• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68275
+
-

چه آماری از زمین‌خواری به ثبت رسیده است؟

زمین مال من است

زمین مال من است

عیسی محمدی

یکی از رایج‌ترین خبرهای مربوط به حوزه فساد در سال‌های اخیر، بحث زمین‌خواری است و البته ماجرای رودخواری، کوه‌خواری، دریاخواری، دشت‌خواری، جنگل‌خواری و امثالهم که همگی زیرمجموعه‌ای از همان زمین‌خواری هستند. گاهی این موارد چنان سازمان‌یافته و گسترده پیش می‌روند که برخورد با آنها، حتی مقامات میانی را هم با خطر از دست‌دادن پست‌هایشان روبه‌رو می‌کند. نیم‌نگاهی به چند عدد و رقم گویا در این زمینه می‌اندازیم؛ عددهایی که صرفاً از کشف‌شده‌ها هستند و نه از کشف‌نشده‌ها.


15سال پیش در دولت اصلاحات، شورای حفظ حقوق بیت‌المال شکل گرفت تا علاوه بر موارد دیگر، زمیــن‌خـواری‌ها را هم پیگیری کند. این شورا قرار بود با همکاری مستقیم با دستگاه قضا و وزرای مربوطه، حق و حقوق دولت از کلاهبرداران را استیفا کند.



طی یک دهه گذشته، پرونده مربوط به مالک پدیده شاندیز، یکی از مهم‌ترین موارد آشــــکار زمین‌خواری بوده است که پرونده‌اش از طریق ورود وزارت راه و شورای حفظ حقوق بیت‌المال، ‌به دادگاه رفت.


گاهی وقت‌ها اتفاقات خاصی هم در حوزه مبارزه با زمین‌خواری می‌افتد؛ مثل عزل حسین معصوم- نماینده وزارت راه- که سابقه همکاری با 5 وزیر را در کارنامه‌اش داشته. او بعد از طرح مباحث درباره کوه‌‌تراشی در لواسانات و کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی، کنار گذاشته شد، درحالی‌که از سال83 در این حوزه فعال بود.


تنها تا پایان سال گذشته، این تعداد پرونده زمین‌خواری در کشور مطرح بوده است. این میزان جدا از مواردی است که کاملاً رسیدگی شده است.



شورای حفظ حقوق بیت‌المال، تا به حال 1500پرونده را به سرانجام رسانده است که در نوع خودش جالب، ولی چندان کافی نیست.


100هزار میلیارد تومان. طی 15سال گذشته، این مقدار زمین تصاحب شده، به دولت بازگردانده شده و جزو بیت‌المال قرار گرفته. البته قبلاً هم جزو بیت‌المال بوده، ولی دیگران زمین‌خواری کرده بودند.

باز هم خودتان را خسته نکنید. 32پرونده بزرگ زمین‌خواری کشور را که جمع ببندید، به 727میلیون مترمربع زمین تصاحب شده و 250هزار میلیارد تومان ارزش مالی این زمین‌ها خواهید رسید.


اشتباه نکنید، نمی‌‌خواهیم مساحت ایران را بگوییم، این عدد در مقیاس مترمربع، میزان زمین‌خواری صورت گرفته در پرونده معروف شهرک ژاندارمری بوده است که پرونده‌اش سال‌ها باز بود.


یک مورد از زمین‌خواری‌های عجیب هم در طرشت و مهرآباد تهران عملیاتی شده است. در این پرونده 2 نفر سندسازی کرده و از سال 80  به این سو، نزدیک 6میلیون مترمربع را به نام خودشان کرده‌اند.


تنها در یک پروژه شهرک‌سازی مسکونی در شیراز، 6هزار میلیارد تومان زمین‌خواری شده است.


هنوز این تعداد پرونده زمین‌خواری در حال بررسی در محاکم قضایی است تا تعیین تکلیف شود.



یکی از معروف‌ترین مناطقی که درگیر زمین‌خواری شده، لواسانات استان تهران است. هم‌اکنون 132پرونده تخلف در این منطقه در دست بررسی است.


هزار و 200هکتار زمین‌خواری صورت گرفته در پرونده اراضی کمرد که قرار بود صرف 35هزار واحد مسکونی مسکن مهر شود نیز بزرگ‌ترین پرونده زمین‌خواری در تهران بوده است. به دارنده این پرونده قضایی، سلطان زمین لقب داده بودند.


لابد درباره شهرک عجیب و غریب باستی هیلز لواسان که خیلی شیک و لاکچری ساخته شده، چیزهایی شنیده‌اید. در این شهرک نیز 15000مترمربع تخلف ساخت‌وساز صورت گرفته است؛ هرچند اطلاعات در مورد باقی موارد ضد‌ و نقیض است.


یکی از موارد زمین‌خواری دیگر که به‌شدت محل بحث قرار گرفته، در غرب تهران بوده. قرار بوده که مساحت دریاچه چیتگر 500هکتار باشد، ولی با وجود فروش زمین‌های اطراف آن، این مساحت به یک‌سوم رسیده است. شهردار اسبق تهران، دیگران را متهم به سیاسی‌کاری می‌کند و البته گروهی نیز پیگیر این پرونده هستند.



زمستان سال گذشته بود که از قول رئیس کمیسیون اصل90، خبررسانی شد که تا به حال 100پرونده زمین‌خواری در استان‌های مختلف، توسط این کمیسیون رسیدگی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید