• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68390
+
-

۱۱۴ هزار بهره‌بردار کشاورزی در همدان

۱۱۴ هزار بهره‌بردار کشاورزی در همدان

استان همدان در بخش کشاورزی ۱۱۴ هزار بهره‌بردار دارد و در تولید محصولاتی مانند سیب‌زمینی و سیر در کشور حرف زیادی برای گفتن دارد و قطب تولید است. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: در حوزه کشاورزی استان همدان 500 تشکل فعال وجود دارد که در حقیقت شبکه تامین جهاد‌ کشاورزی استان در حوزه تامین محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. 

محمدرضا شهسواری گفت: همچنین شبکه تامین جهاد‌ کشاورزی برای تامین نهاده‌ها هم تعاون روستایی و خدمات پشتیبانی جهاد است و با برنامه‌ریزی که در این حوزه دارند سعی کردند قیمت‌ تولید محصولات کشاورزی متعادل شود. وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که اکنون کشور ما در شرایط خاص اقتصادی قرار دارد و همه باید دست به دست هم بدهند تا از این شرایط ظالمانه و تحمیلی به کشور خارج شویم. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: برخی تغییرات جوی هم در افزایش یا کاهش قیمت محصولات کشاورزی موثر است. وقتی سیل در یک بخش از کشور محصولی را که باید به بازار برسد نابود می‌کند و در بخش دیگر کشور هم به دلیل همان بارندگی محصول تولیدی دیر‌تر به بازار می‌آید پس بر عرضه و تقاضا تاثیر منفی دارد. 

شهسواری خاطرنشان کرد: همه این شرایط دست به دست هم می‌دهد تا به یکباره قیمت محصولات کشاورزی که مبتنی بر عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد با کاهش یا افزایش قیمت مواجه شود. این امر منطقی است هرچند در برخی موارد دولت در کنترل قیمت محصولات استراتژیک و راهبردی مانند گندم موفق بوده است. 

وی گفت: اما محصول کشاورزی را کشاورز و بخش خصوصی کشت و به بازار عرضه می‌کند و چون قیمت خرید تضمینی ندارد و براساس مقدار عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود این شرایط حاکم بر بازار است که قیمت را مشخص می‌کند و سبب نوسان قیمت می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان توضیح داد: اگر سایر نها‌دها مانند شهرداری و ارگان‌های دیگر کمک کنند و فضایی مناسب در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دهند، جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد توسط تعاون روستایی محصول تشکل‌ها را در این فضا‌ها عرضه کند تا مردم استان مغلوب جو کاذب محصولات زراعی و باغی نشوند و به خرید بیش از اندازه رو نیاورند که قیمت را در بازار متلاطم می‌کند. 

شهسواری افزود: از مردم هم تقاضا داریم به هنگام ایجاد جو دروغین قیمت در بازار خودشان وضعیت موجود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند و افرادی که به دنبال ایجاد تلاطم در بازار و افزایش قیمت‌های حبابی هستند اجازه سوءاستفاده ندهند تا ثبات و آرامش در بازار برقرار شود. 

چندی پیش رئیس سازمان صمت همدان در نشست خبری روز صنعت، دلیل افزایش قیمت محصولات باغی و زراعی استان را نبود شبکه تامین در جهاد کشاورزی استان عنوان کرده بود تا در این خلأ هم دبیر ستاد تنظیم بازار که سازمان صمت استان است توانایی کنترل قیمت‌های این حوزه را نداشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید