• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68416
+
-

خیابان‌های یزد  یک‌طرفه نمی‌شود

عضو شورای شهر یزد، بهترین راهکار برای حال و روز فعلی خیابان‌های شلوغ شهر یزد را توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ می‌داند

شهری
خیابان‌های یزد  یک‌طرفه نمی‌شود

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 

 ترافیک معابر کم‌عرض و طولانی شهر یزد از جمله خیابان امام‌خمینی(ره)، خیابان فرخی، خیابان قیام، خیابان دهم فروردین، خیابان کاشانی و سایر معابر مرکز شهر، همواره یکی از معضلات مهم شهر یزد محسوب می‌شده و هربار اقداماتی برای رفع مشکل  انجام شده اما هنوز راهکار اساسی برای کاهش ترافیک مرکز شهر اندیشیده نشده است. طرح جامع ترافیک شهر یزد در سال 86 راهکارهایی از جمله یک‌طرفه کردن معابر را پیش‌بینی کرده بود، اما هنوز این طرح جز به صورت مقطعی در یزد به اجرا درنیامده است چراکه مقاومت‌های مردمی ‌بسیاری به همراه دارد که مدیران شهری به آن تن نمی‌دهد. شهروندان یزدی تحمل رانندگی در خیابان‌های شلوغ شهر را ندارند، از طرفی شرایط حمل‌ونقل عمومی ‌شهر نیز باب میل شهروندان نیست و تمایل برای سفرهای عمومی‌ نسبت به سفرهای شخصی به مراتب کمتر است. بخشی از این مشکل مربوطه به فرسودگی ناوگان است و برخی نیز به   یزدی‌ها بر می‌گردد که تمایل دارند در راحت‌ترین حالت ممکن به مقصد سفر کنند.


گلایه شهروندان از ترافیک مرکز شهر

یکی از شهروندان یزدی به دشواری‌های تردد در مرکز شهر به دلیل ترافیک سنگین و نبود جای پارک اشاره می‌کند و می‌افزاید: رفع ترافیک خیابان‌های اصلی مرکز شهر باید در اولویت کاری شهردار جدید و شورای شهر قرار بگیرد و بتوانند راهکاری ارائه کنند تا مردم برای رفتن به مرکز شهر، با چالش مواجه نباشند.

«سیما نوروززاده» می‌افزاید: برخی خدمات فقط در مرکز شهر ارائه می‌شود و شهروندان چاره‌ای جز سفر به مرکز شهر برای دریافت این خدمات ندارند. حتی بسیاری از مراکز عمومی ‌از جمله بازارهای یزد در مرکز شهر واقع است که رفتن به این بخش را گریزناپذیر می‌کند.
وی می‌گوید: مسئولان شهری باید راهکارهایی از جمله یک‌طرفه کردن برخی معابر را در دستور کار قرار دهند، شاید به این ترتیب حجم ترافیک عبوری از خیابان‌های اصلی مرکز شهر از جمله خیابان امام خمینی(ره) کاهش یابد.


ضعف حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از شهروندان یزدی ضعف حمل‌ونقل عمومی ‌را عامل ترافیک مرکز شهر می‌داند و می‌افزاید: اگر ناوگان حمل‌و‌نقل مناسب در شهر فعالیت می‌کرد، مردم ترجیح می‌دادند به جای رانندگی در خیابان‌های شلوغ که طی کردن مسافتی کوتاه مدت زمان زیادی طول می‌کشد، با ناوگان عمومی ‌به مرکز شهر بروند.

«رضا سالاری» ادامه می‌دهد: ناوگان فعلی نه تنها کارایی لازم را ندارد، بلکه در مواردی بر افزایش ترافیک تاثیر دارد. تردد اتوبوس‌های بزرگ در خیابان‌های کم‌عرض با کمترین تعداد مسافر، نه تنها توسعه حمل‌ونقل عمومی‌نیست، بلکه عامل ایجاد ترافیک در شهر است.
وی می‌افزاید: مسئولان باید به ناوگان جدید و نوپا برای ترغیب مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی‌ روی بیاورند تا به این ترتیب خیابان‌ها خلوت‌تر شود و کمتر شاهد تردد خودروهای تک‌سرنشین در مرکز شهر باشیم.


تهیه طرح تفصیلی ترافیک برای بررسی‌های بیشتر

مدیر ترافیک شهرداری یزد می‌گوید: یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش ترافیک مرکز شهر که در سال 86 در طرح جامع ترافیک شهر دیده شده، یک‌طرفه کردن برخی از معابر است، اما باید توجه داشت که طرح‌های جامع، کلان هستند و نیاز به طرح تفصیلی دارد. «حمیدرضا دهقان بنادکی» می‌افزاید: باید در قالب طرح تفصیلی شرایط ترافیکی همه معابر شهر به صورت خیابان به خیابان بررسی شود، از این رو قراردادی با شرکت برند منعقد و با توجه به اهمیت موضوع زبده‌ترین مشاور کشور برای تدوین این طرح انتخاب شده است. وی ادامه می‌دهد: اردیبهشت ماه امسال 400 آمارگیر کار آماربرداری دقیق ترافیکی را در شهر یزد انجام دادند که خروجی آن 9 سناریو ترافیکی بود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک‌طرفه کردن خیابان‌ها شرایط را بدتر می‌کند.

مدیر ترافیک شهرداری یزد اضافه می‌کند: پیرو این بررسی‌ها مشخص شد که لازم است قبل از آن‌که درباره یک‌طرفه کردن معابر شهر بحث شود، تمهیداتی برای کاهش ترافیک مرکز شهر اندیشیده شود چراکه در حالت فعلی، نباید خیابان‌های شهر یک‌طرفه شوند.
دهقان می‌گوید: باید ابتدا تقاضا برای سفر به مرکز شهر را کاهش دهیم و با بررسی‌های آماری مجدد، امکان طرح یک‌طرفه‌سازی بررسی شود.

وی تاکید می‌کند: لازمه یک‌طرفه‌سازی معابر، اجرای طرح‌هایی مثل هوشمندسازی پارک‌های حاشیه‌ای و احداث پارکینگ‌های جدید است تا به این ترتیب زیرساخت‌ها را آماده کنیم.
مدیر ترافیک شهرداری یزد راهکار کوتاه‌مدت برای کاهش ترافیک مرکز شهر تا زمان اجرایی شدن طرح یک‌طرفه‌سازی معابر را کاهش ترافیک ورودی به مرکز شهر می‌داند و می‌افزاید: تا نیمه نخست امسال طرح پارکبان هوشمند با هدف اعمال محدودیت‌های پارک در مرکز شهر اجرا می‌شود که تاثیر بسیاری در کاهش ترافیک مرکز شهر دارد. 


   تمایل یزدی‌ها به سفر با خودروهای شخصی

«الهه جورابی» عضو شورای اسلامی ‌شهر یزد درباره تمایل یزدی‌ها به سفر با خودروهای شخصی و اغلب به صورت تک‌سرنشین می‌گوید: در کشورهای دیگر هزینه‌های استفاده از ماشین شخصی بسیار سنگین است از این رو شهروندان به سمت حمل‌ونقل عمومی‌گرایش پیدا کرده‌اند اما در کشور ما شهروندان همچنان متقاضی سفرهای شهری با خودروهای شخصی هستند.


در جست و جوی طرح جایگزین
عضو شورای شهر یزد   با اشاره به این‌که مشاور طرح ترافیک شهر یزد نظر مساعدی به یک‌طرفه شدن خیابان‌ها ندارد، اظهار می‌کند: مشاور معتقد است که مسیرهای جایگزین، مسیرهای خوبی برای شهروندان نیست، از این رو یک‌طرفه کردن معابر در حال حاضر راهکار مناسبی برای کاهش ترافیک نیست.

«الهه جورابی» می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های مشاور در صورتی که در شرایط فعلی معابر یک‌طرفه‌ شود، مردم به‌ویژه در ساعات پیک ترافیک دچار سردرگمی ‌می‌شوند.
وی با بیان این‌که در این صورت ترافیک به مرکز محلات یا خیابان‌های دیگر وارد می‌شود که خود نیز دچار مشکلات ترافیکی هستند، می‌گوید: مشاور قرار است با بررسی میدانی، طرح جایگزینی که بهترین بهره‌وری و کمترین هزینه را برای شهرداری به دنبال داشته باشد، مطرح کند.

عضو شورای شهر یزد بهترین راهکار برای حال و روز فعلی خیابان‌های شلوغ شهر یزد را توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ می‌داند و می‌افزاید: این اقدام کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری و شورای شهر این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند، از این رو دنبال جذب تسهیلات مناسب برای خرید مینی‌بوس برای جایگزین کردن با اتوبوس‌های شهری هستیم تا استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی ‌افزایش یابد.

وی با تاکید بر این‌که باید خدمات حمل ونقل عمومی ‌تقویت شود، بیان می‌کند: در بسیاری از شهرهای کشور با تصمیمات مدیریت شهری ازجمله اعمال محدودیت‌های ترافیکی شاهد کاهش تردد خودروها و افزایش استقبال از حمل ونقل عمومی‌هستیم اما در یزد اتوبوس‌ها بدون مسافر در شهر تردد می‌کنند و مردم استقبال نمی‌کنند.
جورابی می‌افزاید: باید طرح‌های خوبی برای تقویت حمل‌ونقل عمومی ‌و افزایش استقبال شهروندان با هدف کاهش ترافیک مرکز شهر در کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گیرد چراکه هر چقدر پارکینگ جدید ساخته شود و هرچه معابر بیشتری ایجاد شود، باز پاسخگوی نیاز شهر و شهروندان نیست.

 

تقویت حمل و نقل عمومی در یزد



رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی اظهار می‌کند: امروزه نقش و جایگاه وسایل نقلیه عمومی در رفع چالش‌های درون‌شهری کاملا مشخص و قابل تامل است و تمامی کارشناسان اقتصادی و اجتماعی بر این واقعیت تاکید دارند که توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیر فراوانی دارد.

«محمدرضا شفیعی» اضافه می‌کند: قطعا با کاهش وسایل نقلیه شخصی، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد و مسافران باامنیت، راحتی و فراغ بال بیشتری به تردد می‌پردازند و کیفیت زندگی در شهر‌ها ارتقا خواهد یافت.

وی ادامه می‌دهد: البته این مسئله مستلزم فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی و همکاری مردم با مسئولان و نهاد‌های اجرایی است. به طور مثال اگر هر شخص به خود یادآوری کند که سلامت شهر و جامعه، به اندازه سلامت خودش و افراد خانواده‌اش دارای اهمیت است، از آوردن وسیله نقلیه شخصی به خیابان آن هم برای تردد فقط یک نفر خودداری می‌کند.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد تاکید می‌کند: استفاده از وسایل نقلیه عمومی باعث کاهش هزینه نگهداری و تعمیر اتومبیل، حفظ محیط ‌زیست و جلوگیری از ترافیک و اتلاف وقت خواهد شد. 
وی اضافه می‌کند: یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای تقویت حمل‌ونقل عمومی و استفاده از این ناوگان برای تردد و جابه‌جایی در سطح کلان‌شهر‌ها فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است، مردم باید به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی تشویق و از مزایای این کار از جمله حمایت از محیط زیست، ایمنی و بهبود حرکت و رفع نیاز‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان آگاه شوند.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به تلاش این سازمان برای توسعه حمل ونقل عمومی در شهر از رونمایی از ناوگان تازه‌نفس شامل اتوبوس و مینی‌بوس‌های جدید به مناسبت روز حمل‌ونقل خبر می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: حمل‌و‌نقل به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موثر در رنکینگ شهرها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتقای وضعیت آن به عوامل متعددی مربوط می‌شود که از آن جمله می‌توان به وضعیت ترافیک شهری، اصلاحات هندسی معابر شهری، وضعیت خودروهای شهری و میزان اقبال عمومی به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، ساماندهی تاکسی‌ها و آژانس‌‌ها و ساماندهی اتوبوس‌ها اشاره کرد.

شفیعی تاکید می‌کند: حمل‌و‌نقل ترکیبی بهترین راهکار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش خودروهای تک‌سرنشین در شهر است. 
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد یکی از اقدامات جدی این سازمان را بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های شهر عنوان و بیان می‌کند: یکی از اقدامات جدی نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل مسافر است و فعالان بخش حمل‌ونقل عمومی شهر آماده دریافت تسهیلات کم‌بهره و طولانی‌مدت برای به‌روزرسانی و نوسازی ناوگان هستند از این رو پیگیری‌های لازم در حال انجام است که این خواسته محقق شود.
 شفیعی می‌گوید: هرچند استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل ونقل عمومی نسبت به گذشته کاهش یافته اما تلاش می‌کنیم که با فرهنگسازی و ارتقای خدمات‌رسانی این استقبال را افزایش دهیم.
وی یکی از دلایل کاهش استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر را فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر با اتوبوس با توجه به عرض کم معابر و ترافیک سنگین عنوان می‌کند و از تلاش برای حل مشکلات برای سفر ایمن، سریع و راحت با اتوبوس‌های شهری خبر می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید