• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68337
+
-

چرا شورایاری‌ها ‌مهم هستند؟

چرا شورایاری‌ها ‌مهم هستند؟

برزین ضرغامی/ مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران


انتخابات شورایاری‌ها نزدیک است؛ همین جمعه 4مرداد98.  انتخاباتی که مبنای تشکیل نهادی مردمی، داوطلبانه، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که راه را برای اتخاذ تصمیماتی با پشتوانه اهالی محل فراهم می‌سازد. اما شورایاری‌ چیست، شورایاران کیستند و چرا این انتخابات مهم است؟
از منظر تئوریک، شورایاری‌ها حلقه اتصال محلات و مدیریت شهری هستند؛ حلقه اتصالی که با شناخت جامع و دقیق از هر محله، می‌تواند تصمیمات کلانشهری در آن محله خاص را به‌نحوی جلو ببرد که منابع مادی کمتری به هدر رود، تصمیمات غلط کمتری اتخاذ شود و محله طبق نظر ساکنانش اداره شود. از منظر اجرایی هم وجود شورایاری‌ها حیاتی است؛ زیرا هیچ مدیری در شهرداری تهران، بهتر از اهالی محل، درد مردم آن محل و مشکلات ریز و درشت آنها را نمی‌داند و طبعا وجود شورایاری‌ها سبب می‌شود بهترین تصمیم برای مسائل و مشکلات ریز و درشت محل اتخاذ شود و همین موضوع هم هست که وجود شورایاری‌ها را مهم و حیاتی می‌کند. به‌واقع چه‌کسی بهتر از اهالی هر محله‌ای می‌تواند برای محله‌اش تصمیم بگیرد؟ مردم و شورایاران آن محل یا مدیران بالادستی؟ پاسخ به این پرسش را به‌خودتان واگذار می‌کنم! البته این موضوع یک پیش‌شرط هم می‌خواهد و آن هم چیزی نیست جز هماهنگی کامل اعضای شورای شهر تهران از یک سو و مدیران ارشد شهرداری تهران و شهرداران مناطق از سوی دیگر. تنها در این صورت است که شورایاری‌ها می‌توانند نقش مؤثر خود را در اداره شهر ایفا کنند و تبدیل به نهادی تشریفاتی نشوند. شناختی که من از مدیران شهری در دوره جدید مدیریت شهری دارم این است که مدیران شهری اعتقاد صددرصدی به شورایاری‌ها دارند و تنها می‌ماند مشارکت جدی مردم و انتخاب دغدغه‌مندان واقعی محلات برای تحقق اتحاد میان شورایاران و مدیران شهری.
واقعیت هم این است که انتخاب افرادی که هم صلاحیت‌های فردی بالا و هم صلاحیت‌های تخصصی بالاتری نسبت به رقبایشان دارند، هم می‌تواند به حل و فصل مشکلات محل کمک رساند و هم می‌تواند کیفیت زندگی در محلات را به نحو قابل ملاحظه‌ای بالا ببرد و خیر جمعی به همراه داشته باشد؛ از همین رو هم هست که صرف انتخاب شورایاران مهم نیست و این انتخاب شایستگان است که مهم است؛ شایستگانی که توانایی انتقال مطالبات اهالی محل را داشته باشند و بتوانند برای محلاتشان امتیازات و امکانات بیشتری را از مدیران منطقه‌ای و ستادی بگیرند.
مهم‌ترین وظایف شورایاری‌ها براساس اساسنامه مصوب شورای اسلامی شهر تهران چندین و چند مورد است که از مهم‌ترین‌هایش می‌توان به تلاش در جهت ایجاد محیطی سالم از نظر زیست‌محیطی با اهداف مبارزه با آلودگی خاک، آب، آلودگی‌های صوتی و صرفه‌جویی انرژی در اماکن از طریق همکاری با شورای اسلامی شهر تهران بنا به درخواست آنها، ارائه طرح‌ها و پیشنها‌د برای بهبود وضع سفرهای درون‌شهری با هدف بهینه‌سازی‌ حمل‌ونقل، تهیه طرح‌ها و پیشنهاد‌ها در زمینه ایجاد نشانه‌ها و یادمان‌های شهری و پیشنهاد نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها و کوچه‌ها، تلاش در جهت فراهم کردن امکانات گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و هنری با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، همکاری با شورای اسلامی شهر تهران برای معرفی و آموزش حقوق و وظایف شهروندان و مشارکت‌های مردمی و آگاه‌سازی‌ همگانی و ارائه طرح و پیشنهاد برای خودگردانی اماکن عمومی، تمهید و تدارک زیباسازی و بهینه‌سازی فضای زیست شهری اشاره کرد.
بیایید برای ریشه‌یابی، شناخت و ارائه راه‌حل برای رفع کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی و عمرانی محله‌های تهران پرشور و پرشمار در انتخابات روز جمعه شرکت کنیم و اداره محلات‌مان را خودمان به‌دست بگیریم. تهران از کوچه‌هایش شروع می‌شود؛ این را باور کنیم. کوچه‌ها و محله‌هایی که هویت این شهر شلوغ هستند و تنها اهالی هر محل هستند که می‌توانند به حفظ هویت و اصالت هر محله در کنار روزآمدسازی و بهره‌گیری حداکثری از امکانات مدرن شهری یاری رسانند. جمعه این هفته همه در محله‌مان باشیم و شورایارانمان را انتخاب کنیم؛ خیر عمومی تهران در این است. وعده ما روز جمعه 4مرداد پای صندوق‌های رأی.

این خبر را به اشتراک بگذارید