• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68122
+
-

طرح مسکن ملی در شمال غرب کلید خورد

با اجرای طرح اقدام ملی مسکن، 4900 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی، 2700 واحد مسکونی در آذربایجان غربی و هزار واحد مسکونی در اردبیل از سوی بنیاد مسکن ساخته می‌شود /   تسهیلات واحدهای مسکونی این طرح ۷۵ میلیون تومان با کارمزد ۹ درصد و باز‌پرداخت ۱۲ ساله است

مسکن
طرح مسکن ملی در شمال غرب کلید خورد

با اجرای طرح «اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن» در استان‌های شمال‌ غربی، 8600 واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن‌ استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل ساخته خواهد شد. 

به گزارش همشهری در طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن، قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد نیز از سوی بنیاد مسکن در شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر احداث می‌شود. 


4900 واحد در آذربایجان شرقی

مدیر ‌کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری از احداث 4900 واحد مسکونی با اجرای این طرح ملی در استان خبر داد و گفت: در قالب اجرای این طرح، 100هزار واحد در کشور از سوی بنیاد مسکن احداث خواهد شد که این تعداد واحد سهم بنیاد مسکن استان خواهد بود. متولی اصلی این طرح وزرات راه و شهرسازی است و تامین اعتبار تسهیلات هم از سوی بانک مسکن خواهد بود. 

«حافظ باباپور» افزود: ابلاغیه استانی اجرای این طرح آمده و پروژه‌های بنیاد برای اجرای طرح آغاز شده است. چند پروژه در نقاط مختلف شهرهای استان که عمدتاً مناطق خوبی هم به شمار می‌روند، معرفی کرده‌ایم و نیازی به خرید زمین از سوی راه و شهرسازی نیست. پروژه‌هایی مثل 80 واحدی لاله در تبریز، 72 واحدی باسمنج و طرح‌های دیگر که به زودی عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد. 

باباپور درباره ورود بخش خصوصی به این طرح‌ها عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و با توجه به جانمایی و مکان‌یابی مناسب برای احداث این طرح‌ها پیش‌بینی مناسبی از ساخت این مسکن‌ها برای تحول در بازار مسکن داریم. 


2700 واحد در آذربایجان غربی

مدیر‌ کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هم با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن در استان عنوان کرد: در قالب اجرای این طرح، 100هزار واحد در کشور از سوی بنیاد مسکن احداث خواهد شد که از این تعداد سهمیه آذربایجان غربی 2700 واحد است و در شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر اجرا می‌شود. 

«محمود بدلی» افزود: در اجرای طرح یادشده برای هر واحد ۷۵ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۹ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ساله اعطا می‌شود. بدلی با بیان این‌که در اجرای این طرح بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و بانک مسکن مشارکت دارند، عنوان کرد: در حال حاضر 1100 پرونده تشکیل شده است و آماده معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات هستند. 


هزار واحد در اردبیل

مدیر‌کل بنیاد مسکن اردبیل هم سهم استان از واحدهای طرح ملی مسکن را هزار واحد مسکونی عنوان کرد و به همشهری گفت: سیاست جدیدی که دولت تعریف کرده در حدود چهارصد هزار واحد مسکونی است و بخشی از آن در شهرهای زیر 500 هزار نفر از سوی بنیاد مسکن استان‌ها انجام می‌شود.

«فرهاد سبحانی» می‌افزاید: در استان اردبیل برای تمام شهرها و شهرستان‌ها این پروژه تعریف شده و سهمیه هر شهر به تناسب جمعیت آن مشخص شده است.سبحانی با اشاره به شاخص‌های تعیین شده برای استفاده از این سهمیه اظهار می‌کند:  پروژه‌های مشارکتی مسکونی که برای ما تکلیف شده با طرح اقدام ملی، برای محرومان و در مناطقی که نیاز به مسکن به قیمت متوسط و پایین زیاد است، سیاستگذاری شده و انجام می‌شود.


طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن چیست؟ 

طرح «اقدام ملی تولید و عرضه مسکن» یکی از جدی‌ترین برنامه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی به منظور تعادل‌بخشی به عرضه و تولید مسکن در دست انجام دارد. طرحی که می‌تواند در کنار سایر گزینه‌های این وزارتخانه، تولید مسکن را به جریانی پایدار تبدیل کند. 

این طرح بیشتر متکی به منابع بخش خصوصی و تسهیلاتی است که به صورت معمول سیستم بانکی پرداخت می‌کند. در ابتدای اجرای پروژه برای آن‌که به سرمایه‌گذار هزینه‌ای تحمیل نشود، قیمت زمین از سازنده اخذ نمی‌شود اما زمین به عنوان سهم دولت در قرارداد مشارکت لحاظ می‌شود. به این معنا که زمین آورده دولت و هزینه ساخت، آورده سازنده است. در پایان عملیات ساخت و ساز، سهم هر یک مشخص می‌شود. 

اگر در جایی ارزش زمین بیشتر بود، سهم دولت بیشتر می‌شود و اگر در شهری زمین از ارزش بالایی برخوردار نبود، سهم سرمایه‌گذار از پروژه بیشتر خواهد بود.  در این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ ساخته می‌شود. ۲۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد نیز از سوی بنیاد مسکن در شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر با اجرای این طرح در شهرهای مختلف کشور ساخته خواهد شد. 

به تاکید «حبیب‌الله طاهرخانی»، معاون وزیر راه و شهرسازی، وجه تمایز اصلی میان این طرح با طرح مسکن مهر این است که در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، سرمایه‌گذار خصوصی ورود می‌کند؛ بنابراین تمام محاسبات مربوطه را برای آن‌که پروژه‌ای آغاز و ساخته نشود که کارآیی و فروش نداشته باشد، انجام می‌دهد.

بر خلاف آنچه در مسکن مهر رخ داد و ما با حجم انبوهی از واحدهای فاقد متقاضی مواجه شدیم، در این برنامه قطعاً چنین مشکلی بروز نخواهد کرد چون بخش خصوصی وقتی می‌خواهد در طرحی سرمایه‌گذاری کند، مطالعات لازم را برای بازاریابی فروش واحدها انجام می‌دهد؛ همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های برنامه اقدام ملی با طرح مسکن مهر این است که اجرای این برنامه، به هیچ وجه منجر به افزایش محدوده شهرها به خصوص در مجموعه شهرهای جدید نخواهد شد بلکه در قالب ظرفیت‌های طرح‌های جامع تفصیلی شهرها اجرا می‌شود؛ بر خلاف آنچه در مسکن مهر رخ داد و محدوده برخی شهرهای جدید اضافه شد. 

عملیات اجرایی‌بخشی از واحدهای مسکونی این طرح به گفته «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و با سرعت مناسبی در حال انجام است. اما نیاز است برای تسریع و تکمیل طرح‌های مسکن‌سازی در کشور مشوق‌های اقتصادی برای سازندگان در نظر گرفته شود؛ چراکه بحران اقتصادی و گرانی مصالح همواره یکی از مشکلات ساخت‌وساز در کشور بوده است. از سوی دیگر ارائه مصالح ساختمانی به صورت شرایطی به سازندگان راهکار دیگری است که می‌تواند مد نظر مسئولان وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید