• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68165
+
-

اختلاف نظر بر سر بقای «هجرت»

در حالی که مدیرکل املاک شهرداری کرج از تخریب سینما هجرت خبر می‌دهد، رئیس کمیسیون هنر شورای شهر از روشن ماندن چراغ سینما می‌گوید

شهری
اختلاف نظر بر سر بقای «هجرت»

زهرا اشرف‌زاده | البرز - خبرنگار


«هجرت» قدیمی‌ترین سینمای کرج است که بیش از 55 سال از ساخت آن می‌گذرد. روزگاری این سینما محلی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان بود و بهترین فیلم‌ها با نامدارترین بازیگران روی پرده آن اکران می‌شد. این سینما که در میدان کرج و خیابان تهران واقع شده است، در نوع خودش دارای عریض‌ترین پرده بود و تا سال 85 جزو سینماهای خوب کشور محسوب می‌شد، اما حالا با گسترش و افزایش روزافزون جمعیت شهر، به دلیل این‌که سینما در ورودی شهر قرار دارد، مشکلات بسیاری را از لحاظ ترافیکی به وجود آورده است.
همچنین وضعیت نامناسب میدان کرج، فرسودگی سالن‌های این سینما و نداشتن امکانات از مواردی است که باعث می‌شود هر چند وقت یک‌بار خبری از تخریب سینما هجرت شنیده شود، اخباری که تاکنون به واقعیت نپیوسته است.


سینمای خاطره‌انگیز شهر

 یکی از شهروندان کرجی، منطقه‌ای‌ را که سینما هجرت درآن واقع شده شلوغ می‌داند و می‌گوید: بیش از 40 سال است که ساکن کرج و از مخاطبان قدیمی این سینما هستم. در آن زمان میدان کرج بسیار خلوت و زیبا بود و سینما مخاطبان زیادی داشت، اما حالا می‌بینیم که اطراف سینما بسیار شلوغ و مکانی برای تجمع معتادان شده است. از طرفی سینما در ورودی شهر است که ترافیک بسیاری دارد.
 «احمد نورانی» می‌افزاید: هفته قبل پس از سال‌ها برای دیدن فیلمی که تعریفش را بسیار شنیده بودم به سینما هجرت رفتم. می‌توانم بگویم دیگر مثل قدیم سرحال و تمیز نیست و امکانات و تجهیزات آن قدیمی و نامناسب شده و شاید همین موضوع باعث شده است تا مردم از مراجعه به قدیمی‌ترین سینمای‌ کرج خودداری‌کنند.


لزوم کمک شهرداری 

رئیس حوزه هنری البرز با انتقاد از شهرداری بابت عمل نکردن به تعهدات خود در خصوص سینما هجرت می‌گوید: شهرداری باید به‌ازای تخریب سینما هجرت، زمینی را برای ساخت سینما در مکانی دیگر در نظر گیرد و تا زمانی که تعهدات شهرداری انجام نشود، حوزه هنری اجازه تخریب سینما را صادر نخواهد کرد.
«اسماعیل آجرلو» با اشاره به این‌که برای رفع مشکلات ترافیکی ورودی کرج در محدوده سینما هجرت نهایت همکاری را با شهرداری داشته‌ایم، می‌افزاید: برای رفع مشکلات شهر همه نهاد‌ها و سازمان‌ها باید خود را مسئول بدانند، اما تا این لحظه مدیریت شهری به وعده‌های خود عمل نکرده است.

وی با بیان این‌که هجرت قدیمی‌ترین سینما و به نوعی هویت کرج است، ادامه می‌دهد: سینما هجرت یکی از نمادهای شهر و متعلق به مردم است که به هیچ عنوان اجازه تخریب آن صادر نمی‌شود، مگر در شرایط خاص که شهر از سینمای بهتری برخوردار شود.
آجرلو با بیان این‌که سرانه صندلی سینما در البرز به‌شدت محدود است و شهرداری نسبت به این موضوع باید دغدغه و تعامل داشته باشد، اضافه می‌کند: می‌توان در صورت ساخت سینمای جدید و تخریب سینما هجرت این مکان را در محیطی کوچک‌تر به موزه فرهنگ و هنر تغییر کاربری داد که علاوه بر حل شدن مشکل ترافیکی شهر، از وجود چنین ظرفیتی نیز بهره‌مند شویم.


اختصاص زمین برای جابه‌جایی سینما

مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری کرج از اختصاص زمینی در ضلع شمالی خیابان کسری، به منظور انتقال سینما هجرت خبر می‌دهد و می‌گوید: سینما هجرت که از بناهای قدیمی شهر کرج است، بر اساس طرح تفصیلی شهر در مسیر توسعه خیابان تهران قرار گرفته است که برای اجرای طرح نیازمند تملک و تخریب آن هستیم.
«مجید کمالی‌نژاد» می‌افزاید: با توافقات صورت‌گرفته قطعه‌زمینی در خیابان کسری به این منظور اختصاص داده شد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم. 
وی عنوان می‌کند: همچنین سازمان سرمایه‌گذاری در راستای مشارکت درخواست معرفی زمین کرده است که معرفی زمین و انتقال سینما مطرح شده و توافقات اولیه برای این منظور صورت گرفته است.


سینما هجرت تخریب نخواهد شد

با وجود اینها، اما رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای شهر کرج از چنین تصمیمی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: مدیریت شهری هیچ تصمیمی درباره تخریب سینما نگرفته و چنین صحبتی در شورای شهر مطرح نبوده است.
 «رحیم خستو» می‌افزاید: می‌توانم بگویم مدیریت شهری با تخریب سینما مخالف است و حتی در صحبتی که با هنرمندان شهر داشتیم، آنها هم راضی به تخریب نبودند و درخواست داشتند تا فضای کلاسیک سینما باقی بماند.
وی ادامه می‌دهد: ترافیک مشکل اصلی سینماست که آن هم با تکمیل آزادراه حل می‌شود و ارتباطی با سینما هجرت ندارد.
خستو در پاسخ به این‌که آیا برای بهبود وضعیت سینما برنامه‌ای دارید یا خیر، می‌گوید: فضای سینما را به‌عنوان یک مکان کلاسیک حفظ خواهیم کرد. همچنین بودجه‌ای برای بهسازی خیابان تهران اختصاص یافته که ضمن حفظ بافت سنتی، خیابان بازسازی شود که سینما هجرت نیز جزو همین محدوده است.


مخالفت هنرمندان با تخریب 

رئیس انجمن سینماگران البرز ضمن مخالفت با تخریب سینما هجرت می‌گوید: مردم و اهالی هنر استان، خاطرات بسیاری با این سینما دارند. یادم می‌آید در سال‌های گذشته صف‌های طویلی جلوی در سینما برای دیدن فیلم‌های روز بسته می‌شد.
 «علی شهبازی» می‌افزاید: درست است که سینما هجرت در مکان خوبی قرار ندارد و باعت ترافیک و بسیاری از مشکلات شده است، اما مسئولان شهری و فرهنگی استان می‌توانند با بهبود وضعیت سینما آن را به مجموعه‌ای تفریحی و فرهنگی تبدیل کنند.

وی ادامه می‌دهد: برای مثال می‌توان موزه‌ای کوچک درست کرد و در کنار آن فیلم‌های روز و حتی فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه 60 و 70 را نمایش داد. همچنین مراسم و همایش‌هایی که اخیرا مدیریت شهری برای چهره‌های هنری و فرهنگی شهر برپا می‌کند، در این فضا برگزار شود.
شهبازی می‌افزاید: در کل اهالی هنر سینما در کرج مخالف تخریب سینما هستند و می‌خواهند این فضای فرهنگی حفظ و به مجموعه‌ای جذاب برای مردم شهر تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید