• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68141
+
-

تهدید گرما برای مراتع

امسال در ۶۷ آتش‌سوزی رخ داده ۲۹۰ هکتار از مراتع آذربایجان غربی طعمه حریق شدند

منابع طبیعی
تهدید گرما برای مراتع

آذربایجان غربی اکنون گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. از ابتدای هفته جاری، هر روز دمای هوا بیشتر شده و در برخی ساعات روز به عدد قابل توجهی رسیده است. این مساله احتمال آتش‌سوزی را در جنگل‌ها و مراتع استان افزایش می‌دهد و به توجه و مراقبت مردم نیاز دارد. به گزارش مهر، آذربایجان غربی با بیش از 2 میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه طبیعی و ۱۰۱ هزار هکتار جنگل یکی از استان‌های مستعد آتش‌سوزی مراتع است و هر سال متحمل خسارات هنگفتی در این زمینه می‌شود.

وقوع آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها و رویشگاه‌ها می‌تواند عوامل مختلفی از جمله طبیعی و انسانی (عمدی، سهوی) داشته باشد. اغلب اوقات سهل‌انگاری در روشن کردن آتش در طبیعت توسط گردشگران، دامداران و چوپانان محلی به‌ویژه در روزهای گرم تابستان که پوشش گیاهی مناطق به طور کامل خشک شده است، می‌تواند باعث ایجاد حریق‌های گسترده شود.


حریق در 290 هکتار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های این استان در سال جاری به دلیل گرمای هوا اظهار کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از عوامل آتش‌سوزی بی‌احتیاطی و انسان است.«میرصمد موسوی» با بیان این‌که امسال تنها در 2 نقطه استان در شهرهای تکاب و سلماس به صورت طبیعی شاهد آتش‌سوزی مراتع بودیم، افزود: این آتش‌سوزی‌ها به دلیل فعل و انفعالات فصل گرما در 2 منطقه باتلاقی شهرهای تکاب و سلماس رخ داد و بقیه آتش‌سوزی‌ها از سوی عامل انسانی بود.

وی با اشاره به این‌که بر اثر ۶۷ مورد آتش‌سوزی در استان - طبق آمار رسمی - بیش از ۲۹۰ هکتار از مراتع آن طعمه حریق شدند، گفت: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در ارومیه، سلماس و شاهین‌دژ روی داده است. بیشترین مساحت جنگل‌های استان در شهرهای سردشت و پیرانشهر قرار دارد و امسال 8 فقره آتش‌سوزی در منطقه جنگلی سردشت گزارش شده است.

موسوی ادامه داد: در سال جاری، با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب، شاهد افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌های ملی در استان هستیم. این موضوع باعث بالا رفتن میزان مستعد آتش‌سوزی بودن مراتع شده است که آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و سایر نهادهای مرتبط را برای پیشگیری از آتش‌سوزی طلب می‌کند.

وی درباره امکانات و تجهیزات اطفای حریق در استان بیان کرد: امسال برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها 7 گشت خصوصی در 2 شهرستان پیرانشهر و سردشت به دلیل قرار گرفتن جنگل‌های استان در آنها راه‌اندازی شده‌اند که به صورت شبانه‌روزی در حال مراقبت از پوشش جنگلی هستند. همچنین، در هر شهرستان یک اکیپ به صورت ۲۴ ساعته در حال آماده‌باش کامل است. 


شناسایی ۳۷ نقطه بحرانی مستعد آتش‌سوزی

موسوی از شناسایی ۳۷ نقطه بحرانی مستعد آتش‌سوزی در استان خبر داد و گفت: این مناطق طی ۱۴ سال گذشته شاهد بیشترین آتش‌سوزی‌ها بوده‌اند. برای اعضای شورا و بخشداران این مناطق دوره‌های آموزشی و توجیهی برگزار شده است. برگزاری جلسات آموزشی برای مرتع‌داران، بهره‌برداران، دهیاران و اعضای شوراهای این مناطق، توزیع تجهیزات اولیه اطفای حریق از جمله فلکس‌بگ و آتش‌بر و نصب تابلوهای هشداردهنده از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در آنها بوده است.

این مسئول تاکید کرد: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی دارای ۱۸ اکیپ 3 ‌نفره اطفای حریق در شهرستان‌های هفده‌گانه استان است که در مواقع نیاز، تیم‌های پشتیبان شامل ۵۰ تا ۶۰ نفر نیز به آنان افزوده می‌شوند. هم‌اکنون هزار آتش‌پک، ۵۰۰ شن‌کش، ۳۰ دمنده، ۱۲ خودروی اطفای حریق و ۴ دستگاه خودروی واترجت از جمله تجهیزات یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش‌سوزی هستند.


تنها پایگاه هوایی اطفای حریق شمال ‌غرب در ارومیه

این مسئول از فعالیت تنها پایگاه اطفای حریق شمال غرب کشور در ارومیه خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها و اولین پایگاه هوایی اطفای حریق شمال غرب کشور در ارومیه فعال است، اما فاز دوم این پایگاه 2 سال است که در انتظار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اتمام عملیات عمرانی به سر می‌برد.

وی با اشاره به راه‌اندازی فاز اول این پایگاه که چهارمین پایگاه اطفای حریق هوایی کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: اتمام فاز 2 این پایگاه نیازمند تخصیص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار است تا به صورت کامل برای بهره‌برداری آماده شود. موسوی با گلایه از کمبود نیروی انسانی در بخش حفاظت از مراتع و جنگل‌های استان گفت: با توجه به این‌که ۸۴ درصد از وسعت کشور منابع طبیعی است، افزایش تعداد نیروهای حفاظت از مراتع و جنگل‌ها در کشور و استان ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی تاکید کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، تعداد نیروها باید برای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر باشد، اما هم‌اکنون در استان برای هر ۴۵ هزار هکتار یک نفر وجود دارد که بیانگر کمبود نیروی انسانی در این بخش است.  با وجود 2 میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی و جنگلی در آذربایجان غربی، اداره کل منابع طبیعی این استان گستره بسیار بزرگی را تحت مدیریت دارد که با نیروهای اندک موجود و امکانات لجستیکی ناکافی با مشکلات طاقت‌فرسایی روبه‌رو است.

وی با اشاره به نقش مهم مردم محلی در جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی در مراتع، افزود: از روستاییان، بهره‌برداران، دهیاران و اعضای شوراهای روستاها درخواست داریم که به آتش‌سوزی در مراتع حساسیت نشان دهند و با مشاهده آتش‌سوزی حتما آن را با شماره تلفن امداد جنگل و مرتع که ۱۵۰۴ است، اطلاع‌رسانی کنند.


افزایش احتمال آتش‌سوزی در مراتع آذربایجان غربی

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان غربی درباره آتش‌سوزی مراتع و محیط‌ زیست استان گفت: با گرم‌تر شدن هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان وجود دارد بنابراین مردم بیشتر مراقب باشند. «محمد خلیلی» با بیان این‌که آتش‌سوزی از جمله مهم‌ترین عواملی است که در فصل تابستان جنگل‌ها و مراتع را تهدید می‌کند، اظهار کرد: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خسارت غیرقابل جبرانی را به زیستگاه‌های طبیعی وارد می‌کند و سبب از دست رفتن منابع می‌شود. 

منطقه حفاظت‌شده مراکان با مساحت 100 هزار هکتار، پارک ملی دریاچه ارومیه با مساحت ۵ هزار متر مربع، پناهگاه حیات ‌وحش دشت سوتاوا، منطقه حفاظت‌شده میراوا سردشت و منطقه کانی برازان مهاباد از مناطق تحت نظر محیط ‌زیست آذربایجان غربی به شمار می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید