• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68289
+
-

معبری در قلب محله صاحب‌الزمانعج حال و هوای متفاوتی دارد

چه سرسبز است کوچه محمدپور

در شهر
چه سرسبز است کوچه محمدپور

سارا جعفرزاده_ خبرنگار

  زمانی وجود یک باغچه کوچک در حیاط منزل یا کوچه غنیمت بود و اهالی محله‌ با کاشتن چند گل و گیاه و آبیاری‌شان ساعاتی از دغدغه‌های زندگی فاصله می‌گرفتند. با تغییر زندگی شهری و وجود آپارتمان‌های سربه فلک کشیده چنین خواسته‌ای برای اهالی رنگ باخت وکوچه‌هایی با دیوارهای سرد و سیمانی جایشان را به باغچه‌های گل دادند. در این شرایط اهالی محله صاحب‌الزمان(عج) منطقه 14 دست به کار شده‌ و کوچه‌شان را مملو از گل وگیاه کرده‌اند و با قرار دادن حدود 200 گلدان یاس، رز و شب‌بو تا کاج، گل ناز و شمشاد در سراسر کوچه علاوه بر ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان اهالی باعث زیبایی بصری محله خود شده‌اند. سراغ اهالی دوستدار محیط‌زیست این کوچه رفتیم و با آنها همراه شدیم. 

  کوچه‌باغ دوستدار محیط‌زیست
کوچه باریک «محمدپور» یک کوچه معمولی به شکل امروزی نیست و هنوز حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است. وجود گل‌هایی چون یاس و شب‌بو و رز که از در و دیوارکوچه آویزان شده تداعی‌کننده کوچه‌باغ‌های قدیمی است. در وسط کوچه گلدان‌های کاج و شمشاد بزرگی قرار داده شده که زیبایی کوچه را دوچندان کرده و در کنار همه این زیبایی‌ها، اهالی برای تأمین نور، کوچه را چراغانی کرده‌اند که حس امید و زندگی را در وجودتان زنده می‌کند. وجود چندین خانه کلنگی و قدیمی یکی از مواردی است که این کوچه را بکر و دست نخورده کرده است. این کوچه‌ در روزهای بهاری فرصتی را برای اهالی محله صاحب‌الزمان(عج) فراهم کرده تا ساعاتی را برای سپری کردن اوقات فراغت در میان گل و گیاهان بگذرانند. 

  یادگاری از مادر 
ایده تزیین کوچه با گل‌های طبیعی توسط یکی از اهالی خوش‌ذوق اجرایی شده که ماجرایش به سال‌ها قبل باز می‌گردد. «جواد گرگابی» از حدود 25 سال پیش ساکن محله صاحب‌الزمان(عج) است و درباره ایده تهیه گل‌ها می‌گوید: ‌«مادرم به نگهداری گل وگیاه علاقه داشت و از تعدادی گلدان مراقبت می‌کرد. با توجه به اینکه این علاقه از مادرم به یادگار برایم مانده، تصمیم گرفتم تعداد این گلدان‌ها را افزایش دهم و البته اهالی هم از این کار استقبال کردند. در این مدت مشکل سرقت گلدان‌ها برایمان پیش آمد که با نصب دوربین در محله این مشکل را برطرف کردیم. درحال حاضر آبیاری و نگهداشت این گل‌ها به عهده خودم است و هزینه‌ای از اهالی دریافت نمی‌کنم و حتی حاضرم به ساکنان کوچه‌های دیگر هم رایگان در زمینه پرورش گل وگیاه مشاوره بدهم.»

  ایجاد محله مشارکت‌محور 
یکی از اهداف مدیریت شهری، ایجاد روحیه مشارکت در میان شهروندان است که برای آن اقداماتی در سراهای محله انجام می‌شود. «مرضیه حسینی» مدیر سرای محله صاحب‌الزمان(عج) دراین‌باره می‌گوید: «در سرای محله سعی داریم افراد مشارکت‌جو در زمینه‌های مختلف از هنرمندان گرفته تا علاقه‌مندان به پرورش گل و گیاه را شناسایی و بخشی از کارهای مدیریت هر کوچه را به خود شهروندان واگذار کنیم. البته نقش شهروندان را نمی‌توان نادیده گرفت و آنها باید خواهان مشارکت در امورشهری باشند و از طرفی سرای محله با برگزاری کلاس‌های مختلف پرورش گل و گیاه و آموزش‌های شهروندی سعی بر ایجاد محله‌های مشارکت محور دارد. این میان ساکنان کوچه محمدپور نیز زیباسازی کوچه‌شان را با کمک یکی از اهالی فعال برعهده گرفته‌اند که الگوی خوبی است.»

  نشاط و سرزندگی در میان اهالی 
اهالی کوچه «محمدپور» حال و هوای امروز کوچه‌شان را مدیون زحمات این همسایه خوش‌ذوق خود می‌دانند. «رقیه شاه‌محمدی» یکی از ساکنان محله صاحب‌الزمان(عج) که از حدود 13 سال پیش تاکنون در این محله زندگی می‌کند، درباره حال وهوای کوچه قبل از گلکاری می‌گوید: «کوچه محمد‌پور هم مانند بقیه کوچه‌های محله صاحب‌الزمان(عج) ساده بود. بعد از اینکه شهرداری جوی وسط کوچه را به کانیو تغییر داد، از شر جانوران موذی تا حدودی راحت شدیم اما خانواده گرگابی با قراردادن تعدادی گلدان، نما و حال و هوای کوچه را عوض کردند. همین موضوع باعث شد که روحیه نشاط و سرزندگی در میان اهالی به‌ویژه سالمندان زنده مانده و بهانه دورهمی‌های آنها و سایر ساکنان در کوچه فراهم شود.»

  نگهداشت و آبیاری گل‌ها
یکی از نگرانی‌های اهالی کوچه محمدپور، آبیاری گل‌های داخل کوچه است. درحال حاضر خانواده گرگابی با هزینه شخصی گل‌ها را آبیاری می‌کنند. «خدیجه باقراف» همسرجواد گرگابی دراین‌باره می‌گوید: ‌«با توجه به اینکه فصل تابستان نزدیک است، گل‌ها نیاز به آبیاری منظم و بیشتری دارند. این درحالی است که آبیاری این گل‌ها فقط به عهده من و همسرم است و خودمان یک لوله انشعاب آب را درکوچه نصب کرده‌ایم تا در نبود ما کار آبیاری گل‌ها را همسایه‌ها انجام دهند. حتی در بیشتر مواقع کوچه را هم خودمان نظافت می‌کنیم. با توجه به بالا بودن هزینه آبیاری، در صورتی‌که فضای سبز شهرداری منطقه 14بخشی از آبیاری گیاهان اینجا را به عهده بگیرد، می‌توانیم محیط کوچه را با کمک همسایه‌ها سرسبزتر نگه داریم و حتی تعداد گلدان‌ها را افزایش دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :