• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68212
+
-

گامی تازه در جهت شفافیت

یادداشت
گامی تازه در جهت شفافیت


علی اعطا/ سخنگوی شورای شهر تهران
در 2 جلسه اخیر شورای اسلامی شهرتهران، 2 مصوبه مهم در حوزه شهر‌سازی داشتیم. هر دو طرح‌های پیشنهادی کمیسیون معماری و شهرسازی شورا بود که در اردیبهشت‌ماه امسال تهیه ‌شده بود و بعد از ارجاع به کمیسیون‌های تخصصی و بررسی‌های کارشناسی در صحن مطرح شد.

اولین طرح، الزام شهرداری تهران به تعیین تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار کلیه ساختمان‌های در تملک شهرداری تهران و طرح دیگر الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه ساختمانی بود.

در قالب مصوبه الزام شهرداری تهران به تعیین تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار ساختمان‌های در تملک شهرداری تهران، مقرر شد هرگونه عملیات ساختمانی در املاک و اراضی تحت مالکیت شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن و همچنین پروژه‌های مشارکتی شهرداری بدون اخذ پروانه عملیات ساختمانی ممنوع شود. همچنین شهرداری مکلف شد تا پیش از انجام هرگونه عملیات واگذاری و تهاتر املاک و اراضی تحت مالکیت خود و همچنین پروژه‌های مشارکتی، گواهی عدم‌خلاف و گواهی پایان کار اخذ نماید.

دومین مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه ساختمانی بود. در قالب این مصوبه، شهرداری باید فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی و گواهی‌های ساختمانی مانند پایان کار یا عدم‌خلاف را در قالب یک لایحه به شورا ارسال کند و شورا این فرایند را به تصویب برساند. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که حجم زیادی از مراجعه‌های شهروندان به شهرداری درباره پروانه‌های ساختمانی است.

شهروندان معتقدند در بعضی موارد فرایند‌های شهرسازی به اندازه کافی شفاف نیست، ضوابط و مقررات به اندازه کافی روشن نیست و بعضا ضوابط و مقررات به شکل‌های مختلفی تفسیر می‌شود. گاهی در بخش‌هایی از این فرایند، ابهام‌هایی وجود دارد و نقش شوراهای معماری و کمیسیون‌های داخلی شهرداری‌های مناطق شفاف نیست.

به همین دلیل شورا تصمیم گرفت تا موضوع را از حیث حقوق شهروندی مورد توجه قرار دهد و به‌عنوان نمایندگان مردم از شهرداری بخواهد مسیر صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی را ساده و شفاف نماید؛ اشکالات فرایندهای موجود را شناسایی و بخش‌های زائد آن را حذف کند و درنهایت لایحه فرایند صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی را برای سیر مراحل تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

تصویب این فرایند کمک می‌کند تا نمایندگان مردم در شورای شهر در این زمینه که بیشترین حجم مراجعات مردم را تشکیل داده است بتوانند نظارت مؤثری داشته باشند.

اینها مجموعه اهدافی است که در شورا دنبال کردیم. براساس آنچه تصویب کردیم شهرداری به‌مدت 2‌ماه از تاریخ تصویب این طرح مراحل اخذ پروانه را به شورا ارائه می‌کند تا به شکل یک فرایند مشخص به تصویب شورا برسد و در نتیجه آنچه در حوزه شهرسازی و معماری می‌گذرد برای عموم شهروندان ساده، روشن و شفاف خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید