• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68215
+
-

غوغای دوتابعیتی‌ها در بهارستان

از هجمه مجدد پایداری‌ها به رئیس‌جمهور تا تهدید به عزل یک نماینده

مجلس
غوغای دوتابعیتی‌ها در بهارستان


فرزانه آئینی/ خبر‌نگار
 توپخانه پایداری‌ها باز هم علیه دولت و در رأس آن رئیس‌جمهوری فعال شده است و آنها بی‌تفاوت به نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور که در پی اعمال تحریم‌ها به ایران تحمیل شده است و همه انرژی دولت و دولتمردان را به‌خود اختصاص داده است، همچنان سودای حذف رقیب سیاسی را درسر می‌پرورانند و با جنجال‌سازی‌ در پی به محاق بردن عملکرد دولت هستند.

اعلام اتهام دوتابعیتی بودن علیه برخی دولتمردان و در رأس آن حسن روحانی، داستان جدیدی نیست اما اتهام سنگین و حاشیه‌داری است که هرازچندگاهی از سوی پایداری‌ها در مجلس علیه روحانی و خانواده‌اش و برخی دیگر از دولتمردان مطرح می‌شود. دیروز هم صحن علنی مجلس و راهروهای بهارستان به عرصه‌ای برای اعلام مجدد این اتهام از سوی پایداری‌ها علیه روحانی بدل شد. بهانه هم تخطئه نماینده سؤال‌کننده از وزیر دفاع در بحث چگونگی لو رفتن فیلم اتهامات دری‌اصفهانی - عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که به جاسوسی متهم شده - بود.

پایداری‌ها به این دلیل رحیمی و دولت را مجددا آماج حملاتشان قرار دادند که هدف علیرضا رحیمی، نماینده سؤال‌کننده، از امیرحاتمی، وزیر دفاع نه تضعیف وزارت دفاع که روشن شدن روند پشت پرده برای تخریب مقامات نظام بود که دسترسی به فیلم اعترافات دری‌اصفهانی موید آن است؛ هدفی که رحیمی از زمستان سال گذشته استارت عیان شدن آن را زده بود و محقق شدن آن تا نشست عصر روز دوشنبه به طول انجامید؛ روندی که به جد پایداری‌ها را برآشفت و سبب فعال شدن توپخانه‌شان علیه دولت و نمایندگان حامی دولت در بهارستان شد. ابراز آشفتگی پایداری‌ها از مسیر عیان شده آنها نه‌تنها در نشست دوشنبه عصر بهارستان هویدا شد که دامنه آن به جلسه علنی دیروز مجلس هم رسید و سبب طرح اتهامات مجدد آنها علیه روحانی از یک‌سو و تلاش برای سلب عضویت علیرضا رحیمی،  نماینده‌ای که رفتار پشت پرده آنها را نشانه گرفته است از هیأت‌رئیسه مجلس از سوی دیگر شد.

دروغ بزرگ تابعیت اسکاتلندی روحانی را چه کسی گفت!
بعد از نشست جنجالی طرح سؤال از امیر حاتمی و حاشیه‌سازی‌ پایداری‌ها طی 12ساعت پس از آن در رسانه‌های همفکرشان، دیروز رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس با استناد به اصل 75 قانون اساسی در قالب تذکری شفاهی به انتقادات از سؤالش از وزیر دفاع درباره پخش فیلم دوتابعیتی‌ها در صحن مجلس اشاره کرد و گفت: آقای قاضی‌‌پور مطرح کردند که صحبت‌های من تحریف شد و گفتند من به سپاه حمله و سپاه را تضعیف کردم؛ درحالی‌که این برداشت اشتباه است. من لازم می‌دانم اصل75 را استفاده کنم و پس از آن درباره صحبت‌های آقای کریمی‌قدوسی توضیحی بدهم.

سخنان رحیمی که به کریمی‌قدوسی رسید، او و قاضی‌پور شروع به فریاد زدن کردند که رحیمی به آنها گفت: من تعجب می‌کنم از برخی همکاران که صحن مجلس را با جای دیگر اشتباه می‌گیرند. رحیمی در لابه‌لای هیاهو‌سازی‌ کریمی‌قدوسی و قاضی‌پور ادامه داد: من سؤالی را از رئیس قوه قضاییه درباره دوتابعیتی‌ها مطرح کردم. شما چرا ناراحت شده‌اید؟ سؤال من از رئیس قوه قضاییه این بود که اگر یک نفر نسبت دروغ به رئیس قوه قضاییه نیز می‌داد، آیا دادستان سکوت می‌کرد.

70 درصد لیست کریمی‌قدوسی تکذیب شد
وی در ادامه با اشاره به جنجال‌سازی‌ پایداری‌ها در بحث مدیران دوتابعیتی نظام با تأکید بر اینکه لیست 100نفره دوتابعیتی‌ها توسط هیأت تحقیق و تفحص به ریاست جواد کریمی‌قدوسی تهیه شد که 70درصد این لیست توسط وزارت اطلاعات تکذیب شد، ادامه داد: دستگاه‌های دیگر مانند وزارت نفت، جهادکشاورزی و دانشگاه‌ها در کمال تعجب مانده بودند که این لیست از کجای نظام جمهوری اسلامی تهیه شده و به زور افراد را متهم به دوتابعیتی بودن می‌کند. رحیمی افزود: حتی در جلسه‌ای که آقای کریمی‌قدوسی گزارش آن را ارائه می‌کند با معاونت ضدجاسوسی وزارت در حضور وزیر اطلاعات آقای کریمی‌قدوسی جلسه را به تنش کشاندند. اینکه رئیس‌جمهور تابعیت اسکاتلند دارد را به‌عنوان یک دروغ بزرگ شما و دوستان شما در تلویزیون مطرح کردید. به‌رغم اعلام رحیمی بر تکذیب شدن لیست دوتابعیتی‌های کریمی‌قدوسی و همفکرانش و تکذیب وزارت اطلاعات که پاییز پارسال جنجال‌سازی،‌ آنها را به بن‌بست کشاند، در حاشیه نشست دیروز بهارستان کریمی‌قدوسی بی‌توجه به خبرنگاران رسانه‌های مستقل و البته منتقد، رو به رسانه‌های همفکرش کرد و گفت لیست دوتابعیتی‌ها را به‌زودی منتشر می‌کند. او از نام روحانی، پسرعموهایش و وزیر بهداشت و درمان در این لیست خبر داد.

تلاش برای سلب عضویت رحیمی از هیأت‌رئیسه
البته ماجرا به درگیری لفظی رحیمی و پایداری‌ها در صحن علنی ختم نشد و پس از پایان نشست دیروز، غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از تقاضای   29 نماینده برای سلب عضویت علیرضا رحیمی از هیأت‌رئیسه مجلس به‌خاطر سؤال وی از وزیر دفاع خبر داد. او در حاشیه نشست دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: 29 نفر از نمایندگان در رابطه با سؤال دیروز آقای رحیمی از وزیر دفاع تقاضای سلب عضویت ایشان را از هیأت‌رئیسه به کمیسیون آیین‌نامه ارائه کردند. وی افزود: طبق آیین‌نامه اگر 25 نماینده بگویند که یکی از اعضای هیأت‌رئیسه به تعهدش عمل نکرده ظرف 3 روز فرصت داریم تا هیأتی مرکب از اعضای کمیسیون‌های تخصصی، اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه و 3نفر از امضاکنندگان تشکیل دهیم و آقای رحیمی هم موظف است دفاعیات خود را مطرح کند. نهایتا اعضای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تدوین آیین‌نامه در مورد سلب عضویت رأی می‌دهند.
وی اضافه کرد: آقای رحیمی طبق مواد 11 و 6 آیین‌نامه، سؤالی را از وزیر دفاع مطرح کرد که ارتباطی با وزیر دفاع ندارد. ایشان ادعا کرد که سپاه‌ فیلمی را در اختیار آقای کریمی‌قدوسی گذاشته اما سپاه قطعا این را رد کرده و آنچه الان مورد سؤال همکاران است این است که اگر این فیلم سندیت نداشته هیأت‌رئیسه نباید اجازه پخش آن را می‌داد و درصورتی که هیأت‌رئیسه اشتباه کرده دلیلی ندارد از وزیر در این‌باره سؤال شود.

ابهام در تبار کریمی‌قدوسی
کریمی‌قدوسی در حالی سردمدار افشاگری در بحث مسئولان دوتابعیتی شده و مدام روحانی، وزرا و دولتمردانش را مورد هجمه قرار می‌دهد که اخیرا رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام ادعای تبار افغان کریمی‌قدوسی را مطرح کرده و مدعی است اسناد و مدارکی در دست دارد که تابعیت افغان کریمی‌قدوسی را ثابت می‌کند. کریمی‌قدوسی به صراحت اما این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید منتظر اسناد است. تکذیب کردن کریمی‌قدوسی در حالی است که ادعای تبار افغان و دوتابعیتی او در سال اول مجلس دهم و در زمان بررسی اعتبار نامه‌های نمایندگان از سوی جمعی مورد شائبه قرار گرفته بود، اما مجلس به این موضوع ورود جدی نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید