• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68394
+
-

تعیین تکلیف بهره‌برداری صنعتی و کشاورزی از سد استقلال

تا پایان این دولت آب سد استقلال میناب برای صنعت و کشاورزی منطقه استفاده می‌شود. 

به گزارش ایرنا، استاندار در آیین پایانی هفتمین جشنواره انبه و یاسمین‌گل میناب اظهار کرد: برای جداسازی آب شرب شهرها و روستاها از آب سدها با وزارت نیرو مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا پایان دولت جداسازی آب شرب شهرها از سد استقلال انجام شود و این مایه حیات برای کشاورزی دشت میناب مورد استفاده قرار گیرد. 

«فریدون همتی» افزود:  مردم این شهرستان به واسطه خشکسالی‌های متوالی از بابت آب نگرانی‌هایی دارند که دغدغه ما نیز است. 

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان ادامه داد: احداث سد سرنی نیز خاتمه یافته که از آن هم در مسیر استعدادهای منطقه استفاده خواهد شد. 

وی افزود: بازدید از بشاگرد و یکی از سدهای آن نیز انجام شد و از آب آن برای شهرک گلخانه‌ای به وسعت 1۶۰۰ هکتار که احداث خواهد شد بهره خواهیم گرفت. 

همتی بیان کرد: این اتفاق به رونق اشتغال و اقتصاد مردم منطقه و ثروت‌آفرینی کمک می‌کند.  رئیس شورای برنامه‌ریزی هرمزگان اشاره کرد: در سفر رئیس جمهوری 3 هزار هکتار از زمین‌های این منطقه که در آن‌ها آبیاری قطره‌ای اجرا شده مورد بهره‌برداری قرار گرفت و 2۲۰۰ هکتار دیگر در دست اجراست. 

همتی افزود: در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی برای زیر پوشش آبیاری قطره‌ای قرار دادن 3 هزار هکتار دیگر هستیم. 


ثبت ملی جشنواره انبه و یاسمین‌گل میناب

همچنین دبیر هفتمین جشنواره انبه و یاسمین‌گل میناب نیز گفت: این جشنواره با ۲ رویکرد شامل معرفی مؤلفه‌های آیینی و نمادین شهرستان و ترویج کشت انبه و یاسمین‌گل برای هفتمین سال برگزار می‌شود. 

 «وحید مکی‌زاده» ادامه داد: این جشنواره از ابتدا با رویکرد مردمی فعالیت خود را آغاز کرده که رویکرد تا امروز ادامه داشته و تلاش کرده نخبگان فرهنگی و اجتماعی را گرد هم آورند که تا حدودی در این زمینه موفق بوده است. 

وی اضافه کرد: گردشگری آیینی یکی از شاخه‌های گردشگری است که شهرستان میناب، شرق هرمزگان و خود استان ظرفیت‌های فراوانی برای جذب گردشگر در این بخش دارد. 
دبیر هفتمین جشنواره انبه و یاسمین‌گل میناب اشاره کرد: پیشنهاد می‌شود هفته گردشگری آیینی شهرستان میناب و شرق هرمزگان برگزار شود. این دبیرخانه آمادگی تأمین نیازهای محتوایی آن را دارد. 

مکی‌زاده اشاره کرد: دانشگاه‌های استان هم در این زمینه می‌توانند یاری‌دهنده باشند. 
جشنواره انبه و یاسمین‌گل میناب امسال نیز همچون سال‌های گذشته با هدف معرفی میوه انبه و یاسمین‌گل و نمادهای هویتی این شهرستان به هموطنان برگزار شده است. زمان برداشت میوه رسیده انبه از باغ‌‌های استان با توجه به موقعیت جغرافیایی، تیر تا نیمه شهریور ذکر شده است. 

هرچند آمار دقیقی از تعداد واحدهای عمل‌‌آوری و فرآوری میوه نارس و حتی رسیده محصول برداشتی از باغ‌های انبه هرمزگان در دست نیست، در ۲ دهه گذشته ترشی انبه این استان به یکی از برندهای شناخته‌شده در سطح ملی و حتی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شده است.

 میزان تولید محصول انبه باغ‌های این استان ۱۶ هزار تن در سال است که بیش از 7 هزار تن آن به صورت نارس برداشت و به بازار عرضه می‌شود.  خانواده‌ها و ده‌ها مرکز فرآوری و عمل‌آوری صنعتی و سنتی با استفاده از میوه نارس انبه انواع ترشی، شوری، مربا، لواشک و سس تولید و به بازار عرضه می‌کنند. 

هفتمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین‌گل میناب از عصر یکم مردادماه با برگزاری کاروان شادی بومی در میناب آغاز شد و شامگاه پنجشنبه در تالار صدف این شهرستان به کار خود پایان داد. 

در آیین پایانی جشنواره ضمن تجلیل از نامداران و قهرمانان حوزه‌های مختلف از سند ثبت جغرافیایی انبه میناب ایران رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید