• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68264
+
-

زنان موشکی هند

چطور 2 زن برای نخستین بار در تاریخ هند توانستند ماموریت مهم ارسال کاوشگر به مقصد‌ماه را مدیریت کنند؟

زنان موشکی هند

ممکن است مسئول خانواده‌ای ۸ نفره باشید و بتوانید پروژه ارسال فضاپیما به‌ماه و مریخ را هم مدیریت کنید؟ تجربه 2 زنی که حالا در هند با پرتاب موفق کاوشگر چاندریان 2 شخص مشهور شده‌اند نشان می‌دهد که اگر هر روز ۵ صبح بیدار شوید و سخت کار کنید، امکان دارد!
به گزارش همشهری، هند با پرتاب موفق چاندریان ۲ اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود به چهارمین کشور جهان تبدیل می‌شود که توانسته است کاوشگری را در سطح‌ ماه فرود آورد. مدیریت و رهبری این ماموریت بزرگ را که برای هند بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار خرج داشته است برای نخستین بار در تاریخ این کشور 2 زن بر عهده داشته‌اند. موتایا وانیتا، مدیر پروژه و ریتو کاریدهال مدیر ماموریت بوده‌اند که کار دشوار و حساسی را در سال‌های اخیر بر عهده داشته‌اند.
ریتو کاریدهال، مهندس هوا و فضا ۲۲سال است که در سازمان فضایی هند مشغول به‌کار است. او پیش از این مدیر برنامه مریخ این سازمان بوده است. به‌عنوان مدیر ماموریت چاندریان ۲ او مسئول بوده است که زمان، مسیر پرواز و مانور و تمام جزئیات ماموریت تا لحظه فرود در قطب جنوب‌ماه را برنامه‌ریزی کند.
موتایا وانیتا هم به سادگی به موقعیت فعلی نرسیده است. او سابقه ۳۲ سال فعالیت در سازمان فضایی هند را دارد و تلاش سرسختانه او به‌عنوان یک زن در جامعه هند تبدیل به یک الگو شده است. رسانه‌های هند او را مغز متفکر برنامه‌های جدید سازمان فضایی این کشور برای یک جهش بزرگ می‌دانند. او به‌عنوان مهندس الکترونیک سال‌های زیادی از عمرش را صرف ساخت و تحقیق روی قطعاتی کرده که هر کدام نقش مهمی روی موشک GSLV-MkIII-M1داشته‌اند. مدیر پروژه در یک ماموریت این چنینی وظیفه دارد که از طراحی و فناوری‌های به‌کار گرفته شده در ساخت موشک و همچنین کاوشگر اطمینان حاصل کند و نظارت دقیقی در این رابطه داشته باشد.

تبدیل‌شدن به چهره‌های مهم 
شاید خیلی‌ها هند را با سینمایش بشناسند اما حالا این دو زن تبدیل به الگوهای جدیدی برای جوانان هندی به‌ویژه دختران این سرزمین شده‌اند. در جامعه سنتی هند تا مدت‌ها دختران از تحصیل محروم بودند اما حالا این دو زن نشان داده‌اند از دل همین جامعه هم با سختکوشی و پشتکار می‌توان به رویاهای مهم رسید. در ماموریت چاندریان ۲ موشک بعد از رسیدن به سطح ماه، ‌یک ماه‌گرد و یک ماه‌نشین را پیاده می‌کند. اولی قرار است در ارتفاع 100کیلومتری دنبال نشانه‌های حیات و تهیه نقشه از‌ماه باشد و دومی، وضعیت سطح ماه، لرزه‌های آن و... را بررسی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید