• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68417
+
-

شنا در مسیر مرگ

بی‌احتیاطی و ناآشنایی با فنون شنا در رودخانه علت بسیاری از حوادث غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری است

جامعه
شنا در مسیر مرگ

  آمار غرق‌شدگی در رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری در سال جاری به علت بی‌احتیاطی خانواده‌های مسافران و گردشگران افزایش یافته است.
 به گزارش مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که به علت قرار گرفتن در ارتفاعات و شرایط توپوگرافی خاص دارای بارش‌های قابل توجه برف و باران در طول سال است.

این استان دارای تعداد زیادی رودخانه‌ فصلی و دائمی در نقاط مختلف است که کارون و زاینده‌رود مهم‌ترین رودخانه‌های این استان به شمار می‌روند.
رودخانه‌های بهشت‌آباد، بازفت و ارمند نیز جزو پرآب‌ترین رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری هستند. غرق‌شدگی در رودخانه یکی از مهم‌ترین حوادثی است که سالانه در این استان تعدادی را به کام مرگ می‌کشاند.

بی‌احتیاطی و ناآشنایی با فنون شنا در رودخانه موجب غرق شدن برخی از افراد می‌شود که بیشترین افراد غرق‌شده گردشگران و مسافران غیر استانی هستند.
افزایش بارش‌ها در سال‌جاری موجب پرآب‌تر شدن رودخانه‌های این استان شده و خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌های این استان را افزایش داده است.


آمار غرق‌شدگان در سال جاری

۲۶ حادثه غرق‌شدگی به مرکز عملیات نجات سازمان هلال احمر چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری گزارش شده است. 
مدیر عامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: امسال ۱۵ نفر در چهارمحال و بختیاری غرق شده‌اند.«احمد مرتضوی» بیان کرد: بی‌احتیاطی و ناآشنایی با فنون شنا در رودخانه سبب بسیاری از حوادث غرق‌شدگی در این استان شده است.

وی بیان کرد: ورود به حریم رودخانه‌ها به‌ویژه رودخانه‌های پرآب استان از جمله زاینده‌رود و کارون بسیار خطرآفرین است.مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تاکید کرد: هشدارهای لازم از سوی اعضای جمعیت هلال احمر در مناطق گردشگری استان به مسافران و گردشگران داده می‌شود اما بسیاری از از خانواده‌ها و مسافران نسبت به هشدارها و تابلوها اخطار بی‌تفاوت هستند و وارد حریم رودخانه‌ها می‌شوند.


افزایش ۱۴ درصدی غرق‌شدگی  

مدیرکل پزشک قانونی استان نیز در این زمینه با اشاره به این‌که آمار غرق‌شدگی در استان طی امسال نسبت به سال قبل افزایش داشته است، گفت: میزان غرق‌شدگی در این استان ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. «علی سامان‌پور» بیان کرد: بیشترین غرق‌شدگی در رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری رخ داده است.


خطرات شنا در رودخانه‌های استان

یکی از ورزشکاران شناگر استان چهارمحال و بختیاری در خصوص خطرات شنا در رودخانه‌ها گفت: بستر بسیاری از رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری از جمله زاینده‌رود سنگلاخی است که خطر غرق‌شدن را افزایش می‌دهد.
«علی جباری» با بیان این‌که بسیاری از مسافران و افرادی که وارد حریم رودخانه‌ها می‌شوند از بستر رودخانه خبر ندارند، بیان کرد: در بستر رودخانه مصالح ساختمانی، قلاب و سیم‌های ماهیگیری، سنگ‌های بزرگ و کوچک و… وجود دارد که از بیرون رودخانه مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از حوادث غرقی‌شدگی در این استان، شدت جریان آب موجب بر هم خوردن تعادل افراد شده که سر این افراد با سنگ‌های داخل رودخانه برخورد کرده و هوشیاری خود را از دست داده‌اند و همین امر سبب غرق‌شدگی آنها شده است. وی بیان کرد: شناگرهای حرفه‌ای نیز از شنا کردن در رودخانه استان پرهیز می‌کنند چراکه این رودخانه‌ها محیطی امن برای شنا نیستند.

کاهش آمار غرق در این استان نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب و آشنایی خانو          اده‌ها با خطرات شنا در رودخانه است. نصب تابلوهای خطر غرق شدن به‌ویژه در مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری ضروری است و سازمان‌های مربوطه باید تلاش کنند که هشدارهای لازم به مسافران و گردشگران استان در این زمینه داده شود.


   غرق شدن مرد ۴۵ ساله در دریاچه سد زاینده رود

غرق شدن مرد ۴۵ ساله در دریاچه سد زاینده رود آخرین حادثه اتفاق افتاده در زمینه غرق شدگی در استان بود.  «مجید ایمان‌پور فراش»، فرمانده انتظامی شهرستان بن در این باره اظهار کرد: در پی کسب خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر غرق شدن فردی در دریاچه سد زاینده‌رود شهرستان بن مأموران به همراه نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند. وی بیان کرد: بر اساس این گزارش، مأموران با حضور در محل حادثه در بررسی‌های اولیه دریافتند مرد ۴۵ ساله به دلیل ناآشنایی با فن شنا داخل دریاچه سد زاینده رود غرق شده است. فرمانده انتظامی شهرستان بن ادامه داد: این مرد توسط نیروهای امدادی از آب بیرون کشیده شد و با وجود انجام عملیات احیا، متأسفانه فوت کرد. جسد متوفی به پزشکی قانونی انتقال یافت و پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید