• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68049
+
-

پیله‌های پردرآمد

اشتغال‌
پیله‌های پردرآمد

زوج جوان رابری با پرورش کرم ابریشم برای نخستین بار در شهرستان رابر، زمینه درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای 3 نفر از جمله خانواده خود را فراهم کرده‌اند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک زوج کارآفرین رابری از کمترین امکانات برای تولید بهره بردند و پارکینگ خانه خود را به کارگاه کوچکی برای دوره آموزشی پرورش کرم ابریشم در جهاد کشاورزی شهرستان رابر تبدیل کرده‌اند. 
 «صالح شهابی‌نژاد» دارای مدرک فوق دیپلم عمران و لیسانس حسابداری و همسرش «عزیزه زینلی» دارای مدرک فوق دیپلم باغبانی و لیسانس امداد و نجات است. 

شهابی‌نژاد در رابطه با راه‌اندازی کارگاه خانگی خود گفت: خوش آب و هوا بودن شهرستان رابر و اقلیم مناسب و وجود درختان فراوان توت سبب شد اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کنم. 

وی با بیان این‌که این کار نیاز به سرمایه چندانی ندارد، گفت: راه‌اندازی این کارگاه فقط به مکان و بستر مناسب با فراهم کردن دما و رطوبت مناسب و همچنین برگ توت و مواد ضدعفونی‌کننده نیاز دارد که چندان هزینه‌بر نیست. 

این کارآفرین جوان با اشاره به این‌که این طرح پرورش کرم ابریشم به صورت آزمایشی بوده است، گفت: برای شروع کار فعلاً پارکینگ خانه را به کارگاه کوچکی تبدیل کردیم که برای 3 نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی صورت گرفته است. 

وی با توصیه به جوانان جویای کار گفت: منتظر کار دولتی و اداری نباشید و خودتان با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک نه‌تنها برای خود، بلکه برای دیگران هم اشتغال‌زایی کنید؛ حتماً با پشتکار و تلاش به درآمدزایی هم می‌رسید. 


مشکلات 

این جوان کارآفرین، نبود محیط مناسب و نداشتن باغستان توت را از مشکلات موجود ذکر کرد و گفت: حرفه نوغان‌داری با حمایت‌های دولت امسال در کشور رونق گرفته و برای اولین بار در شهرستان رابر این طرح به صورت آزمایشی از طرف جهاد کشاورزی اجرا شد که با موفقیت به نتیجه رسید. 

وی افزود: اواخر اردیبهشت ۹۸ اقدام به راه‌اندازی طرح کردیم وموفق شدیم طی ۳۰ روز کاری با توجه به تجربه اولمان و تلفاتی که داشتیم ۲۵ کیلوگرم پیله ابریشم تولید کنیم و به قیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان بفروشیم. 


اقلیم مناسب رابر برای پرورش کرم ابریشم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر نیز گفت: شهرستان رابر اقلیم مناسب و شرایط پرورش این نوع حشره را دارد. در آینده نزدیک ۱۰ کارگاه دیگر با ظرفیت تولید یک تن را در شهرستان راه‌اندازی خواهیم کرد. 

 «ایمان کریم‌قاسمی» افزود: ایجاد باغستان‌های توت در شهرستان برای توسعه و ترویج در دستور بعدی کار جهاد کشاورزی است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر افزود: این کارگاه کوچک برای نخستین بار ۲۵ کیلوگرم پیله ابریشم تولید کرد که از نظر کیفیت از تولیدات فعلی کشور درشت‌تر و باکیفیت‌تر است و بازارپسندی مناسبی نیز دارد. 

وی با بیان این‌که برای ترویج این حرفه و توسعه آن هیچ محدودیتی در شهرستان وجود ندارد، گفت: هر فردی در این زمینه مشتاق و متقاضی باشد ما کرم ابریشم را رایگان در اختیارش قرار می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید