• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68230
+
-

تخریب تاریخ

بزرگ‌ترین عملیات تخریب خانه‌های قدس از سال 1967در حالی رخ داده که تشکیلات خودگردان از هر زمان دیگری مقابل رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر شده است

خاورمیانه
تخریب تاریخ


بار‌ دیگر صحنه‌هایی از تخریب خانه‌های شهروندان فلسطینی؛ مردمانی که به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند از تخریب خانه‌هایشان توسط لودرها و بولدوزرها جلوگیری کنند و در مقابل، نیروهای نظامی اسرائیلی که مانع از اعتراضات مردمی در محل می‌شوند. روز دوشنبه ارتش اسرائیل بیش از 100واحد مسکونی در قالب 16ساختمان را در محله وادی‌الحمص در جنوب شهر قدس تخریب کرد؛ عملیاتی که به گفته رسانه‌های فلسطینی، بزرگ‌ترین تخریب مناطق مسکونی این کشور از سال‌1967تا‌کنون به شمار می‌رود. آخرین تخریب خانه‌های شهروندان فلسطین به سال‌2016 بر‌می‎گردد؛ زمانی که 53واحد مسکونی باز هم توسط ارتش اسرائیل در محله قلندیا در شمال قدس از بین رفت. نزدیکی این خانه‌ها به دیوار جدایی‌نژادی، بهانه‌ای بود که از سوی دادگاه نظامی اسرائیل برای صدور حکم تخریب واحدهای مسکونی یادشده مورد استفاده قرار گرفت. براساس مصوبه شهرداری قدس وابسته به رژیم صهیونیستی، هیچ واحد مسکونی نباید تا شعاع 250متری دیوار جدایی نژادی وجود داشته باشد؛ مصوبه‌ای که با توجه به آن، عملا نیمی از منطقه تاریخی وادی‌الحمص در قدس باید ویران شود!
به گفته منابع محلی، نیروهای ارتش اسرائیل از صبح روز دوشنبه با حضور گسترده در وادی‌الحمص، سراسر منطقه را مسدود کرده و با گذشت نزدیک به یک ساعت، حمله به خانه‌ها را برای خروج اجباری شهروندان آغاز کردند؛ روندی که در پی مقاومت خانواده‌های فلسطینی با ضرب‌و‌شتم شدید آنان همراه شده است.
علی العبیدی، صاحب یکی از منازل تخریب‌شده در مصاحبه با روزنامه العربی الجدید، حادثه روز دوشنبه را نوعی جنگ توصیف کرد‌ و گفت: سربازان اسرائیلی حتی به کودکان و زنان ما هم رحم نکردند، بخش عمده وسایل خانگی ما را تخریب کردند؛ این یک عملیات «پاکسازی نژادی» است علیه شهروندانی که از تمام راه‌های مسالمت‌آمیز برای حفظ حقوق تاریخی‌شان استفاده کرده بودند.
روزنامه الاخبار در گزارش خود با اشاره به این حادثه می‌نویسد: این صحنه برای خانواده‌هایی که شاهد ویرانی خانه‌هایشان بودند، از دیگر حاضران دردناک‌تر بود، آنها بدون هیچ امیدی صرفا فریاد می‌کشیدند درحالی‌که طی چند دقیقه خانه‌هایشان به تپه‌ای از سنگ، سیمان و تیرآهن تبدیل شد.
خارج از دایره نظامیانی که وادی‌الحمص را مسدود کرده بودند نیز شرایط مشابهی جریان داشت. نیروهای ارتش اسرائیل علاوه بر تعداد قابل توجهی از عکاسان و خبرنگاران، برخی مقامات تشکیلات خودگردان، ازجمله چند تن از شورای رهبری جنبش فتح و استاندار قدس را که خواستار ورود به وادی‌الحمص بودند، دستگیر کردند. به گفته شهرداری قدس (زیرنظر تشکیلات خودگردان) ارتش اسرائیل برای اجرای این عملیات و تخریب بیش از 100واحد مسکونی، 1500سرباز به همراه ده‌ها خودروی نظامی سنگین عازم وادی‌الحمص کرده است؛ امری که نشان‌دهنده اهمیت تخریب این منطقه برای رژیم صهیونیستی است.

ناتوانی تشکیلات خودگردان
شبکه الجزیره به بهانه این حادثه عملکرد تشکیلات خودگردان در حمایت از حقوق شهروندان فلسطینی را مورد بررسی قرار داده است؛ جالب اینکه در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده تنها اقدام تشکیلات، پرداخت هزینه وکلایی است که شهروندان متضرر برای شکایت از دولت اسرائیل استخدام می‌کنند؛ آن‌هم در دادگاه‌هایی که تاریخ نشان داده همواره بی‌نتیجه بوده است! در این گزارش آمده: نفوذ سیاسی تشکیلات خودگردان کاملا از بین رفته ‌و در سایه حمایت تمام‌قد دولت ترامپ از اسرائیل، تشکیلات قادر به هیچ‌گونه اعمال فشاری بر آمریکا و یا اروپا برای تحقق حقوق شهروندان نیست. با این حال، نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان ساعاتی بعد از این حادثه گفت: تشکیلات طی روزهای آینده چندین نشست مهم را برای بررسی گزینه‌های پاسخ به عملیات تخریبی وادی‌الحمص برگزار خواهد کرد. محمود عباس، رئیس تشکیلات نیز روز گذشته گفت: بارها هشدار داده‌ام در سایه این وضعیت قادر به ادامه التزام خود به تعهداتمان نسبت به اسرائیل نیستیم و مسئولیت تبعات اینگونه اقدامات بر عهده همه طرف‌ها، مخصوصا حامیان بین‌المللی اسرائیل است.
از سوی دیگر، عدنان غیث، استاندار قدس که ساعاتی توسط نیروهای ارتش اسرائیل بازداشت شده بود، در این‌باره به شبکه الجزیره گفت: ریشه جنایت‌های جدید در حق شهروندان فلسطین، از مصادره اراضی گرفته تا تخریب منازل و... اهداف انتخاباتی است که بنیامین نتانیاهو دنبال می‌کند.
براساس آماری که وزارت کشور تشکیلات خودگردان منتشر کرده، بر اثر عملیات‌های مستمر تخریب منازل توسط ارتش اسرائیل، از سال 1967 تا‌کنون بیش از 2100خانه تخریب و بیش از 9500خانواده فلسطینی در شهر قدس بی‌خانمان شده‌اند.
افزایش فشارهای همه‌جانبه اسرائیلی علیه شهروندان فلسطینی در حالی رخ می‌دهد که قدرت نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان برای تأثیرگذاری در این تحولات روزبه‌روز کمتر می‌شود؛ امری که به باور بسیاری از تحلیلگران عربی می‌تواند منجر به تقویت جایگاه جنبش‌ها‌ در جامعه فلسطین شود. حسن نافعه، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در این زمینه می‌نویسد: نخستین پیروزی سیاسی حماس که منجر به سیطره این گروه بر نوار غزه شد، بعد از شکست کامل توافق اوسلو رخ داد؛ به‌نظر می‌سد ما بار دیگر شاهد چرخش باورهای عمومی از مذاکره و سازش به سوی مقاومت خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید