• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68073
+
-

شوتی‌ها؛ بازی با جان برای یک لقمه نان

در 3 ماه نخست امسال، 4 هزار خودرو شوتی در استان بوشهر توقیف و اعمال قانون شده است

گزارش
شوتی‌ها؛ بازی با جان برای یک لقمه نان

شوتی‌ها، خودروهایی که با گریز از قانون و حمل کالای قاچاق با سرعت بالا در جاده‌ها تردد می‌کنند و برای آنچه «آوردن نان سر سفره‌های خود عنوان می‌کنند»، باعث حوادث رانندگی و ناایمن شدن راه‌ها می‌شوند و جان بسیاری از مردم را می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، رانندگان خودروهای شوتی معتقدند کالاهایی که حمل می‌کنند قاچاق نیست، بلکه اجناس ملوانی است که طبق مصوبه دولت امکان جابه‌جایی آنها در سراسر استان بوشهر وجود دارد، اما مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز این مصوبه را اجرا نمی‌کنند و با خودروهای شوتی به عنوان متخلف برخورد می‌کنند و باعث می‌شوند آنان برای فرار از چنگ پلیس و مأموران، ضبط کالا، جریمه و توقیف خودرو با سرعت بالا و حرکات خطرآفرین در جاده‌ها تردد کنند.

کالای همراه ملوان (ته‌لنجی) حقی است که دولت و مسئولان در قبال سختی‌ها و زحماتی که ملوانان و ساحل‌نشینان در مناطق مرزی با خلیج فارس تحمل می‌کنند قائل شده است و بر اساس آخرین مصوبه، هر ملوان در هر سفر می‌تواند به میزان ۱۵۰ میلیون ریال کالا شامل مواد غذایی و مایحتاج زندگی را بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و معافیت وارد کشور کند.

در سال‌های اخیر، شفاف نبودن موضوع کالای همراه ملوان و اختلاف ملوانان و صاحبان شناورهای حمل بار از کشورهای حوزه خلیج فارس به بندرهای استان بوشهر و نوع عملکرد مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر سر مصوبه دولت منجر به اصلاحیه‌ای شد که هنوز اجرا نشده است و جابه‌جایی کالای وارداتی در میان بندرهای استان بوشهر و دیگر شهرهای کشور و خودروهای شوتی به کلافی سردرگم برای همه فعالان این بخش تبدیل شده است، تا جایی که یکی تاکید بر توقیف خودروهای شوتی و برخورد جدی با آنها می‌کند و دیگری خواهان خودداری پلیس از توقیف آنها می‌شود.

این بلاتکلیفی در مورد کالای همراه ملوان و خودروهای شوتی باعث شده است که خطرآفرینی خودروهای شوتی در جاده‌ها ادامه داشته باشد و به طور معمول، هر هفته اخباری از تصادف این خودروها در جاده و تلفات این حوادث در رسانه‌ها منتشر شود.

مردم از مسئولان توقع دارند با یک تصمیم جامع و قاطع به ماجرای دیرینه کالای همراه ملوان و خودروهای شوتی برای همیشه پایان دهند تا آنان بتوانند با خیال راحت از مزایای ساحل‌نشینی و مرزداری و معافیت‌هایی که دولت طبق قانون برای آنان در نظر گرفته است بهره‌مند شوند.


جمع‌آوری ارابه‌های مرگ در جاده‌ها

یک راننده که در جاده‌های بین‌شهری بوشهر و استان‌های همجوار مسافرکشی می‌کند، گفت: روزانه در راه‌ها شاهد حوادث رانندگی‌ای هستم که بر اثر بی‌احتیاطی خودروهای شوتی رخ می‌دهد. اینها تلفات و خسارت‌هایی دارند که مردم را داغدار می‌کنند. «داوود فرخی» گفت: این رانندگان چون بار قاچاق دارند، برای فرار از دست پلیس، پلاک خودروهای خود را دست‌کاری می‌کنند تا بتوانند با سرعت بیشتر در جاده‌ها تردد کنند و کالاها را به مقصد برسانند. اینها معمولا سبقت‌های غیرمجاز و با فاصله کم می‌گیرند و همچون ارابه‌های مرگ مقابل خودروهایی که در جاده‌های دوطرفه در حرکت هستند ظاهر می‌شوند و باعث دستپاچگی و پریشانی راننده مقابل می‌شوند که در نهایت، حوادثی تلخ رقم می‌زنند. 

وی ادامه داد: چندی پیش، فردی در شهرستان دشتستان قربانی حرکات خطرآفرین خودروهای شوتی شد و در آخرین خبر هم هفته گذشته 3 تن در جاده ساحلی گناوه به بوشهر بر اثر تصادف این خودروها جان باختند. این راننده مسافربر اظهار کرد: مسئولان برای حفظ جان مردم باید قانونی برای ساماندهی فعالیت آزادانه خودروهای شوتی در نظر بگیرند تا به تعقیب و گریز این خودروها توسط پلیس و حرکت‌های خطرآفرین آنها در جاده‌ها پایان داده شود. راننده دیگری گفت: حوادث رانندگی ناشی از تخلف خودروهای شوتی در جاده ساحلی بوشهر- گناوه، بوشهر- دیر، برازجان- شیراز و اهرم- فراشبند همواره قربانی می‌گیرد، تا جایی که در برخی موارد ساکنان روستاهای همجوار این راه‌ها در اعتراض به تردد این خودروها جاده را مسدود می‌کنند.

«رضا ابراهیمی» افزود: در مقطعی بحث مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان و اصلاحیه آن مطرح شد که یکی از موارد مهم آن تسهیل در جابه‌جایی چنین کالاهایی در استان بوشهر بود، ولی تاکنون خبری از اجرای آن نیست.

رئیس شورای شهر کلمه به عنوان یکی از شهرهای واقع در محل تردد خودروهای شوتی گفت: این خودروها در ۲ سال گذشته ۱۰ خانواده از ساکنان این منطقه را عزادار کرده‌اند، ولی با این حال مسیر اهرم– فراشبند همچنان جولانگاه خودروهایی است که به اسم نان آوردن بر سفره خانواده خود جان مردم را می‌گیرند. «حسن جاودانی» افزود: برای جمع‌آوری خودروهای شوتی از جاده‌های این منطقه رایزنی‌های زیادی با مسئولان صورت گرفته، ولی همچنان نتیجه دلخواهی برای مردم حاصل نشده است.

وی یادآور شد: در مقابل پاسگاه کلمه برای ممانعت از تردد مرگبار این خودروها پلیس ایست و بازرسی استقرار یافته، ولی به دلیل مقطعی بودن آن نتوانسته نگرانی‌های مردم منطقه را برطرف کند. جاودانی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، می‌طلبد که دستگاه‌های متولی به طور جدی در زمینه تردد خودروهای شوتی در این جاده‌ها ورود کنند.


توجیه رانندگان شوتی برای فعالیت خود

یکی از رانندگان خوروهای شوتی در استان بوشهر گفت: طبق قانون، جابه‌جایی کالاهای وارداتی‌ای که از نقطه صفر مرزی عبور می‌کنند جرم نیست و اگر کالایی قاچاق محسوب می‌شود، باید در نقطه صفر مرزی از ورود آن به کشور جلوگیری شود، زیرا ما کالایی را که وارد کشور می‌شود از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می‌کنیم و اطلاع نداریم که این کالا قانونی است و راننده با پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شده یا از راه غیرمجاز. وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: در اوضاع سخت اقتصادی امروز، بیکاری و نبود شغل مناسب برای تأمین معاش زندگی و آوردن نان بر سر سفره خانواده ناچار به جابه‌جایی بار با خودروهای سواری خود هستیم و برای فرار از توقیف و جریمه شدن مجبور به تردد در جاده‌هایی هستیم که پوشش پلیس و مأموران انتظامی و تردد کمتر است و در مواقع احساس خطر و برای زودتر رسیدن به مقصد، با سرعت بالا حرکت می‌کنیم.

این راننده خودرو شوتی ادامه داد: سخت‌گیری مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز باعث شده که حتی جابه‌جایی کالای همراه ملوان که به صورت قانونی و طبق مصوبه و مجوز خود دولت نیز وارد کشور می‌شود، برای ما تخلف و جرم محسوب شود. وی ادامه داد: این سخت‌گیری‌ها و هزینه‌های بالای زندگی باعث شده که برای نان درآوردن در این جاده‌ها با جان خود و مردم بازی کنیم. مسئولان باید با چاره‌اندیشی و تصویب قانونی برای ساماندهی جابه‌جایی کالاهای وارداتی، فعالیت ما را به عنوان قشری که همه سرمایه مالی و جانی خود را برای تأمین معاش در راه این گذاشته‌ایم تسهیل کنند.

این راننده گفت: هم‌اکنون نرخ جابه‌جایی ۵۰۰ کیلوگرم گردو و بادام وارداتی با خودرو سواری از بندر دیر استان بوشهر تا شیراز، مرکز استان فارس، 7 میلیون ریال و تا شهرستان کازرون این استان 3 میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است، اما مأموران پلیس انتظامی گردو و بادامِ وارداتی را قاچاق می‌شمارند و خودروها و بارهای ما را توقیف و جریمه می‌کنند.


پلیس راه موظف به برخورد قاطع با خودروهای متخلف است

رئیس پلیس راه استان بوشهر نیز گفت: این پلیس در برخورد با خودروهایی که با حرکت‌های غیرمسئولانه باعث تضییع حق سایرین می‌شوند قاطع برخورد می‌کند و در این زمینه مسئولیت دارد. سرهنگ «جابر پاپری» افزود: هر گونه دست‌کاری در پلاک خودرو و مخدوش کردن آن جرم است و فرد متخلف به مقام قضایی معرفی می‌شود و بسته به نوع جرم، میزان محکومیت متخلف تعیین می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین تغییر رنگ، بدنه، پلاک و درآوردن صندلی خودرو به منظور استفاده برای حمل بار تخلف است، زیرا خودرو از حالت طبیعی خارج می‌شود و احتمال انحراف در جاده و به‌ویژه پیچ‌ها افزایش می‌یابد. پاپری ادامه داد: پلیس با حضور محسوس و نامحسوس خود، جاده‌ها را برای تردد خودروهای شوتی ناامن می‌کند و برخورد قاطع و بدون اغماضی با آنان دارد.

وی یادآور شد: خودروهای شوتی در جاده‌های ساحلی بوشهر- گناوه- دیر، گناوه- برازجان- شیراز- دیلم- برازجان و اهرم- فراشبند (محدوده استان بوشهر) عامل حجم قابل‌توجهی از سوانح رانندگی در این مسیرها هستند که به طور طبیعی پلیس راه در این مسیر رسالت سنگین‌تری دارد.


تسهیل جابه‌جایی کالای ملوانی در تنظیم بازار مؤثر است

معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر گفت: باید سازوکار جابه‌جایی کالاهایی که این روزها خودروهای شوتی به عنوان حاملان آن نقش‌آفرین شده‌اند در استان به‌راحتی فراهم باشد.

«عباس نامدارزاده» افزود: بخش قابل‌توجهی از خودروهای شوتی به مقصد بندر بوشهر تردد دارند که در صورت امکانِ ترخیص کالای همراهِ ملوان در بوشهر بدون شک تردد آنها از سایر بندرهای استان همچون گناوه، دلوار و بوالخیر به سمت بوشهر حذف می‌شود.

وی یادآور شد: بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از ساحل‌نشینان استان بوشهر به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق واردات کالای همراه ملوان امرار و معاش دارند که با این شرایط، تسهیل‌سازی تردد چنین کالاهایی در استان بوشهر با هدف حفظ رونق بازار حائز اهمیت ویژه‌ای است. نامدارزاده افزود: واردات کالای همراه ملوان به طور عمده در زمینه کالاهای اساسی همانند برنج، روغن و شکر است که این مهم به متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار کمک شایانی می‌کند.


مصوبه شورای تأمین برای تسهیل فعالیت خودروهای شوتی

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: در برخورد با پدیده قاچاق، سازمان‌ها و نهادهای متعددی دخیل هستند که نیروی انتظامی یکی از این سازمان‌هاست و هر گونه اقدام در این زمینه توسط ناجا باید با هماهنگی و همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باشد. 

سردار «خلیل واعظی» افزود: آمار عملکرد پلیس راه استان بوشهر در این مورد چشمگیر است، اما به نظر می‌رسد اقدام‌های نیروی انتظامی و پلیس راه به‌تنهایی موجب حل مشکلات موجود نمی‌شود. وی ادامه داد: در 3 ماه نخست امسال، 4 هزار خودرو شوتی در این استان توقیف و اعمال قانون شده است که به طور میانگین یک هفته تا یک ماه در پارکینگ‌های پیش‌بینی‌شده در توقیف می‌مانند.

 فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: خبر خوب برای خودروهای شوتی این است که به‌تازگی شورای تأمین استان بوشهر در مصوبه‌ای فعالیت آنها را در محدوده این استان مجاز دانسته و خواستار خودداری پلیس در برخورد با آنها شده است. رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر گفت: با ساماندهی وضعیت تردد کالاهای همراه ملوان در داخل و خارج این استان می‌توان به معضل تردد خودروهای شوتی در جاده‌ها پایان داد. سرهنگ «جوشن سهرابی» افزود: برای برخی از کالاهایی که مصرف آنها در داخل استان صورت می‌گیرد باید مجوز (پته) عبور توسط گمرک صادر شود.

دادستان عمومی و انقلاب بوشهر گفت: با توجه به خطراتی که خودروهای شوتی برای مردم ایجاد می‌کنند، برخورد با این گونه خودروها باید در دستور کار همه دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی استان قرار گیرد. وی ادامه داد: برای کالاهایی که برای مصرف خارج از استان است نیز باید پته الکترونیکی گمرک با عنوان کالای تجاری لحاظ شود.

 «علی حسن‌پور» بیان کرد: خودروهای تندرو یا به اصطلاح، شوتی بیشتر حامل کالای قاچاق هستند و با سرعت بالا و بدون هر گونه ملاحظه و رعایت جوانب، احتیاط تردد می‌کنند و موجب تصادف، فوت و صدمات بدنی برای خود و دیگران می‌شوند. وی افزود: رانندگان این خودروها به منظور شناسایی نشدن، اقدام به کارهای خلاف قانون از قبیل دست‌کاری، تغییر یا برداشتن پلاک خودرو می‌کنند و برخورد با آنان از خواسته‌های رئیس پلیس راه استان بوشهر است. دادستان بوشهر تاکید کرد: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و برخورد با جرایم مشهود، برخورد شدید با خودروهای شوتی باید در دستور کار همه دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی سراسر استان قرار گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید