• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68178
+
-

میراث فرهنگی در جست و جوی گردشگر متخلف

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: یگان حفاظت میراث پیگیر شناسایی فردی است که از دیوار مسجد امام(ره) بالا رفته و به طور ورود غیرقانونی و غیرمعمول به یکی از حجره‌های طبقات فوقانی این بنای تاریخی وارد شده است.

«فریدون الله‌یاری» در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در ارتباط با اهمیت بناهای تاریخی و میراثی در جامعه اظهار کرد: میدان امام خمینی(ره)، میدان مرکزی شهر اصفهان در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان به عنوان یک عرصه عمومی در نظر گرفته می‌شود اما مدت‌زمانی است که شاهد انجام بازی‌های توپی در کنار این بنای تاریخی و برخورد توپ با دیواره این بنا و مسجد شیخ لطف‌الله هستیم.

وی با بیان این‌که میدان امام خمینی (ره) به عنوان یک عرصه عمومی تعریف شده است و بر این اساس نمی‌توان به طور شبانه‌روزی از نیروهای یگان حفاظت برای محافظت از این بنا بهره جست، افزود: این در حالی است که درون بناهای شاخص میراثی اصفهان نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی حاضر هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با توجه به انتشار فیلمی در فضای مجازی و بالا رفتن یک گردشگر از دیوار مسجد امام(ره) ابراز کرد: این عمل فرد خاطی که از دیوار مسجد امام‌خمینی(ره) بالا رفته و توپ را از حجره مسجد بیرون کشیده و مورد تشویق دیگران نیز واقع شده است جرم محسوب می‌شود. وی با بیان این‌که این نوع امور در اثر ناآگاهی و نبود فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه انجام می‌شود، ادامه داد: با وجود این‌که این اتفاق در عرصه عمومی رخ داده، یگان حفاظت میراث فرهنگی پیگیر شناسایی فرد خاطی است. الله‌یاری با بیان این‌که فرهنگ‌سازی و افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به بناهای تاریخی و میراثی رسالت مهم رسانه‌هاست، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در میان شهروندان و گردشگران مهم‌ترین رکن در جلوگیری از رفتارهای تخریب‌گرایانه با بناهای تاریخی و میراثی است.

وی با بیان این‌که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تمهیداتی را برای ممانعت از رفتارهای مشابه در نظر گرفته است، ابراز کرد: با افزایش پایش نیروهای یگان حفاظتی میراث فرهنگی و تقویت حضور نیروی انتظامی در مجموعه نقش جهان می‌توان با چنین اتفاق‌های تأسف‌آوری مقابله کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تاکید کرد: برای مقابله با رفتارهای تخریب‌گرایانه در عرصه عمومی میدان امام‌خمینی(ره) در نظر داریم گلدان‌هایی در این مکان تعبیه کنیم تا امکان توپ‌بازی در کنار این بناهای شاخص وجود نداشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید