• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68403
+
-

بی‌توجهی به ظرفیت‌های روستای شهبابک

شهبابک، یکی از روستاهای بشاگرد، با این‌که در همسایگی پرآب‌ترین رودخانه‌های استان قرار دارد و قطب کشاورزی منطقه شناخته می‌شود، از سازه‌های آبخیزداری محروم است

روستا
بی‌توجهی به ظرفیت‌های روستای شهبابک

کاظم گلخنی | خبرنگار:

روستای شهبابک با جمعیتی افزون بر ۷۰۰ هزار نفر در 30 کیلومتری شهرستان بشاگرد و در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. 

همین ویژگی نیز سبب شده در گرم‌ترین روزهای مرداد که فصل خرماپزان هرمزگان است، مردم این منطقه شاهد بارندگی‌های گاه و بیگاه باشند. شهبابک در همسایگی پرآب‌ترین رودخانه استان «دهندر» قرار دارد و به همین دلیل این روستای پرآب، قطب کشاورزی بشاگرد نامیده می‌شود. 

عضو شورای اسلامی روستا در این‌باره به همشهری گفت: شهبابک یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های شهرستان و استان را در همسایگی خود دارد ولی سد مخزنی و کشاورزی ندارد. اگر سازه آبخیزداری یا سد در این منطقه ایجاد شود به‌طور حتم میزان تولیدات کشاورزی شهبابک چند برابر خواهد شد. «عباس شاهویی» همچینن افزود: از جمله محصولات مهم شهبابک خرمای عالی و باکیفیتی است که به زعم کارشناسان در حد خرمای بم خوش‌طعم است. 


خرمای مرغوب و ارزآور

شاهویی ادامه داد: با این‌که محصول خرمای این منطقه به دلیل پرآب بودن روستا بسیار باکیفیت است، علاوه بر این‌که سردخانه کشاورزی در این منطقه وجود ندارد در زمینه بسته‌بندی شکیل خرما نیز حامی و سرمایه‌گذار نداریم. 

به گفته وی همین عوامل سبب شده این محصول ارزشمند که می‌تواند وارد بازارهای خارجی شود و ارزآوری کند به صورت فله‌ای و ارزان از سوی واسطه‌ها خریده می‌شود. 


ظرفیت‌های توریستی منطقه

عضو شورای روستا بیان کرد: بهترین محصولات ارگانیک کشاورزی منطقه محصول شهبابک است که می‌توان به تولید سالانه صدها تن سیب، گلابی، انار، انگور و انجیر اشاره کرد؛ همچنین از سیر شهبابک می‌توان برای استفاده در بهترین ترشی (کلثوم کاملیا) میناب نام برد و آن را تبدیل به یک برند کرد. 

شاهویی با اشاره به ارزشمند بودن زمین کشاورزی در منطقه کوهستانی شهبابک افزود: زمین کشاورزی در مناطق کوهستانی بسیار ارزشمند است. ایجاد دیوار چینی اطراف باغ‌ها و کندن کوه و صاف کردن زمین آن هم بدون تجهیزات امروزی کار دشواری است که در گذشته توسط این مردم سخت‌کوش انجام شده است. 

شاهویی ادامه داد: شهبابک ظرفیت منطقه توریستی و گردشگری را دارد. سرسبز و پرآب بودن منطقه، داشتن آب شرب عالی و باکیفیت چشمه می‌تواند محل خوبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ایجاد کارخانه آب معدنی باشد. 


روند کند اشتغال‌زایی

شاهویی با انتقاد از روند کند اشتغال‌زایی در بشاگرد بیان کرد: شهبابک بیش از ۵۰ جوان تحصیل‌کرده اما بیکار دارد. این در حالی است که با احداث یک کارگاه فرش، بانوان هنرمند روستا توانستند در مدت 6 ماه، تعدادی فرش 6 متری ببافند. این بانوان باوجود وعده متولیان این حوزه از جمله اداره صمت همچنان بدون بیمه و با پایین‌ترین دستمزد کار می‌کنند.
 
وی افزود: یکی از جوانان بااستعداد روستا مزرعه پرورش کندوی عسل راه‌اندازی کرده و عسل باکیفیتی در روستای شهبابک تولید می‌کند. با همین اقدام در صورت حمایت می‌توانیم زمینه اشتغال‌ جوانان را فراهم کنیم. 

عضو شورای شهبابک گفت: ما در زمینه دامداری، مرغداری و مزارع تولید عسل در روستا به راحتی می‌توانیم اشتغال پایدار و بدون خروج ارز ایجاد کنیم اما همه این موارد نیاز به حمایت مسئولان دارد. 

شاهویی گفت: در بخش ورزش در سال‌های گذشته، شاهد تبعیض‌هایی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در بشاگرد بوده‌ایم. 

وی با گلایه از تبعیض نهادهای متولی از اختصاص اعتبارات ورزشی برای منطقه افزود: متأسفانه با پیگیری‌های فراوانی که تاکنون انجام شده، یک سالن ورزشی هم در روستا ساخته نشده است. در حالی که هر سال با هزینه اهالی و ورزشکاران روستا، جشنواره‌های ورزشی در این روستا برگزار می‌شود.


 20 سازه آبخیزداری

در همین ارتباط روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان اعلام کرد: در سال ۹۷ حدود ۲۰ سازه آبخیزداری به ظرفیت کلی ۶۰ هزار متر مکعب در حوزه شهبابک با مشارکت اداره کل منابع طبیعی استان و اهالی شهبابک اجرا شده 
است. 

 «فروغ مسلم‌زاده» افزود: یک سازه آبخیزداری بزرگ هم در سفر استاندار برای این روستا مصوب شد که ما برآورد مالی آن را به سازمان مدیریت اعلام کرده‌ایم و امسال تامین اعتبار و اجرا خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید