• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68281
+
-

افزایش ۱۰۰درصدی جریمه شکار و صید برخی گونه‌های جانوری

خبر
افزایش ۱۰۰درصدی جریمه شکار و صید برخی گونه‌های جانوری

مصوبه۳۸۰ شورای‌عالی محیط‌زیست درباره خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفین اصلاح و جریمه شکار و صید برخی از گونه‌های جانوری تا ۱۰۰درصد افزایش یافت. شکار برخی گونه‌ها نیز مشمول جریمه شد.
حمید ظهرابی، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایرنا، گفت: در جلسه هفته گذشته شورای‌عالی محیط‌زیست به ریاست رئیس‌جمهوری، ضرر و زیان جانوران وحشی به‌طور متوسط در تمام گونه‌ها ۵۰درصد و در برخی از گونه‌ها که ارزش اکولوژیک بالایی دارند یا گونه‌هایی که بنا به دلایلی مورد هجمه بیشتری قرار گرفته‌اند تا حدود ۱۰۰درصد افزایش یافت. 
او ادامه داد: به‌عنوان مثال میزان جریمه در شکار قوچ و میش و کل و بز که در معرض تهدید زیاد قرار دارند و فشار از لحاظ شکار غیرقانونی روی آنها زیاد است، حدود ۱۰۰درصد افزایش یافته است. همچنین گونه‌هایی از بی‌مهرگان مانند عقرب و زالو نیز مشمول جریمه شدند. شکار  افعی قفقازی نیز به لیست جرایم اضافه شد که مبلغ یک‌و‌نیم میلیون تومان برای آن درنظر گرفته شده است؛ این ارقام مشخص و به‌زودی آگهی می‌شوند.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:  «صخره زنده» یا «لایوراک» که آبسنگ‌های مرجانی و آبزیان روی آن زیست می‌کنند قبلا شامل جریمه نبود که اکنون جریمه ۶میلیون تومانی برای آن درنظر گرفته شده است. 
ظهرابی افزود: درباره ضرر و زیان گونه‌های قابل شکار، درصورتی‌که گونه شکار شده ماده باشد مبلغ جریمه به ۳برابر افزایش می‌یابد چون گونه ماده بخش زایای جمعیت جانوری را تشکیل می‌دهد. یک گونه وحشی می‌تواند بین ۷ تا ۱۵سال زادآوری داشته باشد و هر گونه ماده در این مدت تعداد زیادی گونه به جمعیت حیات‌وحش اضافه می‌کند؛ به همین دلیل با کشتن یک ماده جمعیت گونه از تعداد افزایش جمعیت محروم می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید