• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68263
+
-

عقب‌نشینی خریدار احتمالی سهام خودروسازان


مدیرعامل گروه تولیدی قطعات کروز اعلام کرد که این شرکت قصد خرید سهام دولتی ایران خودرو را نداشته و ندارد.

به‌گزارش همشهری، شمارش معکوس برای واگذاری سهام 14 درصدی دولت در ایران خودرو و 17 درصدی سایپا آغاز شده اما دیروز مدیرعامل یک شرکت قطعه‌ساز عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در نشستی خبری از تمایل‌نداشتن این شرکت برای خرید سهام دولتی خودروسازان خبر داد و گفت: صنایع تولیدی کروز به هیچ عنوان قصد خرید سهام ایران خودرو را نداشته و ندارد. نادر سخا‌ با بیان اینکه خرید سهام خودروسازان دردی را از ما دوا نمی‌کند، افزود: میزان بدهی 2خودروساز بزرگ به شرکت کروز معادل ۱۸۰۰‌ میلیارد تومان است. او در پاسخ به اینکه آیا با واگذاری سهام خودروسازان به جای بدهی موافق هستید؟ گفت: سهام خودروسازان دردی را دوا نمی‌کند زیرا به‌شدت نیازمند نقدینگی هستیم.

سخا در عین‌حال با بیان اینکه باید بین متقاضیان خرید حقوقی و حقیقی سهام خودروسازان تفاوت قائل شد، گفت: شرکت کروز نقشی در خرید سهام گروه بهمن نداشته ‌اما ممکن است برخی از اعضای هیأت‌مدیره این شرکت جزو خریداران سهام شرکت‌های خودروسازی باشند و البته از نظر قانونی هیچ منعی برای انجام این کار وجود ندارد. سخا با بیان اینکه داخلی‌سازی کامپیوتر(ECU) خودرو انجام و گام اولیه برای تولید ای‌بی‌اس(ABS‌) و پارچه ایربگ که تاکنون وارداتی بوده، برداشته شده است، گفت: در گذشته، کیسه مورد نیاز برای تولید ایربگ وارداتی بود، اما اکنون اقدام به واردات نخ کرده‌ایم تا بتوانیم این پارچه را در داخل کشور تولید کنیم. او همچنین از داخلی‌سازی‌ ای‌بی‌اس و برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی‌ فرمان برقی خبر داد و افزود: به مرحله خودکفایی در تولید ECU رسیده‌ایم و از 4‌ماه دیگر، کاملا این قطعه را داخلی‌سازی خواهیم کرد.

   داخلی‌سازی‌ 301 با خروج پژو
هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو در مجمع عمومی سالانه با اشاره به جزئیات قرارداد پژو، گفت: ایران خودرو در قرارداد اول با پژو تجربه تلخی داشت اما تلاش کردیم تا قرارداد دوم طوری تنظیم شود که درصورت ترک مجدد بازار، پژو متضرر شود و این اتفاق هم افتاد. او افزود: اینکه توانستیم پژو‌۳۰۱  را ساخت داخل کنیم، نشان می‌دهد در قراردادی که اجرایی شده، انتقال دانش و تکنولوژی انجام شده است. تولید این خودرو در سال ۹۸ کار بسیار خوبی است و علاوه بر آن تولید و عرضه ۲۰۷ با سقف پانوراما و دناپلاس با گیربکس اتوماتیک را در برنامه سال‌جاری ایران خودرو داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید