• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68191
+
-

ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب‌ در روستاهای مرکزی

مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی گفت: علاوه بر تجهیز روستاها به شبکه فاضلاب روستایی، طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب‌های روستایی نیز در دستور کار قرار دارد.
«یوسف عرفانی‌نسب» در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مسأله تجهیز روستاهای استان مرکزی به شبکه فاضلاب روستایی افزود: 2 روستای ابراهیم‌آباد از توابع شهرستان اراک و روستای راونج از توابع شهرستان دلیجان به شبکه دفع بهداشتی فاضلاب روستایی مجهز شده‌اند.

وی اضافه کرد: در نظر داریم 3 روستای فرنق، شهابیه و رباط‌مراد از توابع شهرستان خمین را نیز به شبکه فاضلاب روستایی مجهز سازیم که تاکنون طرح تجهیز شبکه فاضلاب روستایی در روستای شهابیه به فاز اجرایی رسیده است و 2 روستای دیگر در دستور کار قرار دارند.
مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی بیان کرد: علاوه بر تجهیز روستاهای نامبرده به شبکه فاضلاب روستایی طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب‌های روستایی نیز در دستور کار قرار دارد که درحال حاضر عملیات ساخت تصفیه‌خانه روستای شهابیه به طور هم‌زمان با طرح شبکه فاضلاب این روستا در فاز اجرایی  قرار دارد.

عرفانی‌نسب ادامه داد: هزینه‌های مربوط به تجهیز روستاها به شبکه فاضلاب و دفع بهداشتی آن در قالب یک طرح ملی و از منابع مالی بانک توسعه اسلامی تأمین می‌شود. نظارت طرح‌ در حال اجرا برعهده مجموعه آب‌ و فاضلاب روستایی کشور و عملیات اجرایی آن در دست یک پیمانکار عراقی قرار دارد.

وی عنوان کرد: تاکنون مبلغی معادل 3 میلیارد و 170 میلیون تومان در زمینه تجهیز روستاهای استان مرکزی به شبکه فاضلاب صرف شده است. همچنین باتوجه به این‌که در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه برنامه‌ای برای توسعه شبکه فاضلاب روستایی تعریف نشده درحال حاضر طرحی برای گسترش این شبکه در روستاهای استان مرکزی نداریم.

مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی بیان کرد: ساخت شبکه فاضلاب روستایی در روستاها به جنس، بافت و تراکم زمین آن منطقه بستگی دارد تا در صورت حفر چاه، دفع فاضلاب این چاه قابلیت جذب و نفوذ به منابع آبی زیرزمینی و قنوات روستایی را نداشته باشد که معضلات عدیده‌ای از جمله آلودگی آب مصرفی روستاییان را ایجاد کند.
عرفانی‌نسب بیان کرد: اجرای طرح تجهیز روستاها به شبکه دفع بهداشتی فاضلاب روستایی و تصفیه‌خانه مربوط به این پروژه فقط در روستاهای دارای بیش از 500 خانوار ممکن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید