برای تجهیز سالن صدا و سیما، کمک به حوزه علمیه و مصلاها، ساختمان استانداری و فرمانداری تازه‌تاسیس، پروژه‌های طرح جامع گردشگری، مرکز فرهنگی دفاع مقدس و مدارس تخریبی را خواستار شد.


نرخ بیکاری استان؛ بالاتر از میانگین کشوری

در ادامه «طهمورث الیاسی»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است. وی افزود: نرخ بیکاری استان در بهار امسال 16 درصد بود در حالی که سال گذشته 2/20 درصد بود، این امر نشان می‌دهد نرخ بیکاری در حال کاهش است. الیاسی افزود: امید است با توجه به اقداماتی که در حال انجام است در افق 1401، نرخ بیکاری به 1/9 درصد برسد. 


۴۷ روستا در معرض خطر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ۴۷ روستای در معرض خطر در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که تأمین اعتبار برای مطالعات این روستاها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. «سهراب رئیسی» اظهار کرد: هزینه انجام مطالعات این روستاها بیش از 6 میلیارد تومان  برآورد شده است. وی تصریح کرد: دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ با حدود 8 هزار نفر جمعیت هیچ خدماتی دریافت نمی‌کنند و در فصل سرد با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. وی هزینه بهسازی روستاهای در معرض خطر را ۲۳۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این پروژه  و همچنین احداث خانه های مورد نیاز، برای اجرا به اعتبار و کمک‌های بلاعوض نیاز دارند.
در استان چهارمحال و بختیاری

این خبر را به اشتراک بگذارید