• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68408
+
-

آینده شغلی مبهم کارکنان عوارضی قزوین

با آغاز اجرای طرح پرداخت الکترونیکی در عوارضی‌های قزوین  برخی از کارکنان راهداری این استان نگران وضعیت شغلی خود شده‌اند

گزارش
آینده شغلی مبهم کارکنان عوارضی قزوین

شروع به کار پرداخت‌های الکترونیکی در عوارضی‌های قزوین به بیکاری کارکنان این بخش از راهداری منجر شده و موجی از نگرانی و دغدغه را برای آنان به وجود آورده است. 

به گزارش ایرنا، پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه‌های کشور با هدف کاهش بار ترافیکی، جلوگیری از توقف طولانی خودروها مقابل باجه‌های پرداخت و صرفه‌جویی در وقت رانندگان و مسافران از تعطیلات نوروزی امسال در برخی از آزادراه‌های کشور از جمله قزوین آغاز شد. 

در همان ابتدای کار، مسئولان راه و شهرسازی مقرر کردند کارکنان شاغل در عوارضی‌ها در سایر بخش‌های راهداری و خدمات جدید این بخش به کار گرفته می‌شوند و هیچ‌یک از کارکنان از مجموعه راهداری حذف نخواهند شد. با گذشت چند ماه از اجرایی شدن پرداخت‌های الکترونیکی در عوارضی آزادراه‌های استان قزوین هنوز وضعیت تعدادی از کارکنان شاغل در این حوزه که برخی بیش از ۲۰ سال سابقه کاری دارند، مشخص نشده است. 

در این زمینه، جمعی از کارکنان عوارضی‌های قزوین با توجه به حذف پرداخت‌های نقدی در عوارضی‌های استان و آینده مبهم شغلی خود مقابل استانداری قزوین حضور یافتند و خواستار رسیدگی مسئولان به این مطالبات شدند. 


فقط ۲ ماه فاصله تا بازنشستگی

یکی از کارکنان عوارضی قزوین گفت: با ۱۹ سال و ۱۰ ماه سابقه و با توجه به سختی کار فقط برای بازنشستگی به ۲ ماه زمان نیاز داشتم، اما اجرای یک طرح تمام سابقه من را تحت‌الشعاع قرار داد. 

ابوالفضل رحیمی بیان کرد: با داشتن 3 فرزند، امیدواری زیادی داشتم که پس از حدود ۲۰ سال کار سخت و طاقت‌فرسا و بیماری‌های تنفسی که طی این مدت به آن گرفتار شده‌ام بتوانم بازنشسته شوم که ناگهان با الکترونیکی شدن پرداخت در عوارضی آزادراه‌های استان از کار معلق شدم و هنوز بلاتکلیفم. 

وی با بیان این‌که از نوروز امسال با وجود نرفتن سر کار حقوق خود را دریافت کرده‌ام، افزود: به دلیل وضعیت شغلی سالانه حقوق من افزایش می‌یافت، اما حالا می‌ترسم همه سوابق کاری خود را با قرار گرفتن تحت پوشش شرکت‌های خصوصی از دست بدهم و حداقل حقوق برای من تصویب شود. 


بلاتکلیفی ۷۲ نفر از کارکنان 

یکی دیگر از کارکنان عوارضی‌های استان قزوین گفت: از ۱۳۲ شاغل در عوارضی‌های قزوین ۳۰ نفر تحت پوشش شرکت سپندار (آنیرو) قرار گرفته‌اند و هنوز ۷۲ نفر دیگر تعیین تکلیف نشده‌اند. جمشید طاهرخانی خاطرنشان کرد: با ۱۹ سال سابقه کار و داشتن ۲ فرزند همچنان از نوروز امسال بلاتکلیف مانده‌ام و اگر بخواهم تحت پوشش شرکت دیگری قرار بگیرم با حداقل حقوق و مزایا باید به ادامه فعالیت بپردازم. 


۲۵ سال سابقه کار دارم اما بلاتکلیفم

یکی دیگر از کارکنان راهداری قزوین گفت: با ۲۵ سال سابقه کار در شرایط سخت و زیان‌آور، امروز با الکترونیک‌شدن باجه‌های عوارضی‌ها تکلیف من با یک خانواده چهارنفره نامشخص است. وی ادامه داد: تعدادی از نیروهای عوارضی در جاهای دیگر مشغول به کار شده‌اند و وضعیت تعدادی دیگر نیز با وجود این‌که فقط یک ماه به پایان قراردادهای آنها باقی مانده مشخص نیست. 

حسین نجفی یکی دیگر از این کارکنان با ۲۳ سال سابقه کار در عوارضی‌های قزوین معتقد است که دولت و وزارت راه باید تکلیف این کارکنان را پیش‌تر مشخص می‌کردند. وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید قبل از اجرای هر طرحی ابتدا وضعیت نیروهای مشغول به کار مشخص شود. 

نجفی با اشاره به این‌که مسئولان راه و شهرسازی پیش از این نیز وعده بیکار نشدن کارکنان عوارضی‌ها را داده بودند، تصریح کرد: اگر این‌گونه است پس چرا وضعیت نیروهای عوارضی با گذشت حدود 4 ماه همچنان نامشخص است؟


وضعیت کارکنان شاغل در عوارضی‌ها کاملاً مشخص شده است

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان قزوین در این باره گفت: طرح الکترونیکی شدن باجه‌های عوارضی از سوی شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور اجرا شد. بر همین اساس تصمیم گرفته شد تعدادی از کارکنان شاغل در این حوزه توسط خود این شرکت دوباره به کار گرفته شوند. 

علی برجعلیزاده تصریح کرد: با توجه به همین موضوع اعلام کردیم افرادی که قصد دارند تحت پوشش شرکت سپندار قرار گیرند درخواست کتبی خود را ارائه دهند. با توجه به نیاز ۶۰ نفری آن شرکت همین تعداد از کارکنانی که درخواست داده بودند، معرفی و جذب شدند. وی توضیح داد: شرکت یادشده مرکز جوابگویی خدمات تلفنی خود را از تهران به قزوین منتقل کرد و این افراد را در آن به کار گرفت. 

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: مابقی کارکنان عوارضی‌های قزوین نیز به دستور ریاست راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور قرار شد توسط این اداره کل در استان جذب و به‌کارگیری شوند. به گفته برجعلیزاده، افراد باقیمانده نیز براساس نوع مدارک تحصیلی برای بخش‌های مختلف این اداره کل تقسیم‌بندی شده‌اند و تا اول شهریورماه جاری با پایان قراردادهایشان به‌کارگیری می‌شوند. 

وی با بیان این‌که اعتراض کارکنان عوارضی‌ها به میزان حقوق پرداختی است، گفت: این کارکنان با توجه به نوع استخدام قراردادی در بخش خصوصی ماهانه تا سقف ۶۰ میلیون ریال حقوق دریافت می‌کردند در حالی که پرداخت این میزان حقوق در بخش دولتی با وضعیت کنونی ناممکن است و فقط می‌توانیم براساس ضوابط و مقررات دولتی با آنان رفتار کنیم. 

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان قزوین یادآور شد: خوشبختانه قزوین تنها استان کشور است که توانست تمامی کارکنان عوارضی خود را دوباره به کار گیرد در حالی که استان‌های دیگر مانند زنجان تا امروز حتی یک مورد به‌کارگیری نیروهای عوارضی را نداشته‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید