• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68259
+
-

تب تورم دوباره به 40 درجه رسید

رقم تورم سالانه برای نخستین‌بار پس از 5سال در پایان تیرماه از مرز 40درصد گذشت

تورم
تب تورم دوباره به 40 درجه رسید


برای نخستین‌بار در 5 سال گذشته تورم سالانه ایران از مرز 40 درصد گذشت. به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران برای تیر‌ماه امسال نشان می‌دهد با وجود کاهش تورم نقطه به نقطه، تورم سالانه ایران بعد از 5 سال دوباره به سطح 40 درصد رسیده است. پیش از این در مهر1392 مقدار تورم سالانه ایران در این سطح قرار داشت. تورم 40 درصدی به‌معنای آن است که هزینه‌های مردم برای تامین مایحتاج‌شان در یک سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است. به‌باور کارشناسان به‌دلیل اینکه سطح درآمد خانوار‌های ایرانی درمقایسه با تورم چندان افزایش نیافته، شکاف طبقاتی تحت‌تأثیر افزایش تورم رو به افزایش است و چنانچه از روند رو به رشد تورم جلوگیری نشود این شکاف طبقاتی در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود. مطابق تازه‌ترین گزارش‌های بانک جهانی سرانه درآمد ایرانی‌ها که از تقسیم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت محاسبه می‌شود به 5470 دلار رسیده و ایرانی‌ها از نظر سطح درآمد در رتبه 98 دنیا قرار گرفته‌اند. از سال2012 تاکنون سطح درآمد ایرانی‌ها با وجود رشد تورم به‌طور مداوم کاهش یافته است.

تازه‌ترین آمار
گزارش مرکز آمار برای تورم تیرماه نشان می‌دهد برای نخستین‌بار از مهرماه 1392 تاکنون تورم سالانه ایران یعنی از تیر‌ماه پارسال تا تیر امسال به 40.4 درصد رسیده است. مهر‌ماه سال 1392 که مصادف بود با رشد شدید تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات تورم به‌طور دقیق مطابق داده‌های بانک مرکزی در محدوده 40.4درصد بود. به‌عبارت دیگر هزینه تهیه کالا‌ها و خدمات تحت‌تأثیر رشد 2.8 درصدی تورم سالانه به‌طور میانگین 40 درصد افزایش یافته است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه (تیر ‌ماه امسال نسبت به پارسال) به 48درصد رسیده است که این مقدار نسبت به‌ماه قبل 2.4درصد کاهش نشان می‌دهد.

در خردادماه امسال مقدار تورم ماهانه 50.4 درصد بود. این اطلاعات نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیر‌ماه امسال 71.8 درصد افزایش داشته است. در همین مدت قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم 38.4 درصد نسبت به تیر‌ماه سال قبل رشد کرده است. همچنین سطح تورم یا میانگین افزایش قیمت‌ها در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است؛ به‌طوری که تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی در پایان تیر‌ماه 54.3 درصد درحالی‌که این مقدار در مناطق شهری 46.9 درصد بوده است. با این حال تورم ماهانه در مناطق شهری در تیرماه 2.9 درصد افزایش داشته درحالی‌که تورم ماهانه در مناطق روستایی 1.8 درصد بوده است. همچنین در تیر‌ماه امسال بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها مربوط به لبنیات و تخم‌مرغ و در گروه آشامیدنی‌ها مربوط به چای خارجی بوده است. اما در مقابل گروه قندوشکر و سبزیجات شامل پیاز، گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای نسبت به‌ماه قبل با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید