• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68196
+
-

شناسایی 1200 گونه گیاهی در استان

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در استان مرکزی نسبت به شناسایی بیش از 1200 گونه گیاهی اقدام شده که تقریبا 20 درصد از این گونه‌های گیاهی جنبه دارویی و صنعتی دارند.  به گزارش ایسنا، «حبیب فتحی» افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال 660 کیلوگرم کتیرا و 4766 کیلوگرم باریجه از عرصه مراتع استان مرکزی برداشت شود که ارزش ریالی این میزان محصولات فرعی مرتعی، بیش از 10 میلیارد و 456 میلیون ریال خواهد بود. وی اضافه کرد: در این زمینه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تاکنون نسبت به تهیه و اجرای 39 فقره طرح بهره‌برداری کتیرا و باریجه در سطحی معادل 107 هزار و 955 هکتار از مراتع استان مرکزی که واجد گیاهان مولد محصولات فرعی مرتعی(باریجه، کتیرا) هستند اقدام کرده است.  فتحی با اشاره به اهمیت و ارزش اقتصادی محصولات فرعی تولید شده از گیاهان دارویی و صنعتی گفت: در صورت بهره‌برداری صحیح و اصولی از این منابع و مشارکت بهره‌برداران بومی، بدون شک، تولید و استمرار برداشت این فرآورده‌ها تضمین ‌خواهد شد و در نهایت منجر به حفاظت مستمر عرصه‌های منابع‌طبیعی به‌عنوان منبع تولید خواهد شد.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: با توجه به غنای پوشش گیاهی و با در نظرگرفتن شرایط آب و هوایی و رویشی گیاهان مولد محصولات فرعی و میزان بارندگی‌های سالانه، روند رشد و تولید این گیاهان در استان مرکزی ارزیابی شده و در همین مورد برای بهره‌برداری اصولی از این گیاهان نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان  اقدام شده است.

وی بیان کرد: در همین زمینه، امسال بهره‌برداری از باریجه و کتیرا زمینه اشتغال 6 هزار نفر روز را به‌صورت مستقیم فراهم کرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید