• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68053
+
-

عقب‌ماندگی جنوب کرمان از توسعه

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمرانی مجلس: برای توسعه ظرفیت‌های جنوب کرمان باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود

توسعه
عقب‌ماندگی جنوب کرمان از توسعه

جنوب کرمان با تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تدابیر دولتمردان، در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته و بی‌شک برای ادامه راه به نگاه ویژه و جدی‌تر مسئولان نیاز دارد. 

به گزارش ایرنا، کرمان پهناورترین استان کشور است و این مساله باعث شده توزیع امکانات به صورت متوازن در مناطق مختلف این استان انجام نشود. برخی مناطق مانند جنوب این استان با جمعیت یک میلیون نفری خود و این‌که یک‌سوم مساحت استان را به خود اختصاص داده، کمتر توسعه پیدا کرده و این مساله همواره دغدغه‌ای برای همه مسئولان و مردم منطقه بوده است. 

نمایندگان مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی خود، زمینه تحقق سفرهای مسئولان کشوری را فراهم کرده‌اند تا بتوانند با سرعت بیشتری کمبودها و مشکلات منطقه را برطرف کنند، ولی به دلیل حجم بالای مشکلات، آهنگ رشد این منطقه با سایر نقاط استان، به صورت متوازن پیش نمی‌رود؛ از این رو باید با رویکرد جدیدی به این منطقه نگاه کرد تا شاهد پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر این خطه باشیم. 


عقب‌ماندگی جنوب کرمان نتیجه بی‌توجهی 

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌توجهی برخی مسئولان، باعث عقب‌ماندگی جنوب استان کرمان شده است. 

 «یحیی کمالی‌پور» با ابراز تأسف از عقب‌ماندگی برخی مناطق جنوبی استان کرمان، افزود: لازم است در وهله اول به توسعه زیرساخت‌های جنوب استان توجه شود که در همین زمینه باید به پروژه خط راه‌آهن بم، جیرفت، کهنوج به جاسک که قبلاً مصوبه و ردیف اعتباری گرفته، رسیدگی شود. 

وی ادامه داد: برای فرودگاه جیرفت باید بودجه مناسب در نظر گرفته می‌شد، اما این اتفاق صورت نگرفت. همچنین مرز هوایی مصوب نشده، بنابراین جنوب استان در هاله‌ای از مشکلات به سر می‌برد که مورد توجه مسئولان واقع نمی‌شود. 

کمالی‌پور گفت: هیچ اختلافی با مدیران استان نداریم و در سایه روابط دوستانه، اتفاقات خوبی رقم زده‌ایم، اما باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم تا بخش خصوصی در منطقه جنوب کرمان فعال شود تا شاهد برطرف شدن محرومیت‌های موجود باشیم. 


آب را از دریای عمان انتقال دهید 

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی همچنین از انتقال آب سرشاخه‌های هلیل‌رود به شهر کرمان انتقاد کرد و گفت: آب را باید از دریای عمان منتقل کرد نه از سرشاخه‌های هلیل‌رود.  وی  افزود: دوسوم از هیأت وزیران با تعامل خوب دولت در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد حضور پیدا کرده‌اند و سفر این مسئولان به منطقه جنوب کرمان برای برطرف کردن مشکلات این منطقه انجام شده، بنابراین با روحیه تعامل و همدلی با دولت، پیگیر رفع مشکلات هستیم. 


لزوم شکوفایی استعدادهای جنوب کرمان

کمالی‌پور هم گفت: استعدادهای جنوب کرمان باید شکوفا شوند، بنابراین این مساله نیازمند مدیریت قوی است. 

 وی افزود: برای توسعه و شکوفا شدن ظرفیت‌های جنوب کرمان باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود تا شاهد برطرف شدن مشکلات این منطقه باشیم. خدمات خوبی در جنوب کرمان با حرکت‌های همسو انجام شده است. 


طرح جامع توسعه جنوب کرمان در حال اجراست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز گفت: طرح جامع توسعه جنوب کرمان برنامه‌ریزی شده و هم‌اکنون در حال اجراست. 

 «جعفر رودری» افزود: در این طرح، مطالعه ظرفیت‌های این منطقه انجام شده و برنامه‌ریزی برای توسعه در حال اجراست. 

رودری با بیان این‌که ۲۶ معین اقتصادی در استان کرمان فعالیت می‌کنند، گفت: این تعداد معین اقتصادی ۳۹۳ طرح به ارزش ۲۱ هزار میلیارد تومان با استانداری کرمان امضا کرده‌اند. 
وی ادامه داد: ۱۴ برنامه و ۲۷۲ پروژه اقتصاد مقاومتی برای استان کرمان به تصویب رسیده که در این ارتباط ۶۸ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان کم‌برخوردار قلعه‌گنج دیده شده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: بنیاد مستضعفان، گوهر زمین، مؤسسه ملل، قرارگاه خاتم‌الانبیا و اتاق بازرگانی استان کرمان معین‌های اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان هستند. 

وی ادامه داد: هم‌اینک 8 طرح بزرگ اساسی به ارزش 5/5 میلیارد تومان در جنوب کرمان در حال اجراست.


نبود سوخت برای چاه‌های آب جنوب کرمان 

نماینده مردم 5 شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نبود آب آشامیدنی در جنوب این استان را موضوعی حیاتی عنوان کرد که هم‌اکنون به عنوان یک معضل جدی گریبان‌گیر مردم شده است. 

 «احمد حمزه» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: مشکل چاه‌های آب استان حل نشده و نبود سوخت برای چاه‌های آب، این منطقه را با مشکل مواجه کرده است. 

نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه‌گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که فصل کشت و کار تا یک ماه آینده شروع می‌شود، گفت: کمبود بذر در منطقه بسیار مشهود است و قیمت‌ها سر به فلک کشیده که باید این موضوع ساماندهی ژشود. 

وی افزود: خرماکاران جنوب کرمان نیز خسارات زیادی متوجهشان شده که باید به این موضوع رسیدگی شود تا قیمت خرما سامان یابد. 

حمزه گفت: اسناد زمین‌های کشاورزی مردم نیز که بارها پیگیری شده هنوز به آن‌ها بازنگشته و لازم است سازمان بازرسی و منابع طبیعی به این موضوع رسیدگی کند و اسناد به مردم منتقل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید