• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68333
+
-

بازار خودرو در سرازیری قیمت

کاهش قدرت خرید، رشد نسبی عرضه و تشدید رکود بازار موجب تندتر‌شدن شیب نزولی قیمت‌ انواع خودرو شد. در هفته‌های اخیر قیمت خودرو تا 25درصد کاهش داشته است.
مشاهدات خبرنگاران همشهری در مراکز اصلی فروش خودروی تهران نشان می‌دهد اغلب افرادی که قبلا به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار خودرو شده بودند و حتی بسیاری از نمایشگاه‌داران، در شرایط فعلی فروشنده شده‌اند. به‌نظر می‌رسد علاوه بر این، با بهبود روند تامین قطعات و عرضه 200هزار خودرو ناقص دپو‌شده در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا و ایفای بخشی از تعهدات معوق به مشتریان، زمینه شکست تدریجی قیمت‌ها را در بازار خودرو فراهم آورده است.
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد در مردادماه قیمت‌های حاشیه بازار خودروهای داخلی به نرخ‌های پایه 18فروردین‌ماه امسال نزدیک شده است .با این شرایط، دیروز در گروه محصولات ایران خودرو قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ به ۷۷میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ‌۵ به ۸۹میلیون، پژو‌۴۰۵ به ۷۲‌میلیون، پژو ۲۰۶ اس‌دی به  89میلیون تومان و سمند ال‌ایکس به ۷۵میلیون تومان کاهش یافت. در گروه خودروهای مونتاژی نیز قیمت هر دستگاه پژو‌۲۰۰۸ به ۳۰۵میلیون و هایما به ۲۷۸میلیون تومان کاهش یافت.

دلایل کارشناسی
کارشناسان، رشد نسبی عرضه محصولات ایران خودرو را دلیل اصلی کاهش قیمت‌های حاشیه بازار و رسیدن قیمت‌ها به پایه قیمتی ۱۸‌فروردین‌ماه یعنی پیش از افزایش ناگهانی قیمت‌ها می‌دانند. اما بررسی قیمت خودروهای تولیدی گروه سایپا حاکی از تثبیت قیمت این محصولات در بازار است. به‌نحوی که قیمت هر دستگاه پراید۱۱۱ به ۴۹ میلیون، پراید ۱۳۲ به ۴۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار، تیبا به ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار و ساینا ‌حدود ۵۹ میلیون تومان بود. همچنین در محصولات مونتاژی‌های سایپا نیز قیمت هر دستگاه سراتو به ۲۹۰ میلیون، سیتروئن سی‌۳ به ۳۵۵ میلیون و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک 195میلیون تومان قیمت خوردند. کاهش صدور فاکتورهای فروش خودروهای جدید‌ به مشتریان یکی از دلایل ثبات نسبی قیمت خودروهای سایپا بوده است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران معتقد است؛ روند کاهشی قیمت‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا عرضه خودروها خوب بوده، اما خریدار در بازار کم است.

شکست قیمت خودروهای خارجی 
بازار خودروهای خارجی نیز متاثر از ترخیص و عرضه 6هزار خودروی دپو‌شده در گمرک و سیر نزولی قیمت دلار با شیب نزولی قیمت مواجه است؛ به‌نحوی که قیمت هر دستگاه رنوکولیوس به ۷۸۰‌میلیون، رنوتلیسمان به ۶۸۰ میلیون، سوناتا به ۷۰۰‌میلیون و هیوندای النترا به ۴۸۰‌میلیون تومان رسید. نمایشگاه‌داران خودرو بهبود فروش حداقلی خودروهای خارجی در بازار و کاهش نرخ ارز را عامل افت 30‌تا‌40درصدی قیمت‌ خودروهای خارجی نسبت به دوران اوج بازار تلقی و اعلام می‌کنند. به‌طور مثال، قیمت یک دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ که در اوایل خرداد امسال یک میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان بوده دیروز به ۸۰۰میلیون تومان‌ رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید