• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68175
+
-

خیز نوجوان پر افتخار به سوی المپیک 2024

گفت‌وگوی همشهری با «تینا نصیری»کاراته‌کاى البرزى که بیش از 100 مقام قهرمانی در کارنامه خود دارد

ورزش
خیز نوجوان پر افتخار به سوی المپیک 2024

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


بانوان ورزشکار البرزی سال‌هاست که در رشته‌هاى متعدد افتخارآفرینى مى‌کنند. کاراته نیز از ورزش‌هاى رزمى است که قهرمانان بسیارى در بخش بانوان دارد و بخش اعظمى از آنها هم از کاراته‌کاهاى استان هستند. 
زنان کاراته‌کا با تلاش و قدرت بسیار خود را به جایگاه‌های برتر رسانده‌اند. «تینا نصیرى» متولد 81 با کسب بیش از ١٠٠ مقام در این رشته در جمع قهرمانان کاراته استان قرار گرفته و معتقد است که براى استعدادیابى باید شایسته‌سالارى حاکم بر تصمیم‌گیرى‌ها شود. گفت‌وگوى همشهرى را با این ورزشکار مى‌خوانید.


چطور با این رشته آشنا شدید؟

مادرم از فرهنگیان فردیس است و زمانى که ٦ ساله بودم مرا در باشگاه کاراته‌اى که همکار مادرم مربى آنجا بود، ثبت‌نام کردند. بعد از مدتى که به‌شدت به کاراته علاقه‌مند شدم، در همان فردیس با «مژگان قربانى» مربى کاراته به صورت حرفه‌اى فعالیت خود را آغاز کردم.

 تاکنون چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

به دلیل علاقه‌ای که به این رشته داشتم، هدفمند وارد این رشته شدم و با تشویق خانواده‌ام و باانگیزه در بیشتر مسابقات شرکت کردم. تاکنون موفق به کسب بیش از 100 مقام قهرمانی در سطوح ملی، آسیایی و بین‌المللی شده‌ام که از جمله آنها می‌توان به مقام نخست مسابقات جهانی باکو آذربایجان در سال 95، مقام اول مسابقات انتخابی تیم‌ ملی در سال 96 و مقام سوم مسابقات جهانی ترکیه در همان سال، مقام دوم رنکینگ کاراته نوجوانان در سال 97 و قهرمان وزن منفی 52 کیلوگرم و کسب سهمیه المپیک بوینس‌آیرس در سال 97 اشاره کرد.

 بزرگ‌ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

درواقع برای ورزشکاران بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که مطرح می‌شود بحث مالی است. با توجه به این‌که من هم نوجوان هستم و هم تمامی هزینه‌ها از طرف خانواده‌ام تامین می‌شود، بزرگ‌ترین دغدغه برای من همین موضوع خواهد بود و از آنجا که حضور در مسابقات مهم به شمار می‌رود و هزینه اعزام به آنها به عهده خودمان است، این بحث پررنگ‌تر می‌شود.

 به نظر شما چه موانعی برای ورزش قهرمانی در این رشته وجود دارد؟

در ورزش قهرمانى، آسایش فکرى براى پیشبرد بهتر امور و تمرینات باید به صورت جدى مورد توجه قرار گیرد. در ورزش کاراته نیز توجه به شایسته‌سالارى که آسایش خاطر و حس اطمینان را به ورزشکار مى‌دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین به نظر من همین موضوع مانعى براى ورزش قهرمانى در کاراته به شمار مى رود.

فعالیت بانوان کاراته‌کا را نسبت به آقایان چطور مى‌بینید؟

بانوان عملکرد بسیار خوبى دارند، اما فعالیت آنها در حاشیه قرار گرفته است، به طوری که توجه کمترى نسبت به آقایان به آنها مى‌شود، در صورتى که ضرورت توجه به استعدادهاى این ورزش به‌شدت احساس مى‌شود. این در حالى است که این روزها بسیارى از ارتباطات به شکل گذشته و افکار سنتى در حال پیشروى است که همین موضوع باعث نادیده گرفته شدن بانوان مى‌شود.

تعامل مسئولان استان و فدراسیون کاراته با ورزشکاران چگونه است؟

مسئولان استانى نسبت به فدراسیون توجه بیشترى به ورزشکاران دارند اما با این حال انتظارى که از آنها داریم و بهایى که باید به ورزشکاران داده شود، برآورده نمى‌شود. در حالی که بانوان ما از ظرفیت بسیار بالایى برخوردار هستند و با عملکرد خود این موضوع را هم به همگان ثابت کرده‌اند.
مسئولان باید براى این‌که در آینده هم نتایج و موفقیت‌هاى چشمگیرى داشته باشیم، به استعدادها و نخبه‌هاى این ورزش توجه و آنها را براى حضور در مسابقات تشویق کنند تا ورزشکاران ضمن کسب تجربه، آمادگى لازم را براى نتایج بهتر داشته باشند. همچنین آنها مى‌توانند با ارزش‌گذارى در رشته کاراته به‌ویژه در بخش بانوان، آینده نه چندان دور این رشته را تامین و درخشان‌تر کنند. نکته مورد توجه دیگر هم عدم گرایش حامیان مالى به این رشته در بخش بانوان است، زیرا برعکس آقایان، پخش مسابقات بانوان در رسانه‌هاى تصویرى حتى با پوشش کاملى که دارند ممنوع است.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

از آنجا که هدفمند وارد عرصه حرفه‌اى این رشته شده‌ام، بنابراین عضویت در تیم ملى و کسب سهمیه المپیک ٢٠٢٤ در اولویت‌ من است که از همین حالا براى رسیدن به آن تلاش مى کنم و امیدوار هم هستم با دستیابى به آن موفقیت‌هاى بیشترى کسب کنم.

و سخن آخر؟

با وجود این‌که در ورزش بانوان ما محدودیت‌هایى بسیارى وجود دارد، اما امیدوارم همیشه در ورزش و زندگى با پیشرفت‌هاى بیشترى مواجه باشند و آینده خوبى در انتظار جامعه ورزشى بانوان باشد.


مدال طلای رقابت‌های آسیایی بر گردن تکواندوکار البرزی 

تکواندوکار البرزی مدال طلای دهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را از آن خود کرد. به گزارش ایرنا «مبینا کلی‌وند» ورزشکار البرزی موفق شد در این دوره از رقابت‌ها و در وزن منفی ۴۲ کیلوگرم مدال طلا را کسب کند. نماینده وزن اولی تکواندوی دختران در مسابقات قهرمانی آسیا توانست با پیروزی برابر تمامی رقبای خود عنوان نخست و مدال طلا را کسب کند. کلی‌وند پس از یک دور استراحت، در نخستین گام به مصاف «جید آیریش پاپا» از فیلیپین رفت و نتیجه را ۱۹ بر 4 به نفع خود به پایان رساند. در ادامه با «اسل الشقیرات» از اردن مبارزه کرد و در حالی که ۲۴ بر صفر جلو بود این هوگوپوش انصراف خود را در پایان راند دوم اعلام کرد تا مبینا برنده میدان
 باشد. مبینا در فینال «سئو رین» از کره‌جنوبی را ۱۳ بر 4 شکست داد و به مدال طلا رسید. دهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا با حضور ۳۳۱ تکواندوکار در اردن برگزار شد.
 

سد بلند مشکلات مالی


متاسفانه ورزش البرز به دلیل عدم حمایت مالی در سال‌های اخیر در تمام سطوح متحمل زیان‌های بسیاری شده است، به طوری که تمام هیات‌های ورزشی از وضعیت موجود گلایه دارند. با این وجود تعدادی از هیات‌های ورزشی با تمام مشکلاتی که دارند به دلیل داشتن مدیران موفق و کارآمد، موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اند. 
نمونه بارز این مطلب، هیات کاراته البرز است که با مدیریت «محمد اکرمی» توانسته است نتایج درخور توجهی را کسب کند و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد. حضور کاراته‌کایان البرزی در رده‌های مختلف تیم‌های ملی چه در بخش آقایان و چه در بانوان، نمایانگر این مطلب است که هیات کاراته البرز به عنوان برترین هیات ورزشی می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر هیات‌ها باشد. گفت‌وگوی همشهری با «محمد اکرمی» رئیس هیات کاراته البرز را می‌خوانید.


وضعیت هیات کاراته البرز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 هیات کاراته البرز 6 سال پیاپی به عنوان هیات برتر استان و در سال 94 به عنوان برترین هیات ورزشی کشور از سوی فدراسیون کاراته و وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد که در این انتخاب عوامل بسیاری نظیر میزبانی البرز از مسابقات کشوری، مدال‌آوری، حضور در تیم‌های ملی، استعدادیابی و توجه به رده‌های پایه دخیل بود که هیات کاراته البرز با کسب بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد موفق به کسب این رتبه شد.

 این رتبه‌بندی در فعالیت هیات‌ها تاثیری دارد؟

به طور کل رتبه‌بندی می‌تواند باعث انگیزه و ترقی هر مجموعه‌ای شود، اما وقتی ما چند سال پیاپی در این رتبه‌بندی اول شدیم و هیچ حمایت و تقدیری از سوی مسئولان ندیدیم، دیگر این رتبه‌بندی‌ها برای ما فایده‌ای ندارد و تمام انگیزه‌های ما را از بین می‌برد، به طوری که ما تصمیم گرفتیم امسال در این ارزیابی شرکت نکنیم.

مشکلات مالی که این روزها گریبانگیر ورزش البرز شده است، می‌تواند بازدارنده موفقیت کاراته باشد؟

باید گفت خودگردانی و مدیریت هیات بدون کمک دولتی از دیگر توانمندی‌های هیات کاراته البرز بوده و چون من و همکارانم در این هیات از جنس کاراته هستیم و می‌خواهیم شاهد موفقیت‌های ورزشکاران شهرمان در این رشته ورزشی باشیم، توانسته‌ایم از پس مشکلات برآییم. درآمدزایی خانه کاراته استان کفاف نیازها را نمی‌دهد و گاهی مواقع مجبور می‌شویم از هزینه شخصی برای اجرایی شدن برنامه‌ها بهره بگیریم. بسیار پیش آمده برای مسابقات هزینه‌های چندده‌میلیونی را متقبل شده‌ایم، اما این روند تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد. مسئولان باید بیشتر به هیات‌های ورزشی اهمیت بدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید